La regulació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) no acaba d’arrencar. Mentre el Govern intenta buscar la manera que tots els ajuntaments puguin treballar plegats per reduir la contaminació dels cotxes, alguns d’ells reblen contra algunes regulacions que els queden del tot clares. De fet, segons ha avançat el diari El Periódico, l’administració pública ha acceptat el 72% de les al·legacions que els municipis metropolitans de l’Arc Metropolità havien fet a la normativa promoguda per Acció Climàtica i el 83% les que havia fet l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). És per això, que la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental del departament d’Acció Climàtica, Mireia Boya, ha explicat que flexibilitzaran la regulació i es retardarà un any la limitació dels vehicles amb etiqueta B en les ZBE.
La nova normativa permetrà que les Zones de Baixes Emissions siguin supramunicipals, i no només locals, és a dir, que hi hagi una ZBE del Vallès amb diversos municipis. Aquestes mesures arriben després de les queixes de diversos alcaldes, especialment de l’Arc Metropolità. Les negociacions encara estan obertes per acabar de perfilar els detalls perquè el Govern vol aconseguir “el màxim consens de les ciutats per reduir al 50% la contaminació en vuit anys”. D’acord amb la informació que ha publicat el diari, ERC té previst donar suport la setmana vinent al Parlament a una moció del PSC sobre com han de ser les ZBE.

El principal canvi és el retard de l’aplicació de la normativa pels cotxes amb etiqueta B, que s’havia de posar en vigor l’1 de gener del 2026. Ara, amb la flexibilització que anuncia el Govern, aquests vehicles podran circular lliurement un any més. A partir de llavors, però, els cotxes dièsel Euro 4, amb models 2006 i 2013, tindran limitada l’entrada en aquestes zones. Per altra banda, però, un dels elements que el Govern, rebutja flexibilitzar és oferir excepcions per a les ZBE als residents. Segons ha assegurat Acció Climàtica, només n’hi haurà per a rendes baixes prèvia autorització i en altres casos concrets, no de forma generalitzada.
Zones amb limitacions per la contaminació que aglutinen diferents pobles
“No hi ha problema en crear ZBE supramunicipals que incloguin diverses ciutats com les rondes de Barcelona si ens ho plantegen”, ha assegurat Boya. Aquesta possibilitat -aparentment avalada pels ajuntaments- permetria la possibilitat que eixos com el de Sabadell-Terrassa-Rubí, Girona-Salt o Reus-Tarragona formessin part de la mateixa ZBE. En aquest sentit, les zones limitades que inicialment havien de cobrir el 25% del sòl urbà residencial, cobririen el 25% del sòl del conjunt de l’àrea supramunicipal que s’unís.