Barcelona es conjura per impulsar els horaris de feina flexibles

Ajuntament, CCOO, UGT, Foment del Treball i Pimec pacten un full de ruta per a la nova mobilitat laboral

El primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni (PSC), ha presidit aquest migdia la signatura del pacte per la nova mobilitat laboral. Al document s’hi han adherit CCOO i UGT per la banda sindical, i Pimec i Foment del Treball com a representants del sector empresarial. El pacte, un punt de partida que emplaça les empreses a acords amb els empleats, situa com a un dels objectius la promoció dels horaris de feina flexibles. D’aquesta manera la congestió en hores punta serà menor, amb el que això suposa per al trànsit rodat i per al transport públic.

Un dels problemes que està patint el transport públic és, precisament, la por a les aglomeracions. És per això que la pandèmia ha impulsat el debat al voltant de la necessitat de facilitar l’arribada a la feina en diferents horaris i no tots a la mateixa hora. Es tracta d’una qüestió que porta anys sobre la taula i que la Covid-19 ha tornat a posar com a prioritat.

En aquest sentit, un altre dels punts destacats del pacte és la reducció de la congestió i l’aposta pel transport públic. Ara per ara, però, no hi ha cap mesura associada a cap objectiu i el pacte consta d’un consens. L’impuls dels plans de desplaçament d’empresa, obligatoris des de fa anys però que molt poques companyies han confeccionat, també són d’importància al pacte en tant que es volen fomentar. La regulació del teletreball completa la llista dels objectius principals de l’acord.

Collboni ha detallat que el pacte busca que totes les empreses que generen 5.000 viatges diaris tinguin plans de desplaçament, que precisen les formes que té la plantilla d’arribar al lloc de feina. Una de les dues novetats que es deriven de l’acord és la creació d’una oficina municipal per assessorar les empreses en la creació dels plans. L’altre és que el consistori començarà el diàleg amb els seus treballadors per crear un pla de desplaçament, que podria trigar un temps a estar enllestit.

Crítiques de Foment del Treball

El president de Foment del Treball, Josep Sànchez Llibre, ha aprofitat la presentació de l’acord per disparar contra la política de mobilitat del govern municipal. En concret, ha interpel·lat l’alcaldessa Ada Colau perquè hi hagi un “acord” al voltant de les novetats com ara l’eliminació de carrils per a cotxes o l’urbanisme tàctic. Sànchez Llibre ha deplorat que la nova mobilitat afecta l’economia de la ciutat.

El president de Pimec, Josep González, ha posat en valor el pacte i ha celebrat que s’hagi donat en un marc de “diàleg”. Els representants sindicals també han expressat satisfacció per l’acord. El secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, ha opinat que Barcelona pot esdevenir “un exemple de l’aposta per la sostenibilitat”, i ha recordat la “gentrificació” que pateix la classe treballadora. “Els plans de desplaçament laboral és una eina infrautilitzada”, ha lamentat, per després emplaçar l’Ajuntament a predicar amb l'”exemple”.

El secretari general d’UGT Catalunya, Camil Ros, ha criticat que les freqüències del transport públic a alguns polígons de fora de la capital catalana no coincideixen amb els horaris d’entrada i sortida a la feina. “La mobilitat és clau per a una transició justa per a tothom”, ha conclòs.

Més informació

Nou comentari