Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El govern de Colau defensa la fi de l’aparcament gratuït: “No és una mesura anticotxes”
  • CA

El govern municipal de Barcelona defensa la seva política d’acabar amb l’estacionament gratuït a la perifèria de la ciutat aquest mandat, tot i la polèmica que genera la primera intervenció en 12 barris aquest setembre. La regidora de mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), ha argumentat que els veïns de Vall d’Hebron, la Verneda o Pedralbes tenen el mateix dret que els de l’Eixample de disposar d’estacionament assequible a l’Àrea Verda, encara que existeixi un hàbit consolidat entre conductors metropolitans d’usar els carrers de la perifèria com a ‘park and ride’ gratuït.

En conversa amb el TOT Barcelona, Alarcón ha remarcat que l’expansió de l’estacionament regulat s’ha fet “per protegir els veïns”: “Hem començat pels barris on hi havia una demanda veïnal més forta”. Avança que el govern d’Ada Colau ja estudia quins barris seran els següents en passar-se a l’Àrea Verda. Un d’ells serà segurament el Besòs, que l’estrenaria el 2021

Com que “no hi ha prou places d’aparcament al carrer per a tothom”, aposta per prioritzar als residents. Els perjudicats són, per tant, els conductors no barcelonins, a qui Alarcón confia anar convencent per passar-se als aparcaments subterranis –de pagament– o directament al transport públic. “Molts no guanyen temps venint en cotxe i el preu de l’estacionament els pot fer repensar-s’ho”, assegura. “No és una mesura anticotxes”, va repetint, sinó d’igualtat entre barcelonins.

Descartat un park and ride als afores

Alarcón dona completament per enterrada la idea de construir un gran park and ride gratuït als afores de la ciutat. Considera que seria “expulsar les molèsties de soroll i contaminació” als barris de la perifèria barcelonina i als municipis que hi fan frontera. A més, sosté que “ja va existir i no va funcionar”, en referència a l’aparcament que havia tingut la plaça de les Glòries, tot i que no era exactament un park and ride, no estava a la perifèria i es va desmantellar abans del canvi cultural actual sobre la mobilitat sostenible.

El govern municipal aposta per tenir molts “park and ride en origen”, és a dir, a la segona i tercera corona metropolitanes i al costat d’estacions de tren o bus: “Tots els estudis diuen que és més dissuasiu”. “La Generalitat hi està treballant i ha fet un gran esforç els darrers anys”, lloa la regidora socialista. Assumeix que l’oferta actual és molt inferior a la demanda i augura que “mai serà suficient”, pel que prefereix que es destini la inversió a millorar el transport públic. 

Si cal el cotxe, que sigui pagant

També reconeix que existeix “una mobilitat obligada” que fa que alguns treballadors, visitants o clients de la capital hagin d’entrar-hi sí o sí en vehicle privat perquè “no tenen una bona alternativa en transport públic”. En aquests casos, defensa el recurs dels aparcaments subterranis de pagament: “Ja fem bones ofertes perquè no tinguin la temptació d’anar donant voltes en cotxe per Barcelona”, diu. Posa com a exemple l’aparcament de B:SM a la Vall d’Hebron, que admet que “sol estar buit” perquè la gent prefereix aparcar gratis al carrer.

Preguntada per la mobilitat nocturna, quan l’oferta pública és molt inferior o inexistent per alguns trajectes, defensa que l’Àrea Verda és gratuïta a partir de les 20h. Els qui arribin a la ciutat abans d’aquesta hora, però, hauran de pagar per una part de l’estada. “L’espai públic és de tots i és un bé molt preuat”, torna a insistir. 

El luxe de tenir cotxe

Els carrers de la perifèria també els han fet servir durant anys com a aparcament gratuït de cotxes vells. Solen ser de residents –no empadronats– de barris densos com Gràcia, on hi ha pocs garatges i llogar una plaça suposa al voltant de 1.500 euros anuals. Una despesa que, juntament amb l’alt cost de la vida a Barcelona, no es poden permetre molts estudiants i adults precaris. 

Per a aquesta població, Alarcón apel·la al “canvi de mentalitat” dels joves, que ja no corren a treure’s el carnet de conduir als 18 anys. “Molta gent de Gràcia ha renunciat a tenir cotxe en propietat pel cost que suposa, li surt més a compte moure’s en transport públic i llogar un vehicle el cap de setmana”, replica. 

Finalment defensa que l’eliminació en marxa de places d’aparcament no interferirà per res en l’inici de les multes a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) d’aquí 6 dies, el proper 15 de setembre. “Són polítiques molt diferents i els vehicles sancionables avui dia ja són molt pocs, prop d’un 3% dels que entren a la ciutat”, sosté. La reducció progressiva de vehicles a Barcelona, tant per la ZBE com per l’Àrea Verda, pronostica que serà de retruc un estímul econòmic perquè hi haurà menys embussos i “el repartiment de mercaderies serà més àgil”.

Més notícies
Un vehicle aparcat a la zona verda, en una imatge d'arxiu / ACN (Pérez J.)
La fi de l’aparcament gratuït a Barcelona enfronta veïns i visitants
Notícia: La fi de l’aparcament gratuït a Barcelona enfronta veïns i visitants
Comparteix
L'ampliació de l'Àrea Verda beneficia als residents però deixa sense aquest 'park and ride' de facto als conductors de comarques
Motocicletes aparcades en una vorera i trànsit a Barcelona, en una imatge d'arxiu / Jordi Play
Mapa de les 10.000 noves places d’àrea verda d’aparcament en 12 barris
Notícia: Mapa de les 10.000 noves places d’àrea verda d’aparcament en 12 barris
Comparteix
Barcelona sumarà llocs per estacionar motos i cotxes a sis districtes de la ciutat

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa