Barcelona intenta frenar les infraccions dels patinets amb un rècord de multes

La Guàrdia Urbana ha reforçat el dispositiu per controlar les infraccions dels patinets elèctrics a Barcelona després que aquest any s’hagin batut tots els rècords negatius d’accidents i multes a aquesta mena de vehicles de mobilitat personal. Segons les dades de la policia barcelonina, en només nou mesos s’han interposat 14.200 denúncies, un 67% més que l’any passat i un 117% més que el 2019. És a dir, en només dos anys el nombre de multa s’ha més que doblat i encara queda comptabilitzar les dades dels tres últims mesos de l’any.

L’apartat de la sinistralitat tampoc dóna gaire marge per l’optimisme i ha encès les primeres alarmes als despatxos de la plaça Sant Jaume. Enguany s’han produït 540 accidents de trànsit amb un patinet elèctric implicat, un 54% més el 2020 –tot i que s’ha de tenir en compte que bona part de l’any hi va haver restriccions a la mobilitat– i un 10,5% més que el 2019, abans de la pandèmia. A més, fins a l’octubre dues persones que conduïen patinets elèctrics han mort a la ciutat en un accident de trànsit.

Pel que fa al tipus de multes, la majoria són per circular per la vorera (29,7%), seguides de les denúncies per saltar-se semàfors en vermell (19,3%), seguides de conduir el patinet amb auriculars (11,7%) o portar més passatgers dels permesos (10,5%). També s’han disparat les multes als bicitaxis, que amb 3.712 denúncies han crescut un 36% respecte a l’any passat. La Guàrdia Urbana ha realitzat diverses campanyes específiques per controlar que no realitzin serveis fora dels itineraris autoritzats i que compleixen els requisits de seguretat.

Què pots i què no pots fer

El nou dispositiu de la Guàrdia Urbana és una continuació del que es va posar en marxa al gener, quan va entrar en vigor el Reial decret aprovat pel govern espanyol que regulava les normes de circulació dels patinets elèctrics i la resta de vehicles de mobilitat personal.

Es pot circular per:

  • Carrers de plataforma única.
  • Carril bici en vorera a 10 km/h.
  • Carril bici en calçada a 25 km/h (reduir la velocitat als passos de vianants).
  • Calçada de carrers zona 30 a 25 km/h.
  • Parcs a 10 km/h (el vianant sempre té prioritat).

No es pot circular per:

  • Carrers de la xarxa bàsica.
  • Voreres i altres zones dedicades a vianants.
  • Carrers de plataforma única on no es permet la circulació de vehicles.
  • Travessies, túnels urbans, rondes, autopistes o autovies que creuen la ciutat.

Comentaris

    Fart Novembre 09, 2021 | 11:23
    Tranquils patinaires incívics, grollers i babaus, que el poder judicial espanyol, qui mana i decideix a l'estat espanyol, us retirarà les multes, amb la complicitat del tribunal constitucional espanyol i la segona marca i 'escissió del PP, el partit espanyol fundat el 1976 per 7 ex-ministres de Franco.
    per quan obligació de casc i assegurança? Novembre 09, 2021 | 11:24
    Només els patinets?? Les bicicletes cometen les mateixes infraccions (semàfors, voreres, girs indeguts ...)
      Robert Novembre 09, 2021 | 12:34
      Certament, al municipi de Barcelona son molts pocs els ciclistes que respecten els semàfors, els sentits de circulació, fan girs i maniobres correctes i no passen per alt altres nocions elementals de convivència cívica. Per què a Barcelona tants de ciclistes no s'aturen quan tenen llum vermell o roig ? Solament cal aturar-se i guaitar durant uns minuts qualsevol carril de bicicletes. A d'altres ciutats més avançades de la resta d'Europa i amb més "experiència" en pedalar per anar d'un indret a un altre, hi ha molt més de respecte. També cal dir que degut a l'experiència i anys, tenen millors, millor situats, millor pensats els carrils bici dins de la trama urbana i interurbana. Aleshores no ens creguem els cants dels que ens diuen les bondats de Barcelona, que la maleïda "marca" Barcelona és la millor en tot etc, És una mentida, una ensarronada que du molts de problemes, maldecaps i ressentiment quan hom de forma ingènua s'ho creu. Aprenguem a tenir criteri i a discernir nosaltres mateixos.
    Un ciutadà espantat Novembre 09, 2021 | 12:23
    El patinet I les bicicletes cada cop menys respectuoses amb els vianants A tota marxa per les voreres quan i tot si ji ha carril per ells a la calçada . I la culpa és d'ells? En part si petó que hi ha de les normes? No hi vist a cap policía local que els multi entre d'altres sencillament es que ni tan siquiera rls veig al menys a Viladecans .
    jordi Novembre 09, 2021 | 12:31
    Apart de multar a tots els incívics, caldria un examen per a portar un. Els que van en patinet tenen la mateixa intel-ligència que un gripau.
      Llengües Novembre 09, 2021 | 18:02
      Per a portar un què ? Volies dir portar-ne un ?
        Fem-nos-ho mirar Novembre 09, 2021 | 18:25
        Perdem la llengua, millor dit perdem, passem, destrossem i insultem la nostra pròpia llengua sense miraments... la dels espanyols sempre intentem de parlar-la i escriure-la bé, i si cal consultem el diccionari de la RAE, no sigui el cas que algun espanyol se'ns en rigui o algú del partit de Rivera o PPVoX ens toqui el crostó. Els catalans som ben tarats i sonats !
    Manel Novembre 09, 2021 | 12:52
    25200 EN UNA SOLA CRUÏLLA DE L'EIXAMPLE. Cada minut a cada cruilla de Barcelona es poden posar més de 5 multes entre patinets i bicicletes. Si contem 14 hores al dia (60min x 14 hores), durant 9 mesos (30 dies per mes) ens dona un total de 25200 multes en només una cruïlla de l'eixample. La guàrdia Urbana i l'Ajuntament no fan una merda per controlar el desgabell de Barcelona.
      @Manel Novembre 09, 2021 | 18:08
      Amb tanta de gent necessitarien molts més agents. Un o més a cada cantonada de l'eixample de Barcelona ? És un problema de matemàtiques. Allò més greu és que hi hagi tants de ciclistes i patinadors incauts, tarats i inconscients, és una temible i perillosa plaga. Quina diferència circular en bicicleta o a peu a Copenhagen... !
    ciutadà Novembre 09, 2021 | 14:34
    Jo, per conduir un ciclomotor de no res, haig de tenir permís de conduïr, pagar una assegurança i un impost municipal de circulació. En canvi ni les bicicletes ni els patinets paguen res ni se'ls exigeix res. A més gaudeixen d'una impunitat gairebé total davant els agents de trànsit. Resultat: xauxa.
    Jubilat Novembre 09, 2021 | 15:09
    Quan jo era jove, les bicicletes havien de pagar una placa municipal; duia un número i així hom sabia a qui pertanyia la Bici. A més el llum era obligatori- encara que hom circules de dia- i no portar-lo era sancionat (multa de 10 pts.). En canvi ara... el que diu Ciutadà. XAUXA!.
      Actiu Novembre 09, 2021 | 18:18
      A més a més l'energia dels llums de les bicicletes era del que avui se'n diu de Km zero, neta, renovable, emissió de CO2 zero... eren dinamos ! Quasi tot està inventat, solament cal informar-se, tenir memòria o interessar-se per la memòria, sentit comú i voluntat de pensar a fer i de fer coses bé.

Nou comentari