Barcelona vol fer obligatoris el casc i l’assegurança per a usuaris de patinets

L'Ajuntament ho proposarà al Pacte per la Mobilitat i podria ser una realitat d'aquí a un any

“És el moment de plantejar-ho”. Així ha resumit la proposta de l’Ajuntament de Barcelona la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, sobre l’obligatorietat del casc i l’assegurança per a usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP). Els més comuns a la capital catalana són els patinets elèctrics, i el consistori proposarà al Pacte per la Mobilitat que els dos elements siguin necessaris per fer servir un VMP a la ciutat.

El canvi ve motivat per l’aprovació del reial decret que estableix canvis a la Llei de Tràfic i Seguretat Vial. Alarcón ha apuntat, amb tot, que l’obligatorietat del casc i l’assegurança, en cas que el Pacte per la Mobilitat l’accepti, podria trigar “més d’un any”. Sigui com sigui, ha refermat que el govern municipal aposta per adaptar l’ordenança municipal per incloure-ho, de la mateixa manera que ha descartat proposar el mateix per a bicis. “Amb les bicis hi ha un debat molt més fort”, ha afirmat quant a l’ús del casc.

Expulsats de voreres i plataformes úniques

A partir d’ara els VMP no podran circular per les zones per on no poden circular vehicles, com són les plataformes úniques, d’entre d’altres, de Ciutat Vella o Sant Andreu, segons indica el reial decret. Fins ara la normativa municipal ho permetia. Tampoc podran anar per cap vorera, a no ser que hi hagi carril bici.

Alarcón, que també és regidora d’Horta-Guinardó i presidenta de TMB, ha argumentat que la “sinistralitat” entre usuaris de VMP ha portat l’executiu barceloní a “obrir el debat” sobre l’ús del casc i l’existència d’assegurança. Respecte del nombre d’accidents l’any passat, el director de Mobilitat, Adrià Gomila, ha xifrat en 504 els que van tenir un VMP involucrat.

Un dels aspectes que pot influir en aquest sentit és la velocitat. El canvi en la llei estatal situa en 25 km/h el límit de velocitat perquè un vehicle sigui considerat VMP. Segons ha detallat el tinent d’alcaldia de Seguretat i Prevenció, Albert Batlle, el màxim ha d’estar establert de fàbrica.

Batlle i el cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona, l’intendent major Pedro Velázquez, han anunciat l’inici d’un dispositiu de la policia local per emfasitzar la persecució d’infraccions per part d’usuaris de VMP. “Ja no estem en fase de pedagogia o advertiment”, ha avisat el tinent d’alcaldia, que ha afegit que és moment de sancionar. “Estem lluny de controlar aquest fenomen”, ha traslladat l’intendent major Velázquez.

29% més de multes

El cap de la policia local ha precisat que l’any passat van augmentar un 29% les denúncies a VMP. En concret, el 2019 se’n van interposar 6.500 i l’any passat 8.429. “Hem de ser inflexibles amb determinades conductes”, ha advertit, i ha lamentat que hi ha punts de la ciutat on les vulneracions de la norma són habituals. Un d’elles és la rambla Catalunya, segons ha desvelat. De tota manera, la llei estatal manté el règim sancionador i segueix sent d’entre 100 i 500 euros de multa.

Sancions a usuaris de VMP el 2019 i l’any passat / Ajuntament de Barcelona

El que sí que matisa el reial decret és quins vehicles són considerats de mobilitat personal. Ho són els que ofereixen una velocitat d’entre 6 i 25 km/h, tenen motor elèctric i no tenen seient. Finalment, la llei estatal ara estableix la necessitat de portar un certificat, una mena de permís de conducció, per a cada VMP. Adrià Gomila ha especificat que la Direcció General de Trànsit (DGT) elaborarà un manual de característiques tècniques on es precisarà com ha de ser el permís. En tot cas, no serà fins passats 20 mesos de l’aprovació del manual que serà obligatori tenir el certificat, segons ha tranquil·litzat Gomila.

Més informació

Nou comentari