Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
D’Hereu a Colau passant per Trias: L’eterna disputa pel Tramvia a Barcelona
  • CA

Barcelona té dues xarxes de tramvies. El Trambaix i el Trambesòs. Aquestes infraestructures vinculen diversos barris perifèrics entre si, però entre totes dues hi ha prop de 4 quilòmetres de distància. Amb l’arribada d’Ada Colau al poder va renéixer l’antiga proposta d’unir-los en un únic tram, una opció fins llavors enterrada i que en el seu dia va acabar amb la carrera política de l’exalcalde Jordi Hereu. Ara, amb el retorn de Xavier Trias a la primera línia política, torna l’eterna disputa pel Tramvia a la Diagonal.

Els inicis, amb Jordi Hereu

Tot comença fa tres mandats. La ciutat era governada per un socialista amb suports d’Iniciativa (ICV) i ERC. Abans que arribés la proposta de la discòrdia, però, l’alcalde del moment, Jordi Hereu, va batallar per una línia de Ferrocarril de la Generalitat que connectés Francesc Macià i les Glòries pel subsol barceloní. No se’n va sortir. I a partir d’aquí comencen les primeres aproximacions per unir el Tramvia per la Diagonal, en part, per les pressions tant d’ERC com d’ICV.

Jordi Hereu va arribar a posar-hi data i tot. “A partir de 2011”. En un inici, només el PP s’oposava a la reforma de la infraestructura, pressupostada en uns 90 milions d’euros. Xavier Trias, al capdavant del grup de CiU —a l’oposició— també es mostrava a favor d’unir el Tramvia per la Diagonal. Però el 2008, l’arribada d’una de les pitjors crisis econòmiques dels darrers segles ho canvia tot i el convergent passa a l’ofensiva. Convergència és el partit que millor llegeix l’estat d’ànim de la ciutat i aprofita que Jordi Hereu decideix consultar als barcelonins en un moment en què la crisi i les possibles conseqüències de les obres fan desconfiar la ciutadania.

Jordi Hereu amb Ada Colau i Xavier Trias (17-11-2017) | ACN

Una consulta fallida

Després d’un any i mig de debat, Trias demana incorporar una opció més a la consulta: Mantenir la Diagonal tal com està. Un 80% va optar per no tocar res i va enterrar, així, les opcions del tramvia. Això sí, la consulta es va saldar amb una participació un pèl ridícula: només 1 de cada 10 ciutadans van decidir participar-hi. Més tard, el mateix Jordi Hereu va admetre que no va saber “llegir les prioritats de la gent”.

L’aparició d’Ada Colau

Durant el mandat de Xavier Trias no se’n va tornar a parlar. Però l’any 2015 Ada Colau el fa fora de la plaça de Sant Jaume i torna a especular amb unir el Tramvia. I el 2020, el plenari aprova el conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM, que dona llum verda a la connexió. En l’actualitat, el govern de Colau s’escuda en el pla director d’infraestructures de l’AMB, que pronostica que 117.000 persones se’n veuran beneficiades, per tirar endavant la seva proposta.

Així serà la connexió | Font: Pla Director d’Infraestructures AMB

Amb l’horitzó electoral tan a prop, Trias ha tornat a l’ofensiva, flirtejant, inclús, amb una nova consulta. Ada Colau, en canvi, manté la seva aposta i tira d’ironia per respondre l’exalcalde de CiU. L’alcaldessa ha recordat que un dels homes que anirà a les llistes de Junts és Damià Calvet, home amb qui els comuns van pactar l’ampliació del Tramvia a tota la Diagonal.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní d'adopció. a desembre 16, 2022 | 10:38
    Barceloní d'adopció. desembre 16, 2022 | 10:38
    Felicitar al redactor de la notícia pel llenguatge tendenciós i esbiaixat. Així mateix, la falta de rigor i omissió de dades fa difícil la comprensió de l'article més enllà se ser un pamflet anti-Colau i pro-Trias. La consulta no era tramvia si, tramvia no. Eren diferents propostes de distribució d'espais. Això es pot consular a les hemeroteques, però fa mandra o t'espatllen l'article. Eps! i la Sra. Alcaldessa no m'agrada gens, però no podeu caure en els mateixos errors que va cometre ella en campanya donant veracitat a notícies falses sobre el Sr.Trias. Una mentida repetida mil vegades no es converteix en veritat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa