L’any 2023, l’Ajuntament de Barcelona va haver d’anul·lar unes 140.000 multes per un valor de 20,1 milions d’euros, i va retornar 95.000 euros a conductors que havien estat multats entre setembre del 2020 i el 21 de febrer del 2023 per circular per la primera zona de baixes emissions (ZBE) i que el Tribunal Suprem va tombar definitivament el novembre del 2023. Des de la seva entrada en funcionament, la ZBE de Barcelona s’ha submergit en un mar de confusió, fins al punt que encara ara molts usuaris no tenen clar fins quan podran circular amb els seus vehicles, si es multa o no i en quines circumstàncies. Doncs bé, després que inicialment es parlés del 2026 per restringir l’entrada a la ciutat amb vehicles amb etiqueta B, el Govern de Pere Aragonès aprovés un decret que situava la prohibició definitiva l’any 2028, i el nou executiu de Salvador Illa ha ratificat aquesta data i a partir de l’1 de gener de 2028 els vehicles B no podran circular per les ZBE de ciutats de més de 50.000 habitants, amb Barcelona al capdavant, però també en moltes altes ciutats metropolitanes. I serà de dilluns a diumenge.
A més, hi ha novetat: a partir de l’1 de gener de 2026, també es vetaran els cotxes amb etiqueta B els dies en què s’activin els protocols anticontaminació per mala qualitat de l’aire. Es tracta dels turismes i furgonetes de gasolina matriculades entre gener de 2001 i 2006, els dièsel matriculats entre 2006 i 2014, i els vehicles amb més de 8 places i transports de mercaderies dièsel o gasolina matriculats després del 2006.
En aquest context, el Govern de Salvador Illa ha anunciat que prepara, a canvi d’aquestes restriccions, contrapartides econòmiques per acompanyar els municipis quan entri en vigor aquesta mesura, amb més ajudes al transport públic i ajudant els ajuntaments que tinguin dificultats per desenvolupar les noves regulacions, que han d’estar enllestides l’any 2026. Ho va anunciar la consellera Sílvia Paneque fa uns dies en una entrevista a El Periódico.

Estat actual de la ZBE a Barcelona
Actualment, tots els cotxes en circulació tradicional -amb algunes excepcions- estan obligats a portar l’etiqueta mediambiental de la DGT per entrar en aquestes zones situades en els nuclis urbans de municipis de més de 50.000 habitants i als de més de 20.000 habitants que superin els nivells de contaminació establerts. Però el veto només el tenen aquells cotxes que porten l’etiqueta A, és a dir, els més contaminants de la cadena. Tots aquells cotxes que tenen aquesta etiqueta mediambiental no podran circular de dilluns a divendres laborables, en l’horari comprès entre les 7.00 i les 20.00 hores, podent transitar lliurement la resta dels dies.