Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona podrà decidir si imposa un peatge urbà a la ZBE
  • CA

La UE obligarà les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir una zona de baixes emissions com a molt tard el 2023. Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí, Badalona, Santa Coloma, Castelldefels, Viladecans, el Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat segueixen el camí iniciat per Barcelona amb la seva ZBE, que aquest estiu completarà al 100% barrant el pas als darrers vehicles més contaminants.

Però a més de les restriccions de circulació, s’ha obert la porta perquè els ajuntaments puguin cobrar un peatge a vehicles particulars per circular per aquestes ZBE. Una decisió que prendrà cada administració local sense que sigui obligat cobrar per entrar a la ZBE. Així consta en l’avantprojecte de la Llei de Mobilitat Sostenible aprovat pel Consell de Minstres aquesta setmana. El text no especifica en quina quantia o de quina manera es podran cobrar aquests peatges, però és un primer pas per tenir l’empara legal perquè el govern espanyol faci els estudis d’alternatives que permetin establir aquest mecanisme de finançament.

El peatge es coneix com a taxa de congestió, i ja s’aplica en algunes ciutats europees com Estocolm, Oslo, Gotemborg, Milà i Londres, amb la qual els vehicles paguen per accedir a l’àrea central de la ciutat, amb algunes excepcions com els residents o els repartidors. Detalls que la normativa espanyola no concreta però que pretén que siguin comunes entre els territoris que optin per aquest peatge. Una mena de ‘café para todos’ de mobilitat.

L’establiment d’un peatge urbà troba encaix en la Llei de Canvi Climàtic, que obliga que tots els municipis amb més de 50.000 habitants habilitin zones de trànsit restringit on es limitarà la circulació dels vehicles en funció de les seves emissions contaminants, deixant fora els que no tenen etiqueta de la DGT.

Àmbit d'aplicació de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Bar
Àmbit d’aplicació de la Zona de Baixes Emissions / Ajuntament de Barcelona

Una solució màgica?

Sigui com sigui, la idea d’implantar un peatge urbà com el de grans ciutats com Londres, Estocolm, Singapur o Milà a no és nova per a Barcelona. L’any 2019, l’alcaldessa Ada Colau va proposar un “peatge d’entrada a la ciutat” en el marc de la taula per a l’Emergència Climàtica, i ara, dos anys després, amb la Zona de Baixes Emissions en marxa i l’aixecament de bona part de les barreres de peatge a Catalunya, torna a sobrevolar aquesta possibilitat.  

El dia que s’aixecaven les barreres a Catalunya, el govern espanyol va assegurar que “pagar per entrar a Barcelona podria ser una possibilitat“, si bé no es faria cap pas sense el consens de les administracions. Ada Colau recollia el guant des d’Itàlia: “La zona de baixes emissions és insuficient, per aquesta raó mirem amb interès la mesura del peatge urbà”, va dir.

La nova Zona de Baixes Emissions / ACN
La Zona de Baixes Emissions / ACN

Ara bé, la ZBE, segons diversos experts, no és la solució si no hi ha accions en paral·lel.Apunten que, per reduir la contaminació a Barcelona, és necessari aplicar una sèrie de mesures complementàries a la ZBE molt més ambicioses i que contrarestin el factor de la geolocalització de la ciutat. També es recomana promoure mobilitat no contaminant, a peu o en bicicleta, i el transport públic, per rebaixar l’ús del vehicle privat, així com repensar la mobilitat també a la segona corona de Barcelona per evitar els itineraris repetitius.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa