Nissan dicta aquest dijous sentència sobre la planta de la Zona Franca

La firma japonesa donarà a conèixer el seu nou pla de reestructuració mundial, que segons tots els indicis portarà a tancar la seu de Barcelona

La firma japonesa Nissan donarà a conèixer aquest dijous el seu nou pla de reestructuració mundial, que previsiblement contemplarà una retallada de plantilla d’uns 20.000 llocs de treball a tot el món i en el qual es clarificarà la continuïtat de la planta de producció de vehicles que manté a Barcelona, ​​que dóna feina directa a unes 3.000 persones.

El futur de la planta barcelonina penja d’un fil amb motiu de la manca d’inversió en els últims anys i el baix volum productiu, el que ha motivat una vaga que està tenint lloc des del passat 4 de maig a les seves instal·lacions catalanes. A més, el 14 de maig el diari nipó ‘Nikkei’ va publicar que la companyia japonesa tenia intenció de tancar les seves instal·lacions a Barcelona, ​​amb un impacte directe sobre 3.000 persones i sobre 20.000 llocs de treball de forma indirecta.

Aquest dijous la multinacional japonesa té previst presentar el seu pla de reestructuració global, que té el principal objectiu de pal·liar l’impacte que ha tingut la crisi de l’Covid-19 sobre el seu negoci i també de preparar la companyia per al futur, principalment a través de la reducció de costos ia la major col·laboració en el si de l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi.

Segons diferents informacions publicades en els últims dies, la corporació automobilística té previst retallar al voltant de 20.000 llocs de treball a tot el món, el que suposa prop de l’15% de la seva plantilla global. A Europa, l’entitat preveu rebaixar un 20% la seva capacitat productiva fins al 2023. En l’actualitat, la companyia opera en dues plantes de vehicles al continent europeu, la de Barcelona i la de Sunderland (Regne Unit).

Renault es quedarà Europa

D’altra banda, aquest dimecres, just un dia abans que Nissan anunciï el seu pla estratègic, l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi ha revelat el seu nou model de negoci, que preveu cedir el lideratge en cada regió del món a una de les seves marques, que, al seu torn, també seran la referència a cada família de models, mentre que les altres seguiran el camí marcat.

D’aquesta manera, Nissan serà la signatura de referència de l’aliança a la Xina, Amèrica del Nord i Japó, cedint a Renault el lideratge a Europa, Amèrica del Sud, Rússia i Nord d’Àfrica. En aquest repartiment, Mitsubishi es queda com ‘benchmark’ a Oceania i sud-est asiàtic.

En aquesta divisió de competències entre les marques dins de Renault-Nissan-Mitsubishi, Nissan serà la responsable de la renovació de la gamma del tot camí del segment C a partir del 2025, la versió actual, el Qashqai, s’acobla a Sunderland. D’altra banda, la companyia nipona també serà la ‘líder’ de l’aliança en matèria de conducció autònoma, en vehicles connectats a la Xina i s’encarregarà de les variants EV de la plataforma CMF desenvolupada per Renault-Nissan-Mitsubishi.

El govern espanyol demana un elèctric per a Barcelona

Davant la situació de la planta catalana de Nissan, des del govern espanyol han recordat que porten mesos parlant amb la matriu de la companyia i proposant un pla d’inversions que contempla l’adjudicació d’un model elèctric per a la factoria de Barcelona.

El secretari general d’Indústria i Pime, Raül Blanco, va afirmar fa uns dies que aquest projecte de model elèctric a Nissan Barcelona tindria un cost d’uns 300 milions d’euros, fet que suposa una xifra molt menor dels 1.000 milions d’euros que implicaria desmantellar la factoria, la plantilla està en vaga des del passat 4 de maig fins que la direcció de la marca “clarifiqui” el futur immediat de les instal·lacions.

Per la seva banda, la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha defensat que Nissan “té futur a Espanya”, per la qual cosa ha subratllat que el govern ha proposat a la direcció de la companyia japonesa un pla d’inversions per garantir la viabilitat de les seves plantes ubicades en territori nacional. “Estem treballant en reforçar aquest pla d’inversions perquè el futur de les plantes de Nissan a Espanya estigui garantit”, ha explicat, i ha apuntat que l’empresa encara no ha pres una decisió, de manera que l’executiu “lluita” perquè es quedi.

Nissan fabrica actualment a la planta de Barcelona els Nissan Navara, NV200 i e-NV200 i el Renault Alaskan, mentre que a Àvila acobla els vehicles industrials NT400 i Cabstar. La plantilla total de la companyia a l’estat, on també té una fàbrica de components a Los Corrales de Buelna (Cantàbria) i una de premsat a Montcada i Reixac, ronda les 5.000 persones.

Doble protesta dels treballadors

Uns 100 treballadors de Nissan, segons xifres de la Guàrdia Urbana de Barcelona, s’han concentrat aquest dimecres davant la seu de la Comissió Europea (CE) i el consolat del Japó de forma simultània per reclamar un pla de futur per a les plantes de la companyia a Catalunya.

Al voltant de 40 persones, amb una pancarta amb el lema ‘Nissan: Prou de mentides! Exigim un futur real ‘, s’han concentrat a les 10.30 hores davant la seu de la CE a Barcelona, al passeig de Gràcia, per reivindicar el suport de les institucions europees, on han cridat proclames com “futur per a Nissan” i ” Europa, escolta, la Nissan està en lluita “. A la mateixa hora, 70 persones més han realitzat una acció davant la seu de el consolat del Japó a Barcelona, on han cridat proclames com “Uchida, escucha, Nissan está en lucha“, en referència al màxim responsable de la companyia, Makoto Uchida.

Més informació

Nou comentari