Els estacionaments irregulars als carrils bus i bici creixen un 40%. Ho diu l’informe de l’Evolució de la indisciplina d’estacionament a la ciutat de Barcelona elaborat per l’empresa Solucions (Geoinformació i Territori) per encàrrec de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM). L’estudi, al qual ha tingut accés el TOT Barcelona, va de novembre del 2022 a febrer del 2023. L’índex d’indisciplina es calcula a partir de la mitjana de vehicles il·legalment estacionats per cada 100 metres lineals (ml) de vial.

Tot i que els estacionaments irregulars als carrils bus i bici és encara una de les infraccions menys freqüents, la pujada respecte al període analitzat amb anterioritat (de juliol a octubre de 2022) és del 39,6%, passant d’un índex de 0,0099 a un de 0,0138 per cada 100 ml de vial. Aquest tipus d’infraccions tenen una doble conseqüència molt important. Per una banda, redueix la velocitat comercial del bus i obliga els conductors a haver de canviar de carril, i per l’altra, en el cas del carril bici, suposa un risc afegit d’accident per als ciclistes i els usuaris dels vehicles de mobilitat personal, principalment patinets.

Les indisciplines de càrrega i descàrrega suposen el 46,5%

Segons l’informe, les indisciplines de càrrega-descàrrega són les més elevades, amb un 0,24, seguit de les que es produeixen en calçada, amb un 0,09. Respecte a l’anterior estudi, les infraccions de càrrega i descàrrega es redueixen un 1,2% i les que tenen lloc en calçada un 6%. Sobre el total de les infraccions d’estacionament, les de càrrega i descàrrega representen el 46,5% de les infraccions, “seguit de lluny per les il·legalitats en plena calçada amb el 17,8%”, diu l’estudi. En l’àmbit global, altres irregularitats que pugen són els estacionaments en doble fila que afecten la circulació (13,6%) i els de vorera (4,7%).

Principals tipus d’i·legalitat als estacionaments a Barcelona B:SM

En el conjunt de Barcelona, l’índex d’il·legalitats és de 0,53 indisciplines per cada 100 ml de vial. “Això representa una reducció del 3,1% respecte al període anterior i una tendència de creixement en els darrers tres anys de 0,029 per cada període”, concreta l’estudi. Des d’un punt de vista global, les il·legalitats es mantenen bastant estables, tant a la zona central com a la perifèrica. La zona central correspon als districtes de l’Eixample i Ciutat Vella, la part antiga de les Corts (esquerra de la Gran Via de Carles III) i els barris de Sant Gervasi-Galvany i el Putxet i el Farró. En canvi, la zona perifèrica fa referència a Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí, menys els territoris citats a la zona central.

Les incidències creixen al centre de la ciutat

Com és de suposar, les il·legalitats són superiors a la zona central (0,76 per cada 100 ml de vial) que a la zona perifèrica (0,41). A grans trets, és així perquè hi ha una major densitat de trànsit i és on es produeixen la major part dels estacionaments. A la zona central, les irregularitats han crescut un 3,3% i a la zona perifèrica han baixat un 8,1%. També són més elevades les incidències en xamfrà que en cordó. I per franja horària, les indisciplines són majors a la tarda que al matí i el vespre.

Un vehicle mal estacionat, al costat d’un pas de vianants, a l’Eixample TOT BARCELONA

L’informe analitza també els estacionaments irregulars segons el vial. Tot i que es redueixen un 5% respecte al període anterior, a les zones de càrrega i descàrrega és on hi ha més il·legalitats, amb un índex d’1,59 per cada 100 ml de vial. I segons el tipus de xarxa, el nivell d’il·legalitats de la xarxa no bàsica (0,58) és més alt que el de la xarxa bàsica (0,43). Percentualment, respecte a l’anterior estudi, les il·legalitats a la xarxa bàsica creixen un 3,9%, mentre que a la xarxa no bàsica disminueixen un 5,6%.

El 75% de les il·legalitats, els vehicles particulars

Segons el tipus de vehicles, els particulars cometen el 75% de les il·legalitats, mentre que el 25% restant correspon als vehicles comercials, subratlla l’informe de B:SM, una empresa municipal que ara presideix la tinenta d’alcaldia Laia Bonet. Més concretament, els turismes fan el 68,1% de les indisciplines.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fran BCN a febrer 03, 2024 | 01:06
    Fran BCN febrer 03, 2024 | 01:06
    I càrrega descàrrega de gent gran? Maletes, etc?

Respon a Fran BCN Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa