Experts europeus en competència i mobilitat admeten a l’ACN que cal regular els VTC però qüestionen el decret llei del Govern. L’advocat especialitzat en temes de transport Benoit Le Bret defensa que “calen restriccions i llicències de conductor per accedir al mercat VTC” però titlla les mesures proposades a Catalunya de “restrictives i desproporcionades”. A més, considera que arreu d’Europa hi ha “millors solucions” que la sortida que s’ha acordat en els darrers dies amb el taxi.
En una línia similar, l’investigador Zachary Kilhoffer, del Center for European Policy Studies (CEPS), creu la inclusió d’un temps obligat de reserva “destrossarà” la indústria dels VTCs. “Si s’aplica la nova regulació no hi ha cap motiu perquè Uber es quedi a Espanya”, rebla. De fet, tant Kilhoffer com Le Bret coincideixen a criticar el decret llei del Govern, no només perquè el consideren massa dur amb els VTCs, sinó també perquè, diuen, perjudica els consumidors.
Amb tot, també entén que hi ha diversos factors a tenir en compte i que “els interessos de la llibertat dels treballadors, la tria pels consumidors i alhora mantenir els drets de tots els treballadors són interessos que competeixen”.
Al seu torn, el lobby europeu del taxi, Taxi European Alliance (TEA) reitera a l’ACN la “necessitat de reconèixer i protegir el taxi com un servei públic i crear un camp de joc tant per a taxis com per a vehicles de transport de passatgers”. “Una regulació que permeti als taxis operar com un servei d’interès econòmic general és fonamental”, exigeixen.
Regulació comuna
La manca d’una legislació a la UE “específica” aplicable al transport de passatgers amb cotxe permet diferències en les condicions dels taxistes o els VTCs en els estats membre, fet que afavoreix o perjudica els consumidors. Uber i altres grans plataformes, diu Kilhoffer, estan “evitant” alguns costos i ho estan fent de manera “efectiva”.
A diferència dels Estats Units, d’on prové precisament Uber, a Europa hi ha “més protecció per als treballadors” i això és “una gran diferència”. “Per descomptat hi pot haver legislació a nivell europeu que adreci aquest problema”, conclou Kilhoffer, advertint que els polítics “han de ponderar seriosament les conseqüències d’aquest tipus de regulacions”.