Nissan tancarà la fàbrica de la Zona Franca al desembre

La multinacional ja ha comunicat la decisió al govern espanyol i als sindicats

Punt i final a l’agonia dels treballadors de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. La multinacional japonesa ha comunicat oficialment aquest dijous al matí el tancament de la planta tant al govern espanyol com als sindicats i assegura que es tracta d’una “decisió difícil”. L’anunci, que feia dies que es donava per fet, suposa la pèrdua d’uns 2.800 llocs de treball a Barcelona i al voltant de 400 més a les factories de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca.

Fonts sindicals han explicat al TOT Barcelona que la intenció de la companyia es dur a terme un tancament gradual de la planta que culminarà el mes de desembre. Els sindicats responsabilitzen les administracions públiques de la marxa de Nissan i consideren que l’absència d’un pla industrial amb garanties és la causa principal del tancament de les tres fàbriques, que també suposarà la pèrdua de fins a 20.000 llocs de treball indirectes d’indústries auxiliars i de components.

Efectes catastròfics

El sindicat USOC, majoritari a la planta, ha avisat que el tancament tindrà “efectes catastròfics” i que és “molt injust” perquè en els darrers anys la plantilla ha fet molts sacrificis. La secretària general de l’USOC, Maria Recuero, ha acusat Nissan d’aprofitar-se de “les dificultats econòmiques i de mobilització social per la Covid-19” i ha demanat a les administracions que facin una “dura oposició” per evitar que es consumi el tancament.

UGT Fica ha criticat la “manca de voluntat de tots els actors involucrats per intentar salvar questes plantes i les seves plantilles” i ha lamentat que les relacions laborals entre la direcció i el comitè d’empresa hagin estat “nul·les”. El sindicat considera que ningú ha estat “a l’alçada de les circumstàncies” i ha demanar “mesures urgents” al govern per salvar el sector de l’automoció a Catalunya, que genera centenars de milers de llocs de treball.

Una planta estratègica

Per la seva banda, el govern espanyol ha lamentat la decisió de Nissan i insisteix que la continuïtat de la fàbrica és possible si es posa en marxa el pla que li van presentar fa uns mesos. “La planta de Barcelona té un caràcter estratègic, ja que abandonar-la suposa abandonar la Unió Europea”, ha advertit el ministeri de Indústria en un comunicat fet públic fins i tot abans que Nissan comuniqui la notícia de manera pública. 

La consellera d’Empresa, Àngels Chacón, igual que ja va fer Moncloa, ha avisat que les administracions no donaran cap facilitat a Nissan per tancar la fàbrica i ha lamentat “certa deslleialtat” de la companyia. El govern espanyol estima que la clausura de la planta podria costar a la multinacional uns 1.000 milions d’euros, una quantitat molt superior als 300 milions que, segons el ministeri d’Indústria, costaria posar-la al dia per fabricar vehicles elèctrics.

La decisió de Nissan s’emmarca dins d’una reestructuració global del negoci de la companyia, que té una aliança amb Renault i Mitsubishi per repartir-se els diferents mercats. D’aquesta manera, la multinacional centrarà els seus esforços a la Xina, l’Amèrica del Nord i el Japó, tres mercats on la seva implantació és major, mentre que deixa via lliure a Renault per controlar el mercat europeu.

Nou comentari