El terrat del número 11 del carrer del Planeta, al cor de la Vila de Gràcia, ha estat aquest dijous l’escenari d’una alineació llogatera sense massa precedents a la ciutat. Els inquilins d’aquesta finca han unit forces amb els seus veïns graciencs del número 20 del carrer de Ros de Olano per provar de parar els peus al fons d’inversió que vol comprar els seus edificis. Ho han fet acollint-se al dret de tanteig i retracte per demanar a l’Ajuntament de Barcelona que intervingui per evitar l’expulsió dels llogaters. En una compareixença conjunta, s’han dirigit a l’executiu de Jaume Collboni per instar-lo a facilitar algun tipus de suport econòmic per permetre l’adquisició dels immobles a través d’un projecte cooperatiu, una fórmula semblant a la utilitzada amb la Casa Orsola. Les tres finques compten amb el suport del Sindicat de Llogateres i de Sostre Cívic, que ja està en converses amb el consistori per explorar aquesta opció.
Els blocs afectats comparteixen parcel·la a Gràcia i també propietat. A finals del passat mes d’agost, es van assabentar que els edificis sencers -que agrupen un total de 17 habitatges i tres locals– estaven a la venda. Només uns dies després, ja havien trobat comprador: una empresa de gestió immobiliària amb almenys sis finques en cartera només a Barcelona- s’havia interessat i estava a punt de tancar l’operació. La ràpida reacció del veïnat, que es va organitzar internament, va aconseguir aturar temporalment l’adquisició per així poder exercir el dret de tanteig i retracte. Cal recordar que aquest mecanisme permet que les administracions públiques i entitats socials com cooperatives tinguin preferència en la compra d’un immoble si igualen les condicions de l’operació prevista. La pressió exercida aquestes darreres setmanes, amb reunions internes i cartells engalanant les façanes dels edificis, sembla haver donat els seus fruits i el comprador ha decidit finalment no tirar endavant amb la compravenda, tal com ha avançat el diari Línia i han confirmat els mateixos afectats.
Aquesta negativa és un baló d’oxigen per als inquilins dels blocs graciencs, però no implica que s’aturi el procés de tanteig i retracte, que continua en marxa. A banda, com les finques continuen a la venda, podria aparèixer un altre fons interessat que els posés un altre cop entre l’espasa i la paret. Per això, insisteixen en la necessitat de tirar endavant amb el projecte cooperatiu amb el suport de l’Ajuntament, l’única forma que ara mateix tenen sobre la taula per garantir la continuïtat dels veïns, alguns dels quals amb tota una trajectòria vital feta als edificis.

Una seixantena de persones en risc d’expulsió al Guinardó
En la mateixa situació que els dos immobles graciencs es troba el bloc de pisos que s’erigeix al número 123 de l’avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, al barri del Guinardó. Els llogaters també es van assabentar el passat estiu que la finca estava en venda i que hi havia un fons d’inversió interessat a comprar-la. En aquest cas, els afectats són 25 pisos, que agrupen un total d’una seixantena de persones. Entre els inquilins hi ha famílies amb menors, gent gran i persones amb discapacitat i malalties greus. El bloc ja té tres habitatges buits que, un cop van marxar els veïns, no s’han rellogat. Aquesta és una de les raons que va fer sospitar la comunitat que hi havia alguna operació en marxa. De la mateixa manera que els seus companys graciencs, es va organitzar internament per activar l’opció del tanteig i retracte. Ara, demanen al consistori que els ajudi econòmicament per poder adquirir l’edifici de la mà de la cooperativa Sostre Cívic per així evitar la més que probable expulsió dels llogaters, molts dels quals amb contractes prorrogats anualment o que vencen aviat.


