El govern de Jaume Collboni sembla que desencallarà la reforma de la part alta del carrer de Balmes. El projecte suma nou anys d’endarreriments, però ara, per fi, s’executarà. En una nota de premsa d’aquest dimecres, l’Ajuntament assegura que les obres començaran a la tardor i tindran un cost de set milions d’euros, tot i que a la proposta de pressupostos presentada per l’executiu municipal no hi ha cap partida específica. La remodelació preveu pacificar el tram entre la plaça de Molina i la ronda de General Mitre i la previsió és que estigui enllestida 15 mesos després.
La comissió de govern va aprovar inicialment la setmana passada el projecte de millora d’aquesta part de Balmes, al districte de Sarrià-Sant Gervasi. De moment, la segona part de la reforma, entre la ronda de General Mitre i la plaça de Joaquim Folguera, no es farà, a l’espera que les obres de construcció de l’L9 del metro ho permetin, i hi hagi dotació pressupostària.

Pacificar el carrer i un carril menys
L’objectiu d’aquesta reforma és pacificar el carrer de Balmes, reduint els carrils de circulació, ampliant voreres i guanyant més verd. Les noves voreres tindran una amplada mitjana de 4,35 metres a cada banda, de manera que creixeran en 1,90 metres respecte a la mida actual. En total, s’actuarà sobre una superfície de 15.000 m². El projecte preveu també plantar 110 arbres.
Dels quatre carrils actuals, dos per sentit, es passarà a tres en total, és a dir, amb la reforma se’n perdrà un. Dels tres carrils, dos seran de pujada en sentit muntanya –un per al trànsit privat i un de compartit per a busos i trànsit privat– i un de baixada en sentit mar per a busos i trànsit privat. També hi haurà un carril de serveis tocant a la vorera Besòs amb uns 130 metres lineals de places de càrrega i descàrrega, 147 places d’aparcament per a motos, quatre places d’aparcament per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda, parades de bus i contenidors.

Amb les obres, i per facilitar els desplaçaments, es faran nous passos de vianants a la plaça de Molina, a la confluència de Sant Hermenegild amb Copèrnic (al costat mar), i a Pàdua (al costat muntanya). També es faran voreres passants als encreuaments amb el carrer de Putxet, el carrer de Sant Hermenegild amb Copèrnic, i el de Francolí. A més, es renovarà la pavimentació de tot l’àmbit i es millorarà el sistema de recollida d’aigües.
Més trams pendents
El tram de les places Molina i de Joaquim Folguera no és l’únic de Balmes pendent d’una reforma. Executades ja les reurbanitzacions des de la Diagonal fins a la plaça de Molina i des de la Diagonal fins a la Gran Via, romanen també oblidades les remodelacions entre la plaça de Joaquim Folguera i la plaça Kennedy i entre el carrer de Pelai i la Gran Via, aquesta part amb projecte fet des del 2016.
Fins ara, la darrera reforma que s’havia fet era des de la Diagonal fins a la plaça de Molina, que es va executar amb Xavier Trias d’alcalde. El govern de Trias va deixar preparat el projecte des de la plaça de Molina fins a la plaça de Joaquim Folguera, però durant els dos mandats d’Ada Colau la remodelació va quedar oblidada, ja que només es va revisar el projecte entre els anys 2017 i 2018, però un cop fet va quedar de nou als calaixos.