L’ocupació de l’Institut de Serveis Socials (IMSS) per part de la PAH ha forçat l’Ajuntament a comprometre’s amb la creació d’un grup de treball per millorar el reallotjament per a famílies desnonades. El consistori ha detallat al TOT Barcelona que responsables de l’IMSS s’han reunit amb la PAH per compartir “la voluntat que les respostes d’urgència i emergència siguin el més dignes possibles”. A més, el consistori ha precisat que s’ha compromès a formalitzar la creació d’un “grup de treball conjunt” amb la PAH per “analitzar i estudiar possibles canvis en els protocols d’allotjament en casos de desnonament”, segons fonts municipals.
Membres de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) han ocupat aquest matí l’IMSS per reclamar reallotjaments dignes per a les famílies desnonades. La PAH ha desplegat una pancarta en què es pot llegir “pel dret a l’habitatge digna” i “stop desnonaments”. També han empaperat la porta d’accés al local municipal amb fotos de les pensions en què es reallotgen les famílies, on es pot veure el mal estat en què, denuncien, es troben. “Hem volgut portar la realitat de les famílies desnonades”, ha manifestat la portaveu de la PAH, Lucía Delgado, al TOT Barcelona.
Delgado ha matisat, però, que també buscaven una solució. La PAH ha portat la realitat de famílies que han acudit a l’entitat perquè estan reallotjats a pensions o albergs que tenen lavabos bruts i insectes. A les 10:45 hores han accedit a l’institut, i s’hi han estat fins a les 13 hores, segons especifica. A més, han exigit que es canviï el protocol d’accés a la mesa d’emergències, des d’on s’adjudiquen pisos per reallotjar famílies desnonades. També han sol·licitat que s’acordi la pensió en què es reallotjaran abans del desnonament, per evitar situacions d’incertesa i patiment. També han demanat que es redueixi el temps d’espera per accedir a la mesa d’emergència, que “actualment supera els dos anys”, segons la PAH.
La PAH ha apuntat en un comunicat a l’empresa Snow Travel, que, segons l’entitat, és l’encarregada de gestionar les pensions i albergs en què es reallotgen les famílies.
600 persones a pensions i places d’hotel
Fonts municipals han especificat que una mitjana de 600 persones dormen cada nit en pensions i places d’hotel a l’espera d’una solució habitacional. Provenen de serveis com el CUESB, en casos d’incendis al domicili; de serveis socials, després de ser desnonats; serveis de la dona, quan pateixen violència masclista o són víctimes de xarxes de prostitució; serveis d’immigració i també persones sense llar. A més, l’Ajuntament compta amb més de 1.300 places addicionals, segons fonts municipals.
L’Ajuntament situa com a solució la construcció de parc públic d’habitatge, i afirma que hi està “compromès”. Per això, afegeixen fonts municipals, el consistori aporta “més del 80%” dels recursos al Consorci d’Habitatge de Barcelona, que gestiona la mesa d’emergència.