L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, denuncia que si bé fins ara s’havia limitat a fer declaracions “prudents” sobre el futur de l’aeroport del Prat per buscar “el diàleg i els punts de consens més enllà de les diferències”, ahir això va canviar. “He de lamentar que ahir aquest consens es va trencar claríssimament”. En el mateix sentit, la màxima responsable del consistori barceloní, ha carregat específicament contra la manera en què s’ha gestionat institucionalment l’acord, deixant de banda la participació dels municipis i altres actors implicats.
Colau ha ressaltat la “sorpresa i decepció” pels fets d’aquest dilluns, després que el vicepresident del govern català Jordi Puigneró anunciés ben entrada la tarda l’acord amb l’Estat per ampliar l’aeroport a canvi de 1.700 milions d’euros. “Ahir ens vam trobar que es produeix a un despatx Madrid en ple mes d’agost, pràcticament en secret i d’esquenes a la ciutadania i a la taula institucional, aquesta reunió. I de forma preciciptada sentim que la Generalitat accepta la proposta d’ampliació de l’aeroport que ha fet Aena”, ha apuntat l’alcaldessa. Tot seguit, però, més enllà de les formes, ha criticat el contingut d’un pla que “incompleix tots els compromisos en la lluita contra l’emergència climàtica” i que “suposa augmentar emissions enlloc de reduir-les”.
La cap de files de Barcelona en Comú ha assegurat també que Puigneró es va convertir en “portaveu d’Aena” en acceptar la proposta de la companyia estatal i presentar-lo públicament. Ara, però, reclama “al president de la Generalitat i al president Sánchez que rectifiquin, si us plau” i que es torni a una taula institucional “amb totes les parts” perquè hi hagi “un debat amb rigor, amb transparència, amb honestedat i amb dades”.
La intervenció de Colau, en canvi, ha evitat fer cap mena de menció a la celebració de l’acord per part del seu soci de govern, Jaume Collboni, o a la presència d’Unides Podem al govern de l’Estat. El que sí ha subratllat, tanmateix, és la necessitat d’una entesa les infraestructures de mobilitat sostenible i una “economia del futur” que generi llocs de treball de qualitat i redueixi emissions. Segons ha defensat l’alcaldessa, però, els plans actuals d’Aena representen tot el contrari. “El que ara se’ns ha presentat és un model del passat, que no aprèn dels errors i que és un negoci per a unes poques empreses que volen fer grans beneficis a curt termini a costa d’especular amb el territori”, ha reblat. A més, ha reivindicat la necessitat de “desemmascarar la gran mentida” que suposa presentar aquesta ampliació com “el foment de l’economia”.
Aragonès garanteix protecció mediambiental
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha reaccionat a les queixes convidat els partits i institucions crítiques amb l’ampliació de l’aeroport del Prat a participar de la segona reunió de la taula institucional, que té previst convocar per al setembre, i “millorar” el projecte des del treball del pla director que marcarà la reforma de la infraestructura. A més, ha retret als comuns i a Colau que si té propostes millors “les treballin des del Consell de Ministres”, i a la CUP -que ha convidat als “dissidents” del projecte dins del Govern a pronunciar-s’hi- li ha negat que hi hagi veus discordants sobre el Prat al Govern.
Amb tot, Aragonès garanteix a tots els crítics que tot es farà “supeditat a les exigències mediambientals”, des del “treball tècnic” i de la mà de la UE. Per al president, ni s’ha trencat el consens ni s’ha actuat d’esquenes a la ciutadania, com retreu l’alcaldessa de Barcelona. “Quan es vegi que el que anem a fer és un treball tècnic, rigorós i fugint d’imposicions polítiques i ideològiques, espero que tothom es pugui sentir interpel·lat”, ha afegit. En aquest sentit, el president ha insistit que el projecte estarà sotmès “a l’avaluació ambiental” i als criteris “de la UE”.
Manifestació després de vacances
En paral·lel, els col·lectius veïnals i mediambientals oposats a l’ampliació del Prat ja preveuen reemprendre la mobilització contra el projecte després de les vacances d’agost. La plataforma Zeroport -contrària a fer créixer la capacitat de l’aeròdrom- convoca una manifestació pel 19 de setembre “en defensa del clima, la salut i la vida”, ha anunciat aquest dimarts.
L’organització sosté que l’ampliació és “il·legal” i “innecessària“. A més, Zeroport creu que la reforma “respon als interessos privats d’Aena, els grans capitals immobilitzats i del turisme massiu” i ha vaticinat que l’obra tindria “un alt cost social i ambiental”. La plataforma va subscriure recentment un comunicat amb més de 100 entitats, que reclamen aturar l’ampliació del Prat adduint motius de preservació del medi ambient i la salut. “Donen per fet que hi haurà ampliació, nosaltres que ens trobaran en peu de lluita”, han expressat a les xarxes socials.
Confirmació
Moltes gràcies. S'ha subscrit correctament al butlletí.
Error
S'ha produït un error en processar la seva alta. Si us plau torni-ho a intentar en una estona o contacti amb nosaltres.
Error
Cal acceptar els termes i condicions.
Error
Cal omplir el camp del comentari.