El mercat de Sant Antoni espanta el fantasma de la massificació turística

La finalització de la reforma ha fet augmentar un 22% el nombre de visitants al barri i creix la proporció de veïns

El nou mercat de Sant Antoni respira tranquil. Amb la finalització de la reforma, que va durar gairebé nou anys, es va començar a escampar el temor –justificat, segurament– que el mercat es convertiria en la nova Boqueria. Però no ha estat així. Després d’un any funcionant a ple rendiment, el mercat ha espantat el fantasma de la turistització i dels gairebé 57 milions de persones que han visitat el barri, el 44% són veïns o clients recurrents. La xifra de visitants és un 22% superior a l’any anterior a la reforma, però la dada important és que creix la proporció de veïns.

“S’ha trencat la por que hi havia al principi”, ha explicat el president de Sant Antoni Comerç, Vicenç Gasca. “Molta gent es pensava que es convertiria en una atracció turística, però abans de la reforma la proporció de veïns era del 40% i aquest any ha crescut”, ha celebrat. L’estudi presentat per l’associació, que s’ha fet a partir de les connexions a la xarxa wifi del barri, només inclou l’afluència als entorns del mercat perquè l’Ajuntament no ha volgut publicar xifres concretes del recinte per temor a una esbroncada de la Junta Electoral.

Més afluència tota la setmana

Vicens Gasca ha assegurat que els comerciants del barri estan “molt satisfets” amb el primer any de vida del nou mercat. “Era una incògnita per molts i una esperança per tots”, ha afegit. “Ha estat un revulsiu per la vida social del barri“. En aquest any, Sant Antoni ha guanyat 10 milions de visitants i té una afluència diària de gairebé 160.000 persones. “El millor dia segueix sent el divendres, però des de l’obertura del mercat els dissabtes han guanyat un 24% de visitants, un increment important tenint en compte que l’afluència és menor que entre setmana”.

Els paradistes també estan molt satisfets amb la reforma, tot i que les goteres encara no estan arreglades –la previsió és que abans de l’estiu se solucioni el problema per encarar una tardor més tranquil·la–. “Les sensacions són positives i la gent ha respost”, ha explicat la presidenta de les parades de producte fresc, Maria Mesclans. “L’any passat vam tenir dos nadals, un al maig i un altre al desembre”, deia amb to de broma un altre comerciant en referència a la inauguració. Ara toca consolidar les bones sensacions.

La superilla també ajuda

La primera fase de la superilla de Sant Antoni va coincidir amb la inauguració del nou mercat. La urbanització dels entorns del mercat –en especial els trams dels carrers Comte Borrell i Tamarit– van permetre guanyar uns 5.000 metres quadrats d’espai públic per als vianants, fet que també ajuda a explicar el creixement del nombre de visitants al barri en l’últim any. “Hem passat d’un barri en blanc i negre a un barri en color”, ha reconegut Gasca, de Sant Antoni Comerç. “És una experiència diferent perquè hi ha pocs cotxes i molts espais verds”, ara el que cal és “dinamitzar la zona” per impulsar encara més la vida al barri.

Més informació

Nou comentari