La Guàrdia Urbana ha reforçat el dispositiu per controlar les infraccions dels patinets elèctrics a Barcelona després que aquest any s’hagin batut tots els rècords negatius d’accidents i multes a aquesta mena de vehicles de mobilitat personal. Segons les dades de la policia barcelonina, en només nou mesos s’han interposat 14.200 denúncies, un 67% més que l’any passat i un 117% més que el 2019. És a dir, en només dos anys el nombre de multa s’ha més que doblat i encara queda comptabilitzar les dades dels tres últims mesos de l’any.
L’apartat de la sinistralitat tampoc dóna gaire marge per l’optimisme i ha encès les primeres alarmes als despatxos de la plaça Sant Jaume. Enguany s’han produït 540 accidents de trànsit amb un patinet elèctric implicat, un 54% més el 2020 –tot i que s’ha de tenir en compte que bona part de l’any hi va haver restriccions a la mobilitat– i un 10,5% més que el 2019, abans de la pandèmia. A més, fins a l’octubre dues persones que conduïen patinets elèctrics han mort a la ciutat en un accident de trànsit.
Pel que fa al tipus de multes, la majoria són per circular per la vorera (29,7%), seguides de les denúncies per saltar-se semàfors en vermell (19,3%), seguides de conduir el patinet amb auriculars (11,7%) o portar més passatgers dels permesos (10,5%). També s’han disparat les multes als bicitaxis, que amb 3.712 denúncies han crescut un 36% respecte a l’any passat. La Guàrdia Urbana ha realitzat diverses campanyes específiques per controlar que no realitzin serveis fora dels itineraris autoritzats i que compleixen els requisits de seguretat.
Què pots i què no pots fer
El nou dispositiu de la Guàrdia Urbana és una continuació del que es va posar en marxa al gener, quan va entrar en vigor el Reial decret aprovat pel govern espanyol que regulava les normes de circulació dels patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal.
Es pot circular per:
- Carrers de plataforma única.
- Carril bici en vorera a 10 km/h.
- Carril bici en calçada a 25 km/h (reduir la velocitat als passos de vianants).
- Calçada de carrers zona 30 a 25 km/h.
- Parcs a 10 km/h (el vianant sempre té prioritat).
No es pot circular per:
- Carrers de la xarxa bàsica.
- Voreres i altres zones dedicades a vianants.
- Carrers de plataforma única on no es permet la circulació de vehicles.
- Travessies, túnels urbans, rondes, autopistes o autovies que creuen la ciutat.