Dues perruqueres xerren amb les clientes assegudes a les butaques d’un centre d’estètica, mentre entren o surten repartidors carregats de paquets. Mentre va fent permanents i manicures, Moss Hair Studio ha trobat una segona funció comercial: gestionar cada dia paquets de Mondial Relay, una multinacional francesa que basa la seva logística en punts físics de conveniència: botigues de barri convertides en magatzems. La pandèmia ha empès aquest model comercial híbrid a Barcelona, amb un resultat desigual segons l’experiència de cada comerç participant.

La Covid-19 ha disparat les compres online i el boom ha exigit diversificar amb urgència el model de repartiment, explica Sheila Sastre, directora a Espanya d’aquesta xarxa de distribució local de la multinacional, anomenada Punto Pack. “La gent s’ha actualitzat molt”, diu, en relació a l’ús d’internet per comprar i vendre productes. “El creixement de l’e-commerce és enorme i cada trimestre creixem”, reconeix. A tall d’exemple, Mondial Relay ha passat de 2.200 punts de conveniència a tot l’Estat al febrer de l’any passat a 2.900 actualment. A Barcelona l’increment de punts ha estat del 19,5% en comparació amb abans de la pandèmia, segons dades de Mondial Relay.

El fundador de Moss Hair Studio, Javi Sánchez, ha trobat en aquest creixement digital una via per apropar a nous clients el seu servei absolutament off-line. Va obrir la perruqueria el maig passat al número 28 del carrer Perla, a la Vila de Gràcia. Mentre les tisores, assecadors i aixetes van fent a la sala principal, ell combina les gestions administratives i les de paqueteria en un celobert al fons de l’establiment.

Moss Hair Studio, un dels col·laboradors de Mondial Relay / A. L.
Moss Hair Studio, un dels col·laboradors de Mondial Relay / A. L.

Li arriben diàriament 20 paquets de repartidors de Mondial Relay i els seus destinataris tenen un termini de 15 dies per passar-los a buscar. Les comandes s’amaguen en una sala tancada al públic, rere una porta amb l’avís de “privat”. Entre la màquina de cafè i la rentadora del local, desenes de paquets esperen amuntegats.

Mondial Relay no disposa d’una xarxa d’oficines com Correus, a les quals els clients puguin anar a recollir comandes, sinó que signa acords amb comerços locals perquè es converteixin en els seus magatzems de facto. A canvi, defensa Sastre, aporten als negocis locals un flux de potencials nous clients: “Busquem afavorir el petit comerç, és una obligació moral”, argumenta la directora de la xarxa Punto Pack a Espanya. Aquest sistema, però, també suposa una avantatge directa per a la distribuïdora: “La multinacional s’estalvia el cost d’una oficina”, apunta el professor del Màster de Ciutat i Urbanisme de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Eduard Álvarez.

El risc de morir d’èxit

La perruqueria gracienca, però, assegura que la recepció de paquets està a punt de fer-los morir d’èxit. El volum que porten i venen a buscar els repartidors a diari és elevat, i genera una feina extra als empleats que no es compensa amb un benefici suficient. “Ho vam fer per publicitat, però ara ja no ens cal”, diu Sánchez. A més la promoció col·lateral entre el veïnat, cobren de Mondial Relay uns 60 euros al mes en concepte de comissió.

El balanç de l’experiència ha portat Sánchez a decidir donar-se de baixa de Punto Pack. No renovarà el contracte quan venci, assegura. La relació entre la firma i les botigues té una durada mínima d’un any, precisa Sheila Sastre. “Quan hi ha pocs punts de conveniència en una ciutat, els existents es saturen”, analitza Eduard Álvarez, que lamenta que el comerç barceloní té un grau de digitalització “baix”.

La directora de la xarxa Punto Pack a Espanya replica que té solució “fàcil” la saturació que pateix aquesta perruqueria: “Obrirem un altre punt a prop per descongestionar-los”. De fet preveu obrir properament nous magatzems en rebotigues de barri del Poble-sec, Poblenou, Eixample, avinguda Tibidabo, Sagrada Família, Hospital Sant Pau, Les Corts, Horta i Vilapicina. Subratlla que ja disposen de 176 punts repartits entre Barcelona, l’Hospitalet i Cornellà. I que van a més: “No parem de contractar gent, els números surten”, destaca. La multinacional té 2.900 punts de conveniència a tot l’Estat i opera també a França, Països Baixos, Luxemburg, Bèlgica i pròximament Portugal.

Ganxo de compres impulsives

Altres comerços, en canvi, han tingut una millor experiència amb aquesta iniciativa. La farmàcia Agramonte del Raval, per exemple, també necessitaven fer-se publicitat entre els veïns i va adherir-se a Punto Pack. Zoila Agramonte va comprar l’establiment fa poc més d’un any i volia donar-li una empenta, així que juntament amb el seu marit va signar un contracte amb la multinacional per fer-los de magatzem de proximitat. El flux diari, relata, ronda els 20 paquets d’entrada i 20 de sortida.

Jordi Fexas, marit de Zoila Agramonte, xifra en aproximadament un 10% el nombre de persones que, quan venen a recollir o deixar un paquet, compren alguna cosa a la farmàcia. Ho descriu com a “compra d’impuls” i celebra aquest “retorn directe” de l’esforç extra que els suposa la logística. Assegura que el “retorn indirecte”, però, també existeix: alguns tornen al cap d’un temps per comprar medicació o productes quotidians. “Creiem que ens dona més beneficis que inconvenients”, comenta.

Zoila Agramonte, propietària de la farmàcia Agramonte / A. L.

Tot i que la gestió els genera un volum de feina considerable, ho veu com una inversió de futur. La promoció al barri ve acompanyada d’uns 100 euros de comissió, tot i que per sí sols aquests diners no els compensen la feina d’administrar els paquets. “Volem que la gestió que ha de fer el punt de recollida sigui la mínima possible”, defensa Sastre. Emfasitza l’impacte positiu en el medi ambient, ja que amb un sol desplaçament del repartidor s’arriba a desenes de persones i s’estalvien molts trajectes curts i entregues fallides. Eduard Álvarez, per la seva banda, destaca com a principal avantatge que la gent entri més al comerç local, perquè el teixit econòmic de proximitat necessita tota mena d’estratègies per recuperar afluència si no vol ser atropellat per l’auge digital.

Nou comentari

Més notícies
Les dues vies de tren d'FGC que es convertiran en magatzem de paquets / Adrià Lizanda

Metamorfosi a plaça Espanya: dues vies de tren seran un magatzem de paqueteria

L'allargament de l'L8 fins a Gràcia servirà per alliberar espai, que FGC aprofitarà per crear un punt de distribució de mercaderies
Una furgoneta d'Amazon descarregant durant el confinament / Óscar Cañas - Europa Press

Colau contra Amazon: el difícil impost a l’última milla

La pandèmia dispara el comerç electrònic i fa encara més urgent revisar-ne la fiscalitat | Els experts avisen de les dificultats d'una taxa local