El bicibús escolar, frenat a Barcelona per manca d’aparcament

Els impulsors reclamen la cessió d'un solar proper | El districte els va proposar pagar un abonament en un pàrquing municipal

La zona alta de Barcelona, amb un alt índex de centres educatius, fa anys que batalla amb la mobilitat escolar. El vehicle privat encara té un pes molt elevat en els trajectes entre llars i escoles, el que genera embussos, soroll i més perill viari per als infants. Precisament per això ha estat especial bona notícia que neixés al barri de Sarrià el primer bicibús de la capital. Es tracta d’una iniciativa pionera –que segueix l’estela d’altres municipis catalans– que promou el desplaçament en grup d’alumnat i famílies en bicicleta: formen un comboi, amb una ruta fixada, que incrementa la seguretat del trajecte i engresca llars poc habituades a pedalejar.

El projecte va arrencar el passat 12 de març. El primer recorregut comptava amb cinc parades, des de la plaça de Sant Gregori Taumaturg i fins al Col·legi Reial Monestir Santa Isabel, on treballa el professor impulsor i on estudien els fills dels pares promotors. El primer dia només van participar-hi 5 alumnes, però a poc a poc l’afluència ha anat augmentat fins a arribar a una seixantena de ciclistes. Una fita que ha topat amb un problema inesperat: la falta d’un espai on aparcar les bicicletes.

“De moment ho anem trampejant”, reconeix el professor que va posar en marxa el projecte, Yago Raventós. Explica que deixen les bicicletes en bateria al pati de l’escola, un espai que no està pensat ni preparat per fer aquesta funció. Raventós qüestiona la implicació del districte i mostra la seva disconformitat amb la manca d’ajuda: “No entenem com Sarrià-Sant Gervasi no està apostant per la mobilitat sostenible i no ens posa facilitats”.

La principal reivindicació d’aquest professor i de la resta de persones que fan possible el bicibús de Sarrià és que s’habiliti un solar en desús que es troba al costat de l’escola per poder-hi aparcar les bicicletes. En un primer moment, l’opció que els va plantejar el districte va ser que aparquessin les bicicletes en un aparcament municipal proper al centre educatiu. Cada usuari hauria de pagar 15 euros al mes per fer ús d’aquest espai d’estacionament. Aquesta proposta no els satisfà i han reiterat al districte que la millor opció és la cessió i l’habilitació del solar en desús.

Fonts municipals afirmen que l’aparcament de pagament és una solució temporal per a les bicicletes, mentre es troba una de definitiva que “s’adapti a les necessitats del projecte i a les possibilitats del districte”. Aquí és on entraria en joc el solar: s’està estudiant si legalment es pot destinar a l’ús que sol·liciten els usuaris del bicibús. Segons explica Raventós, a l’audiència del districte a principis de maig, el regidor de Sarrià-Sant Gervasi, Albert Batlle, es va comprometre a asseure’s amb ells per agilitzar els tràmits de la cessió i que estigui habilitat abans de l’inici del pròxim curs escolar, que comença al setembre.

Raventós, però, desconfia. “Fins que no tinguem el contracte signat, jo no m’ho crec”, sentencia. Explica que no han tingut cap notícia del districte des de l’audiència i que no volen marxar de vacances sense deixar tancat l’assumpte. Han assumit que aquest curs acabarà sense una solució a la qüestió de l’aparcament, però no volen començar el següent en la mateixa situació. Els caldrien almenys 50 ancoratges al solar per iniciar el curs amb garanties.

Pressió del barri i l’oposició

A més, l’experiència d’aquesta escola ha generat interès entre la comunitat docent i les famílies del barri i en els propers anys podria estendre’s la necessitat d’espais especials per a bicicletes en entorns escolars. A la bicicletada festiva celebrada el passat 4 de juny, per exemple, van participar un centenar de persones i van interessar-se per la iniciativa veïns vinculats als Jesuïtes de Sarrià, a l’Escola Orlandai, la Costa i Llobera i l’Scuola Italiana.

Les forces polítiques de l’oposició s’han posicionat a favor de la iniciativa i han donat suport a la cessió del solar. Per exemple ERC va presentar diverses al·legacions al Pla de Mobilitat Urbana perquè prevegi l’impuls del bicibús a tota la ciutat i a la comissió d’urbanisme de juny té previst demanar que els aparcaments municipals millorin i facin gratuït l’estacionament de les bicicletes participants en aquest tipus d’iniciatives. També el regidor Jordi Martí Galbis (Junts per Catalunya) ha reclamat que al districte de Sarrià-Sant Gervasi que “doni el suport que mereixen” als usuaris del bicibús. I Ciutadans (Cs), per la seva part, va presentar un prec en consell plenari on va demanar l’habilitació del solar reivindicat.

Més rutes i una app

El bicibús de Sarrià vol seguir creixent. Si el 12 de març va arrencar amb una ruta, a començaments de juny ja en tenia tres. L’augment d’usuaris va empènyer els impulsors a crear nous recorreguts per garantir que tot l’alumnat registrat a l’aplicació mòbil del servei, gestionada per Canvis en Cadena –l’associació impulsora dels bicibusos a Catalunya–, tingués una parada prop de casa. Raventós explica que, de cara al curs que ve, tenen pensat crear dues rutes més. Una d’elles, que partiria de plaça Molina, depèn de si les obres del carril bici de Via Augusta estan acabades al setembre.

El bicibús no només fomenta la mobilitat sostenible, sinó que aporta coses positives a les persones que el fan servir. En paraules de Raventós, ha contribuït a teixir comunitat dins l’escola i ha promogut la interacció entre l’alumnat i el professorat. També “millora la relació pare-fill”, afegeix. És comú que alguns pares i mares acompanyin els seus fills i les seves filles durant el trajecte, creant una experiència compartida quotidiana.

En auge a tot Catalunya

Segons les dades més recents, hi ha 26 rutes de bicibús a Catalunya. I s’espera que augmentin. El bicibús aspira a estendre’s a tota la ciutat de la mateixa forma que ho va fer el Camí Escolar, un projecte que fomenta que l’alumnat vagi a peu i en grup a l’escola. Tot i que no s’ha realitzat una investigació per quantificar el benefici mediambiental del bicibús a Barcelona, es calcula que més de 200 vehicles privats s’han deixat d’utilitzar per portar els infants a l’escola gràcies a les 26 rutes que ja estan en funcionament al país.

Les bones perspectives de futur dels bicibusos subratllen el problema de l’aparcament, més enllà del cas sarrianenc. Les entitats públiques i els centres educatius hauran de tenir en compte aquesta nova demanda ciutadana a l’espai públic, perquè no es cronifiquin obstacles com el que s’ha trobat el Col·legi Reial Monestir Santa Isabel.

Més informació

Nou comentari