A Janet Sanz li cauen clatellades per totes bandes des d’ahir i ha fet un intent per encalmar la tempesta. La polèmica va començar arran d’unes paraules seves en un fòrum al portal Ciclosfera, en què parlava amb altres regidors de mobilitat de l’estat i, entre d’altres coses, advertia que Barcelona “no està preparada” perquè torni a augmentar l’ús del vehicle privat després del confinament, perquè a la gent li faci por agafar el transport públic per la pandèmia. Aquesta tendència s’ha detectat a la Xina, banc de proves dels efectes de la covid-19, i la tinent d’alcaldia dels comuns, responsable de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, va pronunciar una frase que ha provovat una gran alarma en el sector de l’automoció, completament aturat a causa del coronavirus i tem la crisi.
La frase de Sanz en qüestió és, textualment: “Hem de ser molt ràpids i contundents per traslladar que el transport públic sempre juga a favor de la salut. I urbanisme tàctic, per poder caminar de forma més ràpida i àgil. I una altra mesura estratègica que és la reconversió industrial de tot el sector automobilístic del nostre país. És ara o mai. Cal evitar que tot això es reactivi, de manera que necessitem un pla estatal perquè aquesta indústria i aquests treballadors es puguin traslladar a sectors més nets”.
Aquest “cal evitar que tot això es reactivi”, que és una frase força ambigua recollida per escrit però pronunciada en una conversa per videoconferència al fòrum, ha sigut interpretada com la voluntat de Sanz d’aprofitar l’aturada del sector i impedir que torni a agafar empenta. Per això la Federació Catalana d’Automoció li va demanar ahir la dimissió i avui ha sigut el Clúster de l’Automoció qui li ha recordat el pes del sector en l’economia catalana. També Junts per Catalunya ha criticat la tinent d’alcaldia.
Per respondre al “debat” que s’ha generat, segons les seves paraules en una piulada, Sanz ha publicat al seu compte de Twitter un escrit en què posa l’accent en la necessitat d’un gran acord per reduir la contaminació i subratlla que la seva posició respecte del sector de l’automoció és que els vehicles privats han de ser “no contaminants i compartits” i que “la reconversió de la indústria és la millor estratègia per mantenir els llocs de treball”.
Per calmar els ànims, també afegeix que “és important que les administracions s’impliquin i ajudin el sector a transitar cap a un model de mobilitat sostenible i generador d’ocupació. Per no deixar ningú enrere i seguir fent compatible la lluita contra la fi del planeta amb la lluita per arribar a final de mes”.
Arrel del debat generat sobre les reflexions que vaig fer en el marc d’una xerrada sobre el futur de la ciutat i la mobilitat sostenible, vull compartir aquests tres punts 👇 pic.twitter.com/XOTw94ohUB
— Janet Sanz (@janetsanz) April 24, 2020
Batlle dona suport al sector
La piulada de Sanz ha sigut poca estona després que el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, hagi respost a una pregunta sobre la qüestió en la roda de premsa virtual d’avui recordant la importància del sector i l’esforç que fa per adaptar-se als nous temps. I ha afegit: “Esperem que la indústria automobilística incrementi la seva activitat de la forma més sostenible possible”.
De fet la mateixa alcaldessa Ada Colau va donar suport fa mesos a treballadors d’aquesta indústria. Acompanyada del tinent d’alcaldia Jaume Collboni, la líder dels comuns va rebre en persona una delegació sindical de la fàbrica de Nissan i els va prometre “màxima implicació” municipal per salvar els llocs de treball i que no tanqui la planta de Zona Franca. Poc després l’Ajuntament instava la multinacional a reafirmar el seu compromís amb el futur de la fàbrica catalana.