Brussel·les evita valorar si la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Barcelona és una bona mesura per reduir la contaminació. Davant la denúncia d’un ciutadà, la Direcció General de Medi ambient de la Comissió Europea ha aclarit que està “completament” en mans dels estats membres decidir com compleixen la directiva europea sobre la qualitat de l’aire, que fa anys que s’està incomplint a Barcelona i a Madrid pels alts nivells de contaminació.

La Comissió Europea s’ha limitat a remarcar que les mesures han de ser “efectives, dissuasives i proporcionals”. Intervenint a la comissió de Peticions de l’Eurocambra en nom de la plataforma Ciutadans contra Abusos de la ZBE, Martín Gurría ha dit que la resposta de Brussel·les és “injusta”. La ZBE “ha generat drames, pèrdues de treball, malalties i greus trastorns en la vida de la gent”, s’ha queixat Gurría, lamentant que la restricció ha afectat als ciutadans “de menys poder adquisitiu”.

Quin és el criteri d’exclusió?

Gurría ha sostingut que la mesura de l’Ajuntament de Barcelona i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona és “una expropiació radical” i mereix una “compensació”. “La protecció de la salut ambiental és un bé fonamental, però no es pot aconseguir a qualsevol preu”, ha reblat. Gurría ha criticat que el criteri per excloure la circulació de certs cotxes sigui l’antiguitat i no en funció del que contamina cada cotxe. Una posició que ha compartit l’eurodiputada del PP Rosa Estaràs, que veu la mesura “arbitrària”.

Al seu torn, l’eurodiputat del PSC Javi López ha defensat la creació de la zona de baixes emissions a Barcelona. “No vulnera la legislació europea, sinó que, de fet, va en línia amb el que demana la Unió Europea i amb la política estrella de la Comissió Europea”, ha recordat López, acusant el PP d’utilitzar la comissió de Peticions pels seus interessos polítics.

La Comissió Europea, atenta

Malgrat que la Comissió Europea ha deixat clar que les mesures per complir amb els estàndards de qualitat europeus són “competència” dels estats, la presidenta de la comissió de Peticions, l’eurodiputada del PP Dolors Montserrat, ha decidit deixar oberta la petició de Ciutadans contra Abusos de la ZBE. Montserrat ha demanat a l’executiu comunitari que l’informi de totes les revisions que faci sobre aquesta situació.

Brussel·les va portar Espanya als tribunals de la UE el juliol del 2019 per l’alt nivell de contaminació a Barcelona i Madrid en el marc d’un procediment d’infracció per l’incompliment de la directiva europea de la qualitat de l’aire, que marca uns nivells màxims d’emissions. En el cas de Barcelona, se sobrepassaven els nivells de diòxid de carboni, que s’atribueixen a la circulació de vehicles. La ZBE va entrar en vigor a principis del 2020, si bé les sancions no es van començar a posar fins més tard.

Comentaris

    ciutadà Octubre 25, 2021 | 21:06
    Naturalment, que no és eficaç; simplement la contaminació es desplaça a un altre indret.

Nou comentari

Més notícies
Imatge d'arxiu d'un embús de circulació i trànsit dens a Barcelona / Jordi Play

Torna el turment per anar a Barcelona en cotxe: “És com fa 15 anys”

L'escassa fiabilitat del transport públic, l'aixecament de peatges, l'urbanisme tàctic o la fi del teletreball, causes de les retencions de trànsit
Embús de circulació i trànsit a Barcelona, en imatge d'arxiu / Jordi Play

Trànsit associa els embussos amb els retards de la ZBE

El director de Trànsit carrega contra la "falta de lideratge" de l'Ajuntament per potenciar el tren per reduir vehicles privats