Una cinquantena d’entitats contra la nova mobilitat: “S’ha anat per lliure”

Signen un manifest en què qualifiquen d'"injust" relacionar vehicle privat amb privilegi

Un total de 55 entitats formades per comerciants, patronals i gremis com el de tallers, instal·ladors i agents comercials han presentat aquest dimecres la Plataforma Pro Mobilitat Lliure per expressar el seu rebuig al pla de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Els representants de les entitats han criticat el govern municipal per la manca de diàleg i consens i han reclamat que les polítiques de mobilitat siguin plantejades de manera “holística”, tenint en compte tota l’àrea metropolitana. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès que es “podrien haver fet millor els coses” però ha negat que no hi hagi hagut diàleg i s’ha mostrat partidària de parlar de “mobilitat universal” i no “mobilitat lliure”.

Les 55 entitats han subscrit un manifest en què es critica, entre d’altres, que relacionar el vehicle privat amb un “luxe i malbaratament” és “injust i populista” i que imposar el transport públic i col·lectiu és “ignorar la realitat polièdrica” en un context en què, afegeix, cal mantenir la distància social per evitar aglomeracions. Així mateix, carrega conta la instal·lació dels blocs de formigó i les pintures de colors a l’asfalt del carrer “que no entén ningú” i recorda que inclús la fiscalia ho investiga pe seu “ús inapropiat”. “S’ha anat per lliure”, exclama el manifest.

Un dels sectors més crítics amb la nova mobilitat és el comerç. La directora de Barcelona Oberta, Núria Paricio, ha advertit que el comerç a la capital està sobredimensionat i que un 57% dels clients procedeixen de fora d’aquesta àrea, un percentatge que s’eleva fins al 70% al centre. Ara, lamenta, aquesta clients tenen moltes més dificultats per arribar-hi mentre les restriccions estan “ofegant al sector”. “El comerç està a l’UCI i és com si vingués algú i li traiés l’oxigen”, ha comentat.

Per la seva banda, tant la vicepresidenta de la Unió Patronal Metal·lúrgica de l’Hospitalet, Rosa Fiol, com el president del Gremi d’Àrids, Jaume Puig, com el secretari general de la Cecot, David Garrofé, han demanat una visió més integral del pla de mobilitat i que es tinguin en compte les localitats adjacents a Barcelona. “No pots canviar la mobilitat si no tens previstos els impactes”, s’ha queixat Garrofé, mentre que Fiol ha retret que es pintin “carrers que ningú entén quan el codi de circulació es internacional”.

Pel que fa el portaveu d’Avis del Barri, del col·lectiu Stop Colau i representant veïnal del Bon Pastor, Lluís Fernández, ha titllat de “fracàs” les mesures impulsades per l’Ajuntament i ha afirmat que “la ciutat no és un laboratori d’experiments ni un chiquipark”. Altres, com el secretari general de l’associació de transportistes AGTC, Carles Folchi, i el portaveu del col·lectiu Motoristes de Barcelona, Daniel Pajares, han exigit que no se’ls “senyali” i aturar la “criminalització” i la “persecució absurda” cap als seus col·lectius.

Alarcón es defensa i assegura que la congestió causa un 2% de decreixement del PIB

En la presentació de la plataforma, que s’ha celebrat aquest matí de forma telemàtica, també hi ha participat la regidora Rosa Alarcón, que ha admès que “les coses es podrien haver fet millor” però ha negat que hi hagi hagut manca de diàleg i ha defensat que les dacions també es prenen des d’una òptica metropolitana, com per exemple la ZBE. Alarcón ha subratllat que a Barcelona i la seva àrea metropolitana hi ha tres milions de persones concentrades en només 600 quilòmetres quadrats, “un espai molt petit i en el qual molta gent tenim dret a fer moltes coses”. Per això, ha defensat les diferents formes de mobilitat, des els desplaçaments a peu fins en cotxe o moto i ha dit que ha d’aportar solucions, també en la crisi mediambiental i sanitària actual.

La regidora ha assegurat que la congestió generava un decreixement del 2% del PIB a la ciutat ja abans de la pandèmia i que per aquest motiu cal restringir l’ús del vehicle privat a “l’essencial”. A l’acte també hi han participat altres representants polítics al consistori. Els regidors de JxCat Francina Vila i Jordi Martí també han estat presents a la sessió telemàtica, sent el partit independentista l’únic amb dos participants a la sessió. El regidor d’ERC Max Zañartu i la presidenta del grup municipal de Cs, Luz Guilarte, així com el regidor del PP Josep Bou també hi han participat.

A banda de patronals com Foment, Fepime, Fecavem, Anesdor i Cecot o l’associació Barcelona Oberta, també subscriuen el manifest –entre d’altres- gremis com el de floristes, flequers, garatges de Barcelona, llibreters, cinemes, hotels, de reformes d’interior, serrallers o de Tallers, tant de Barcelona com de Sabadell. També en formen part el Col·legi d’Agents Comercials i associacions de transportistes, botiguers d’animals de companyia i d’estacions de serveis. La plataforma es va constituir al juliol i es reunirà pròximament per decidir si emprèn algun tipus de mobilització.

Més informació

Comentaris

    Anònim 16/09/2020 7:52 pm
    Barcelona siempre ha sido una ciudad de circulación muy fluida y de lo cual estabamos muy orgullosos, el plan urbanístico de Cerdá diseñado hace más de un siglo y ejemplo para otras ciudades europeas donde pasear a pié se disfrutaba porque no había colapso vehicular y menos contaminación porque los coches y el transporte público podían convivir y la gente no tenía que estresarse con tantas prohibiciones y después de haber soportado la crisis del 2008 y ahora la pandemia y la política de izquierdas que pensamos que nos ayudarían, resulta que ahora con una pandemia encima y un porvenir de crisis, éste ayuntamiento nos tiene que agobiar y generar estrés con medidas que parecen más venidas del mundo industrial consumista que de una racionalidad ecológica como es utilizar lo que ya tenemos que un día conseguimos con esfuerzo y que ahora nos es imposible arriesgar nuestra precaria economía adquiriendo compromisos innecesarios como es la compra de un vehículo también de combustión pero a crédito sin saber lo que va a pasar en los próximos dos años. Sería una inconsciencia por nuestra parte deshacernos de nuestra herramienta de trabajo, transporte familiar, movilidad individual solo para enriquecer motivaciones ocultas de unos grupos de poder. Esta ciudad es de todos y en todo caso pedimos un referéndum a ver quienes están de acuerdo o no ante estas medidas antidemocráticas.

Nou comentari