“Agafo el metro perquè no em deixen fer teletreball”

L'afluència al metro en hora punta cau 12 punts respecte ahir

“Agafo el metro perquè no em deixen fer teletreball”. Són pocs els que enmig d’una pandèmia de dimensions que obliguen a confinar-se, vulguin agafar el metro. Avui, en hora punta, silenci als carrers i silenci dis les estacions.

Als combois, poca gent i cares llargues tant a la Línia 1 com a la 5, les dues amb més afluència de passatgers en aquests darrers dies. Tanmateix, avui, menys gent que dilluns, quan es van produir algunes escenes que van alarmar, però també menys que ahir.

TMB ha explicat a través de Twitter que hi ha hagut una baixada d’un 12% de passatgers al metro respecte ahir. Les xifres, comparades amb un feiner normal, fan feredat: un 61% menys de passatge. És a dir, segons la mateixa empresa, s’han deixat de moure a Barcelona 1.141.000 persones.

 

Respecte a la baixada de passatge podria respondre a dos factors: la cascada d’acomiadaments temporals, també coneguts com a ERTEs, però també la contínua aplicació del teletreball.

Poca gent, cares llargues

Poca gent i cares llargues en l’hora punta d’aquest matí. El silenci dins del comboi només el trenca la megafonia del propi metro, que anuncia les properes parades, i els sorolls d’algun mòbil. A les estacions, la megafonia recorda mantenir la distància de seguretat: “Distribuïu-vos al llarg del metro i al llarg de l’andana”.

La Maria riu irònica quan explica perquè agafa el metro: “Treballo en una gestoria comptable i no puc fer teletreball”. Riu, però és evident que no li fa gràcia: “Ens ho han manat“, i marxa apressada.

Avui no hi ha ganes de parlar, tot són presses. Un passatger sud-americà, la gran majoria de passatgers són immigrants, surt de la Línia 5 a la parada de Provença. És obrer i no en fa, de teletreball. També a Provença, però al passadís intercanviador de Metro a FGC, una passatgera respon caminant cap enrere: “No sé si puc fer teletreball. Estic a l’espera d’ordres“. Abans de desaparèixer dins l’andana dels ferrocarrils, afegeix: “I treballo al servei bancari”.

El passadís intercanviador de Metro a FGC aquest matí | AG

El passadís intercanviador de Metro a FGC aquest matí | AG

Les portes s’obren soles

TMB ha pres unes quantes mesures per evitar la propagació del Covid-19. No cal pitjar el botó de les portes perquè s’obrin: ho fan soles en cada estació. En la mateixa línia, un cordó separa la cabina del conductor dels passatgers. També ho fa en els busos, on els passatgers han d’entrar per la porta del darrere.

Un cordó separa la cabina del conductor dels passatgers | AG

Un cordó separa la cabina del conductor dels passatgers | AG

Treballs de primera necessitat

Una passatgera explica que ella és sanitària i treballa a Sant Cugat: “És que sóc sanitària”, diu com si li fes una mica de vergonya no confinar-se. “No tinc altra opció que agafar el metro”. Tot i així, diu que el metro va bastant buit i no li fa res.

La Mercedes, també sud-americana, fa la neteja de tot un edifici a l’Eixample. Agafa el metro per arribar fins allà i baixa a Diagonal. Va amb mascareta i s’allunya una mica quan se l’interpel·la.

Una noia jove baixarà a Hostafrancs perquè treballa en un Caprabo. Són dos quarts de vuit i en uns minuts comença la seva jornada. Esbufega: “Sort que avui em toca estar al magatzem”.

El Franklin és de la República Dominicana i és operari en un aparcament: “Algú ha d’obrir la barrera“, diu. Va en metro perquè se li ha espatllat la moto, perquè si no aniria en moto, assegura. Amb tot, diu que no li fa res agafar la L5 perquè procura no apropar-se a ningú “i que sigui el que Déu vulgui“, conclou.

Colau, agraïda

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha agraït aquest dimecres als ciutadans que l’ús del transport públic hagi baixat considerablement. “Moltes gràcies veïns i veïnes de Barcelona per la responsabilitat que esteu demostrant”, ha dit Colau a través de Twitter. “Recordem que només s’ha de desplaçar qui treballa en un servei essencial”, ha conclòs.

Més informació

Nou comentari