Punt i a part en les obres a l’estació de França. Les emblemàtiques instal·lacions ferroviàries barcelonines han culminat aquesta tardor la seva particular odissea amb la substitució completa de la marquesina, malmesa pel pas dels anys i la manca de manteniment. Els treballs de reforma de la infraestructura de 23.800 metres quadrats -projectada ara fa gairebé un segle per l’enginyer Andreu Montaner i fabricada als antics tallers de la Maquinista Terrestre i Marítima– es van reprendre fa gairebé un any després d’estar aturats des del novembre del 2022 per problemes tècnics. El retard acumulat de prop de dos anys i la necessitat de modificar del projecte constructiu han provocat un sobrecost d’1,6 milions d’euros, passant dels 3,9 projectats inicialment a un total de 5,5 milions.
😮 🚉 Así luce la espectacular marquesina de Barcelona Estació de França tras la renovación de su cubierta.
— Adif (@Adif_es) December 9, 2025
Esta actuación ha superado un triple desafío técnico:
1⃣ El carácter único de la marquesina.
2⃣ Su envergadura y diseño en curva.
3⃣ Mantener la estación en servicio.… pic.twitter.com/dMBQn9nPHc
Segons la informació facilitada per Adif, els operaris han desplegat unes noves plaques de policarbonat i acer que “optimitzen la lluminositat i el confort” i substitueixen les translúcides i opaques que hi havia fins ara. Les estructures instal·lades estan pensades per suportar millor la radiació solar i les inclemències meteorològiques, dos dels principals problemes que van accelerar la degradació de les planxes antigues. Durant aquestes tasques de renovació de la marquesina, l’operador ferroviari també ha aprofitat per canviar els canals i els baixants, les passarel·les de manteniment i per netejar l’estructura auxiliar i pintar les façanes. Tot plegat ha suposat un “desafiament tècnic i de planificació”, principalment per la importància històrica i patrimonial de l’estació, però també per la seva envergadura i per les dificultats per compatibilitzar l’activitat normal de la infraestructura, per on passen 2,3 milions de viatgers i 17.739 trens cada any.

Un èxit que demostra el “compromís” d’Adif amb el patrimoni ferroviari
Amb tot, des d’Adif consideren que els treballs han estat un èxit i que han permès preservar i posar en valor la que és considerada com una de les estacions més boniques d’Europa, a més d’una de les “més sol·licitades” per a rodatges. Segons precisa l’operador, la reforma de la marquesina se suma a les actuacions que aquest impulsa en el marc del seu “compromís de preservació el valuós patrimoni ferroviari històric espanyol, perquè en molts casos continuï a més prestant servei a la nova mobilitat sostenible”.

