Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
A debat el retorn de l’obertura automàtica de portes al transport públic per l’auge de la Covid
  • CA

L’última setmana de juny, 2.297 persones van contreure la Covid a Barcelona després d’un mes i mig amb els registres més baixos de contagis de 2021 a la ciutat, en què no es va arribar a 1.100 diagnòstics setmanals. Just quan començava a insinuar-se que la propagació s’estenia de nou, les portes dels trens del Metro, dels tramvies i dels ferrocarrils de la Generalitat van deixar d’obrir-se automàticament, com s’havia mantingut durant bona part de la pandèmia perquè els passatgers no premessin el botó o la maneta dels vagons per contrarestar un eventual risc d’impregnar-se del virus per contacte i infectar-se al dur-se la mà a la cara.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va dictar que la mesura ja no era necessària a partir de l’1 de juliol, al·legant una “relaxació de la situació d’emergència” per la Covid, segons va expressar en un comunicat. Ara, amb les estadístiques disparades per sobre de 12.000 casos setmanals a Barcelona, l’òrgan es qüestiona si ha de fer marxa enrere.

Consultada pel TOT Barcelona, l’ATM reconeix que es debat dins de l’organisme si convé donar indicacions perquè els conductors tornin a obrir els vagons des de les cabines. L’ens justifica que va suprimir el sistema excepcional amparant-se en l’avanç de la vacunació i l’aixecament de restriccions arran de la fi de l’estat d’alarma el maig passat.

Mentre l’òrgan no pren una decisió comuna per a tots els operadors, els tramvies ja han restablert l’obertura automàtica per no exposar els viatgers a un presumpte perill de contagiar-se amb els polsadors, que desenes de persones toquen cada dia i que són impossible de desinfectar entre una estació i una altra. TRAM, que presta el servei del Trambaix i del Trambesòs, el va recuperar només una setmana després que els viatgers haguessin de prémer de nou el dispositiu d’entrada. L’empresa explica que va optar per fer-ho atès “l’augment de contagis” i “les consultes” d’alguns passatgers. Assegura que va restaurar el procediment preventiu “amb el coneixement i vistiplau de l’ATM”.

A metro i FGC, amb polsador

En canvi, al metro i als ferrocarrils no s’ha alterat l’ordre de primers de mes i els passatgers han de continuar tocant els polsadors. TMB i FGC assenyalen que la decisió correspon en exclusiva de l’ATM i que s’atenen en tot moment a les instruccions que el gestor metropolità comuniqui al respecte.

En una entrevista amb el TOT Barcelona, el director de la xarxa de metro, Òscar Playà, declara que no és partidari de reimplantar ara el mètode excepcional perquè no es toquin els dispositius d’entrada: “Hi ha dubtes sobre el contagi pel contacte amb superfícies. A més, l’obertura de totes les portes a totes les estacions repercuteix en la seva fiabilitat i les possibilitats d’averiar-se. L’averia d’una porta provoca que el metro s’aturi i implica més aglomeracions, i això sí que ho hem d’intentar evitar. Les probabilitats que el metro es pugui aturar per una incidència és major amb l’obertura col·lectiva”.

La doctora de l’Hospital Clínic Anna Vilella aclareix que “el contagi del virus per contaminació de superficies té poc impacte en la transmissió” de la Covid. “Tocar les portes dels transports públics no és la causa de l’augment d’incidència de la malatia. Crec que el que s’hauria de fer és invertir més recursos i més energia per evitar aglomeracions en el transport públic i millorar la ventilació dels mateixos, dos factors que sí que s’han demostrat cabdals en la transmissió“, apunta.

A les xarxes socials, és fàcil trobar missatges d’usuaris als perfils de TMB i FGC que critiquen que la mesura s’hagi eliminat. A Rodalies també s’ha de prémer el botó de les portes per accedir-hi, però un portaveu de Renfe aclareix que els combois no estan adaptats per centralitzar l’obertura des de la cabina. Passa igual amb alguns models antics de les línies 1, 3 i 4 de metro. “S’han hagut d’obrir de forma manual i no han sigut un factor de propagació de la pandèmia”, defensa Playà.

Queixa dels treballadors

A TMB, el comitè d’empresa va rebutjar a primers de mes que es suspengués l’obertura col·lectiva dels vagons del metro. També es va oposar al fet que s’anul·lessin mesures operatives que s’havien pres perquè no es formessin aglomeracions de treballadors, com la suspensió d’unes inspeccions de manteniment rutinàries  de les estacions i la finalització esgraonada de la jornada laboral d’alguns equips. Mitjançant un escrit a la direcció de la companyia de l’Ajuntament de Barcelona, els representants de la plantilla instaven a la “retirada immediata” dels canvis. Els titllaven d’“unilaterals” i van exigir que no es materialitzessin sense que es tractessin abans al comitè de seguretat i salut laboral.

Una font del comitè comenta que l’empresa ha tornat a deixar un marge de 15 minuts perquè els treballadors d’alguns departaments no s’acumulin fitxant a la sortida. TMB afegeix que continuen les mesures de ventilació i desinfecció d’espais i vehicles. La companyia recalca que la desinfecció sistemàtica s’ha incorporat com a exigència en els contractes de neteja dels propers anys i que el sistema de ventilació s’ha modificat “per maximitzar la renovació de l’aire interior”.

Queda, però, que el comitè de salut i seguretat del metro abordi aquesta setmana l’obertura dels vagons, un aspecte que la mateixa font sindical diu no entendre que “vingui imposada” per l’ATM. “Estem indignats perquè hagi obligat a posar fi a l’obertura automàtica. Hauria d’haver vingut evaluat pels tècnics de prevenció del metro, que no estaven conformes amb la decisió”, afirma la mateixa veu.

En paral·lel, TMB va convocar dues jornades de vacunació per al seu personal la setmana passada, en què 256 empleats van rebre la injecció. El comitè d’empresa va sol·licitar el 8 de juliol que la campanya s’obrís també a familiars convivents dels treballadors. Els representats de la plantilla ho han reclamat per “compensar” la “insuficiència dels mètodes de control” durant la pandèmia que els sindicats recriminen a l’empresa i per “protegir les bombolles familiars des del nucli de convivència”. TMB respon que no té atribucions per ampliar el focus de l’estratègia de vacunació, una qüestió que és competència de les autoritats sanitàries.

Més notícies
Imatge d'arxiu del metro / Europa Press
El metro estrenarà la nova estació Ernest Lluch el pròxim diumenge
Notícia: El metro estrenarà la nova estació Ernest Lluch el pròxim diumenge
Comparteix
Es troba situada entre les parades de Collblanc i Pubilla Cases
Accés a l'hospital Sant Pau de Barcelona / Sant Pau
L’Hospital de Sant Pau cancel·la les visites a pacients ingressats per l’increment de la Covid
Notícia: L’Hospital de Sant Pau cancel·la les visites a pacients ingressats per l’increment de la Covid
Comparteix
No obstant, es mantenen les visites a pediatria i a obstetrícia

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa