La cruïlla del carrer de Tuset amb la Travessera de Gràcia, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, és caòtica i perillosa. Els vianants creuen per on volen, fa uns anys que es va habilitar un carril bus contra direcció que és un risc i les indisciplines viàries són massa habituals. Ara, l’Ajuntament de Barcelona ha decidit reordenar la zona. El projecte costarà 403.467,88 euros i l’execució durarà quatre mesos. Fonts municipals expliquen al TOT Barcelona que l’inici d’obres aproximat serà el darrer trimestre del 2024, amb la idea d’acabar entre gener i març del 2025.

Aquest dijous al matí, aquest mitjà ha pogut comprovar els riscos viaris. En un quart d’hora, una desena de persones han creuat la travessera per on no tocava. El cert és que, actualment, només hi ha un pas de vianants a la banda Llobregat i en fa falta un altre al costat Besòs. El carril bus contra direcció no ajuda gens. En tot el tram d’aquest carril, que va del carrer de Balmes al de Calvet en sentit Llobregat, s’han produït massa vegades atropellaments i altres accidents. I els vehicles que giren des de la travessera cap al carrer d’Alfons XII no sempre fan l’aturada necessària per evitar posar en risc a les persones que passen per la vorera, especialment en hores punta i durant l’entrada i sortida de les escoles.

Accidents al carril bus contra direcció
El 2022, el grup municipal de Junts va denunciar que en quatre anys, des del 2018, el carril bus acumulava 117 accidents, alguns dels quals van tenir lloc a la travessera amb Tuset. Segons va explicar llavors el regidor Jordi Martí Galbis, 17 dels sinistres van ser atropellaments i en 22 s’hi van veure involucrats busos de TMB. President del districte de Sarrià-Sant Gervasi, Martí Galbis diu que el seu partit fa anys que denuncia els riscos viaris i opina que el govern vol aprofitar el malestar que hi ha pel soroll de les discoteques de Tuset per fer la reforma. Segons Trias per Barcelona, el govern de Jaume Collboni no ha informat d’aquest projecte ni en el consell de barri ni en les comissions consultives prèvies al plenari que es va fer el dimecres 13 de març.

Segons el consistori, la “necessitat” de reordenar la cruïlla s’ha fet evident per l’ús indegut que se’n fa dels xamfrans, “fonamentalment amb càrrega i descàrrega irregular”. També s’ha detectat que cal habilitar un pas de vianants a la travessera que doni continuïtat als recorreguts que es generen entre Travessera de Gràcia i Tuset, un carrer pacificat, i evitar que la ciutadania passi el carrer per on toca.

Reubicació d’aparcaments i contenidors
Així, el projecte implica instal·lar el citat pas de vianants, que serà semaforitzat, des de la vorera de la banda Besòs, per millorar l’accessibilitat i disminuir la indisciplina dels vehicles. La superfície sobre la qual s’actuarà serà de més de 1.700 metres quadrats. A més, la reordenació preveu reubicar l’actual pas de vianants del costat Llobregat, ajustar les alineacions de les voreres de la travessera, engrandir els xamfrans i reubicar l’aparcament de bicicletes, la parada de taxis i els contenidors d’aquesta zona, així com la terrassa de la banda Llobregat-mar i del quiosc de la banda Besòs, subratllen fons municipals. Pel que fa a la zona d’estacionament per a motos, aquesta quedarà repartida en les noves alienacions que es creen amb l’ampliació del xamfrà.
