L’oposició pressiona Colau per abaratir la recollida de residus al comerç

El govern municipal s'ha abstingut i remet als nous pressupostos | JxCat i govern pacten impulsar promocions de comerç i cultura

L’oposició municipal ha tancat files per demanar que aquest 2020 l’Ajuntament rebaixi a la meitat el preu públic per la recollida d’escombraries als comerços. Els cinc partits han avalat amb unanimitat una proposició de Cs per ajudar als negocis més afectats per la crisi. En contrast, el govern d’Ada Colau s’ha posat de perfil. S’ha abstingut en la votació a la comissió d’Economia i ha instat als grups a parlar-ne durant les negociacions del pressupost.

La regidora d’Hisenda i Comerç, Montse Ballarín (PSC), ha qüestionat que aquest tribut determini la liquiditat o la solvència d’una botiga i ha recordat que el pagament es fa de forma anual i no es començarà a cobrar fins al 23 de desembre si està domiciliat o fins a l’octubre si es paga per lliure. “No és un tema que ara estigui sobre la taula”, ha defensat. Així mateix, ha presumit de la reacció inicial del consistori en esclatar la pandèmia, quan va anunciar que es descomptaria del preu anual de recollida de residus l’equivalent als dies de tancament obligatori. 

Luz Guilarte (Cs) ha assegurat que estalviar-se el 50% d’aquest tribut ajudaria molt més al comerç que les ajudes i subvencions promeses, que requereixen fer paperassa i esperar resposta de l’administració. També ha criticat que els 25 milions d’euros d’ajudes anunciat per Jaume Collboni al març no s’ha concretat dos mesos després: “Encara no s’han detallat els requisits per acollir-s’hi i això que Collboni deia que les ajudes estarien disponibles la setmana següent!”.

Jordi Castellana (ERC) ha valorat positivament la rebaixa, “més com a missatge” de suport al comerç que pel seu impacte econòmic. Elsa Artadi (JxCat) ha exigit al govern “prendre mesures ràpid” i ha recriminat que ciutats mitjanes com Reus o Sabadell ja han presentat plans complets de suport econòmic. Josep Bou (PP) ha defensat la bonificació perquè “tot ajuda a aixecar la persiana” i Valls ha valorat que seria una bona mesura per “empatitzar” amb els botiguers.

Aliança de comerç i cultura

En canvi, el govern municipal sí que s’ha alineat amb una proposició de JxCat per impulsar un Pla d’Acció immediat de promoció del comerç local. Entre altres mesures, inclou implantar un Marketplace digital a Barcelona i un sistema de recompenses culturals per als clients de les botigues de proximitat. La presidenta del grup municipal, Elsa Artadi, ha instat a evitar un “tancament massiu de botigues que transformi la ciutat i la deixi irreconeixible”. “La primera gran campanya d’aquest any serà el Nadal, que no ens passi com l’any passat que el govern ens va dir que no havia tingut temps”, ha afegit.

Ballarín li ha contestat que els tècnics municipals ja tenen “avançada” la campanya nadalenca perquè s’hi van posar a treballar “ja el 8 de gener”. Ha atribuït als contactes del govern municipal els mèrits de l’aprovació de la “fase 0,5” i de la possibilitat de fer rebaixes. Pel que fa a la digitalització, ha promès presentar ben aviat un “pla de digitalització” i crear una plataforma de venda per a tot Barcelona amb filtres per territori.

En contra de flexibilitzar horaris

En canvi, Ballarín ha tombat un prec de Cs per permetre als botiguers flexibilitzar els horaris d’obertura durant l’etapa de ‘nova normalitat’. La regidora ha advertit que els horaris i els festius es pacten amb el sector –els darrers anys, amb gran dificultat per les posicions enfrontades entre comerciants– i ha declinat reobrir el debat ara.

Nou comentari