Un tribunal de Marsella ha imposat una multa de 100.000 euros al capità del creuer ‘Azura’, de la companyia nord-americana P&O Cruises, per utilitzar un combustible més contaminant del que permet la llei i que tenia un contingut de sofre superior al permès per la legislació internacional. La denúncia es va cursar a finals de març després que una anàlisi rutinària detectés que el creuer estava fent servir combustible amb un 1,68% de sofre durant la seva escala al port, quan la normativa només permet un contingut de l’1,5%. El vaixell ha fet cinc escales al port de Barcelona aquest 2018 i en té previstes cinc més el 2019.
Segons el diari francès Le Monde, l’últim repostatge l’hauria fet precisament a Barcelona, on hauria carregat 900 tones de combustible amb un 1,75% de sofre. Fonts del port expliquen al Tot Barcelona que no poden “confirmar l’operació de repostatge” perquè és una transacció entre empreses privades i que el “control de la qualitat del producte no és competència de les autoritats portuàries”. A més, la decisió de carregar combustible a un port o un altre és de les navilieres, de la mateixa manera que també és responsabilitat seva utilitzar el tipus de fuel que marca la llei a cada zona.
A l’Estat espanyol és el Ministeri de Foment, a través de les diferents capitanies marítimes, qui s’encarrega de vetllar pel compliment de la normativa de l’Organització Marítima Internacional (OMI) i de la Unió Europea (UE) relativa a la contaminació marítima. D’altra banda, fonts del sector portuari apunten que també es “podria tractar d’un error del subministrador de combustible”, que hauria provocat que el creuer funcionés al port de Marsella amb un combustible equivocat. Per ara, la Capitania Marítima de Barcelona no ha respòs a la petició d’aquest mitjà per saber quin és el protocol d’inspecció i quants vaixells s’inspeccionen cada setmana a Barcelona.
Millora de la qualitat de l’aire
La normativa europea exigeix que “els vaixells de passatgers que operen principalment als ports i a les zones costaneres” facin servir un combustible amb un contingut màxim de sofre de l’1,5% per “millorar la qualitat de l’aire”. Quan estan a alta mar, en canvi, poden fer servir combustibles més contaminants –una excepció que s’acabarà el 2020 i igualarà el contingut de sofre al 0,5% a tot el món–. Normalment els vaixells porten dos o tres dipòsits amb els diferents combustibles i canvien la font de subministrament en funció d’on estan. És un detall important perquè el preu del combustible varia molt segons el contingut de sofre, ja que per aconseguir nivells més baixos de sofre cal un procés de refinament que incrementa el cost.
La naviliera Carnival, propietària del vaixell i que s’ha de fer càrrec del 80% de la multa, ha anunciat que recorrerà la sentència perquè s’està aplicant una llei que França havia assegurat que no afectava els creuers. La defensa del capità també presentarà un recurs pel mateix motiu, ja que consideren que un creuer no és un ferri, que si presta serveis regulars, i per tant hauria d’estar exempt de complir aquesta norma. Malgrat que és una directiva europea, cada país n’ha fet una interpretació particular. França i Espanya, per exemple, consideren que no s’hauria d’incloure els creuers, mentre que Itàlia sí que ho fa.