Experts alerten que la situació al Prat és “preocupant”

L'aeroport de Barcelona pot "quedar al marge" si es concentren rutes i la baixada de creueristes el deixa "molt tocat"

Experts en aviació han alertat aquest dilluns que la crisi del coronavirus ha deixat l’aeroport del Prat en una situació delicada. Segons el consultor i analista de la indústria de l’aviació Miquel Ros, el futur de l’aeroport de Barcelona és “preocupant”, ja que la majoria de les aerolínies veuen la capital catalana com “un mercat secundari”.

Durant una conferència organitzada pel Col·legi d’Economistes de Catalunya, Ros ha reconegut que el sector de l’aviació pot tendir a concentrar-se a les principals ciutats, un fet que deixaria Barcelona “una mica al marge”. Alhora, l’expert ha assenyalat que la davallada en el nombre de creueristes al port afectarà negativament el trànsit de passatgers al Prat. “El Prat és un aeroport més vulnerable que Londres, París o Nova York perquè no és el gran ‘hub’ de moltes aerolínies”, ha comentat Ros.

Malgrat tot, a la mateixa conferència també s’ha valorat la possibilitat que la crisi del coronavirus acabi beneficiant Barcelona. El director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, ha apuntat la possibilitat que una part dels viatgers vulgui evitar els grans aeroports com a mesura de prevenció contra la Covid-19. En aquest sentit, seria important que Barcelona es guanyés l’etiqueta de “destinació segura”, diu Candela.

Sigui com sigui, la crisi del coronavirus castigarà durament el trànsit aeri durant els pròxims mesos. Segons ha explicat Candela, el volum de passatgers als aeroports d’Europa caurà almenys un 50% interanual aquest estiu i un 20% a l’hivern. Alhora, ha recordat que hi ha estudis que apunten que el trànsit aeri pot trigar fins a cinc anys a recuperar les xifres de mobilitat previs a la pandèmia.

Potenciar Girona en lloc d’ampliar el Prat

Candela, s’ha mostrat més partidari de potenciar l’aeroport de Girona amb una estació d’alta velocitat que de ampliar el Prat. Ha defensat que apostar per Girona pot significar ampliar “de cop” entre deu i 15 milions de passatgers la capacitat dels aeroports catalans, amb una inversió que ja està gairebé feta i és marginal.

Per al director d’Aeroports de Catalunya, aquest augment de la capacitat és la “opció més factible”, més ràpida i que implica menys recursos públics, sense entrar en els condicionants mediambientals que pot suposar l’ampliació del Prat.

En canvi, ha avisat que inversions amb un “paquet milionari” s’haurien de recuperar via tarifes, el que faria que l’aeroport de Barcelona fos menys competitiu. Candela ha remarcat que la crisi de l’coronavirus dóna l’oportunitat de replantejar el sistema aeroportuari català i “balancejar” el trànsit de passatgers cap al de Girona.nHa indicat que tot apunta que els aeroports regionals sortiran “més afeblits i sent menys competitius” que els grans després de l’impacte de la Covid-19, de manera que potenciar el de Girona pot ser un remei davant d’això.

Més informació

Nou comentari