Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí, que hi estan treballant, Badalona, Santa Coloma, Castelldefels, Viladecans, el Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat. Són les ciutats que aquest 2022 exportaran el model de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona.

I és que a finals de l’any que ve, els cotxes que avui no poden circular per la zona de baixes emissions de Barcelona tampoc no podran accedir a la primera corona metropolitana. Totes aquestes ciutats han anunciat ja que faran servir bona part dels diners que rebran dels fons europeus per posar en marxa la seva zona de baixes emissions durant el 2022.

I és que la UE obligarà les ciutats de més de 50.000 habitants a tenir una zona de baixes emissions al 2023, i l’AMB i els ajuntaments faran servir 8 milions i mig dels fons Next Generation per arribar-hi a temps.

L’anunci el va fer el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, que va recordar a en una entrevista a RAc1 que zones de baixes emissions faran aviat impossible que els vehicles més contaminants entrin a molts municipis. “Actualment tenim una ZBE de 95 quilòmetres quadrats, però a finals del 2022 serà en tota la primera corona metropolitana”.

Segons l’AMB, entre ajuntaments i Àrea Metropolitana han demanat 230 milions del fons europeus. Aquests diners també es faran servir per comprar 162 autobusos elèctrics i fer més quilòmetres de carrils bici. La partida de mil milions d’euros que va habilitar el govern espanyol aquest estiu limitava les inversions a fer zones de baixes emissions i altres projectes de mobilitat sostenible.

Ara bé, la ZBE no és una solució màgica. Diversos experts han remarcat que per reduir la contaminació a Barcelona és necessari aplicar una sèrie de mesures complementàries a la ZBE molt més ambicioses i que contrarestin el factor de la geolocalització de la ciutat. També es recomana promoure mobilitat no contaminant, a peu o en bicicleta, i el transport públic, per rebaixar l’ús del vehicle privat, així com repensar la mobilitat també a la segona corona de Barcelona per evitar els itineraris repetitius.

Comentaris

    Wall-E Octubre 16, 2021 | 14:38
    Què és més contaminant? Un vehicle poc contaminant que entri 250 dies/any a la ZBE, o un de contaminant que hi entri 30 dies? Quanta contaminació és necessària per produir un vehicle poc contaminant nou? A quants vehicles contaminants equival cada creuer o cada avió que passa per la ZBE? Algú ha proposat reconvertir vehicles contaminants a elèctrics o d'hidrògen? Si m'ho justifiquessin tenint en compte que spain és el segon productor de vehicles de la UE, després d'Alemanya, potser ho entendria millor.

Nou comentari