Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha presentat avui una eina que situa la capital catalana al capdavant del món en matèria d’accessibilitat, segons han destacat la regidora de Mobilitat i presidenta del grup de transport, Rosa Alarcón, i el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi. Aquest matí han informat de la implantació a tota la xarxa de metro i bus de la tecnologia ddTag, unes etiquetes semblants als codis QR que es poden llegir amb l’app NaviLens. Les etiquetes permeten a les persones cegues rebre informació per àudio sobre l’estació o la direcció dels trens.

Fins ara anar amb metro era una odissea per als cecs, segons va publicar el TOT Barcelona en un reportatge. La falta d’adaptació de la majoria d’estacions, en què els invidents no podien saber en quina direcció anaven els trens a cada andana a no ser que preguntessin a altres usuaris, ha fet que TMB hagi apostat per afegir les etiquetes a les 161 parades de metro i les 9.100 estacions de bus de la ciutat. “És un gran èxit de TMB i de Barcelona”, ha destacat Gerardo Lertxundi.

Una etiqueta ddTag al metro / TMB

A banda dels encaminaments –relleus al terra que serveixen als cecs per seguir-los i caminar de forma segura per la xarxa–, el metro no tenia moltes més formes de facilitar els desplaçaments a les persones amb diversitat funcional visual. Se’n queixava Neus Salvat al reportatge d’aquest diari. Ara, però, juntament amb els encaminaments, que estan a totes les estacions menys al 8%, les etiquetes ddTag permetran ubicar-se en tot moment. “És un pas molt important cap a l’accessibilitat”, ha ressaltat el conseller delegat de TMB.

Tot plegat de la mà de l’app NaviLens, disponible en 27 idiomes, inclòs el català. “NaviLens ens facilita l’orientació. Els ddTags milloren encara més la nostra autonomia”, ha remarcat la cap del departament de servei als afiliats de l’Organització Nacional de Cecs Espanyols (ONCE), Dolors Luna. També ha posat en relleu la “sensibilitat” de TMB. El regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans, Joan Ramon Riera, ha posat en valor la “feina” de TMB i la “col·laboració” d’entitats com l’ONCE i l’ECOM.

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès que queden altres reptes per entomar com ara la instal·lació d’ascensors a tota la xarxa de metro per fer-la totalment accessible, tal com ha exigit la membre de la junta d’ECOM Montse García. Alarcón ha recordat que el departament de Territori i Sostenibilitat, encarregat de les obres al metro, ha promès que totes les parades estaran adaptades amb ascensors el 2024.

A més de la tecnologia dirigida als cecs, Lertxundi i Alarcón també han presentat la funció Go, integrada a l’app de TMB. S’hi podrà accedir escanejant les etiquetes ddTag i oferirà als usuaris contingut en forma de notícies, audiollibres, agenda d’activitats, exercicis per practicar l’anglès i incidències al servei, entre d’altres.

Més notícies
Neus Salvat, cega des que té un any, viatja amb metro a Barcelona / Jordi Play

L’odissea de viatjar amb metro per a un cec

Notícia: L’odissea de viatjar amb metro per a un cec
Comparteix
La T-Mobilitat inclourà canvis per facilitar l'accessibilitat, però el col·lectiu ho considera insuficient
Notícia: L’odissea de viatjar amb metro per a un cec - Mobile

Càstig de 4.000 euros per als cecs que van portar Renfe al Suprem

Notícia: Càstig de 4.000 euros per als cecs que van portar Renfe al Suprem
Comparteix
El tribunal els va imposar les costes judicials d'una demanda contra la companyia ferroviària per denunciar que la web no era accessible | L'entitat prepara actes de protesta
Notícia: Càstig de 4.000 euros per als cecs que van portar Renfe al Suprem - Mobile

Nou comentari

Comparteix