Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El govern de Colau critica la Generalitat per l’acord del Prat i l’acusa de signar “un xec en blanc”
  • CA

El govern de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha evidenciat el seu malestar per l’acord entre l’Estat i la Generalitat per ampliar l’aeroport del Prat, del qual l’Ajuntament ha quedat al marge. A través de Twitter, la tinent d’alcalde d’Urbanisme i regidora dels comuns, Janet Sanz, s’ha declarat perplexa per un pacte que ha considerat que suposa una “falta de respecte institucional” a la taula integrada per diferents institucions per debatre sobre el futur del Prat. A més, ha escrit que “costa de creure” que el president Pere Aragonès i ERC “acatin això”. Sanz ha opinat que el Govern català ha estès un “xec en blanc” amb què accepta el projecte d’Aena, que ha originat divisions internes dins de l’executiu de Barcelona: mentre els comuns s’hi oposen frontalment, els socialistes hi donen suport, liderats pel tinent d’alcalde Jaume Collboni, que s’ha felicitat per la notícia i ha augurat l’atracció d’inversions cap a Barcelona.

Sanz ha recriminat que el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, vagi “un dos d’agost a Madrid” a tancar un acord en una reunió secreta amb la ministra de Foment i exalcaldessa de Gavà, Raquel Martínez. “Compra l’ampliació que proposa Aena sense considerar-la”, ha retret la tinent d’alcalde.

A falta que el projecte es detalli, Sanz ha interpretat que la reforma pactada no inclou “cap acció contra la crisi climàtica, com exigeix la UE” i “cap garantia” que no augmentin els vols barats que aterren i que facin desembarcar “20 milions més de turistes”. També ha recalcat que “no garanteix l’espai natural del Delta [del Llobregat] i la Ricarda”, en referència a la llacuna que els grups veïnals i ecologistes oposats a l’ampliació alerten que podria quedar danyada irremeiablement si s’agrandís la tercera pista de l’aeroport uns 500 metres, com Aena ha planejat.

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler (En Comú Podem), també s’ha mostrat molt crític. En declaracions a Catalunya Ràdio, ha acusat de “deslleialtat” a Puigneró i a la ministra de Foment i exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, per segellar una entesa al marge de la taula de negociació que la Generalitat, l’Estat i Aena comparteixen amb els ajuntaments dels voltants de l’aeròdrom. Alhora, Mijoler s’ha declarat convençut que la UE aturarà el projecte, que creu “incompatible amb la protecció que requereix el Delta del Llobregat”. Per la seva part, la plataforma Ni un pam de terra -convocant d’una marxa el juny contra l’ampliació i altres plans urbanítics al Prat de Llobregat- ha avançat que es convocaran noves mobilitzacions contra el projecte “ben aviat”.

Greenpeace retreu “opacitat”

“Clarament decepcionant”. És la contundent valoració d’urgència que Greenpeace ha expressat davant l’inesperat acord que l’Estat i la Generalitat han anunciat per invertir 1.700 milions per ampliar l’aeroport del Prat i convertir-lo en un hub de connexions intercontinentals. El responsable de mobilitat de l’organització ecologista Adrián Fernández ha retret “opacitat” en el pacte per agrandir la capacitat del Prat i construir noves estacions per connectar-lo en 30 minuts amb els aeroports de Girona i Reus, al qual s’oposen un centenar de col·lectius. Alhora, ha remarcat que, fins ara, el projecte d’Aena no ha obtingut l’aval mediambiental de la UE i ha expressat que, amb aquesta entesa, “el Govern català i l’Estat espanyol es deslegitimen per parlar de reduir emissions”.

“Amb aquestes inversions, es va en la direcció contrària de la reducció d’emissions contaminants”, ha avisat Fernández, que ha advertit que existeix “molta incertesa” i falta concreció sobre com es protegirà la Ricarda. El vicepresident Jordi Puigneró ha assegurat que es vol incrementar la capacitat de l’aeròdrom sense que sigui necessari fer créixer la tercera pista i buscant la “mínima afectació” a l’espai natural. A més, l’acord queda condicionat a la resposta de les autoritats europees a una consulta prèvia sobre si són possibles les obres sense malmetre espais inclosos a la xarxa Natura 2000.

Foment i la Cambra, a favor

En canvi, Foment del Treball i la Cambra de Comerç de Barcelona sí que han aplaudit l’entesa entre els dos governs. El secretari general adjunt de la patronal, Salvador Guillermo, s’ha pronunciat satisfet amb la previsió de convertir el Prat en un hub i ha defensat la “necessitat” tant de les connexions intercontinentals com que “l’ampliació tingui el menor impacte medioambiental”.

La presidenta de la Cambra de Comerç, Mònica Roca, ha celebrat el “principi d’acord”. També ha considerat “molt adequats” els enllaços ferroviaris dels aeroports de Reus i Girona amb el Prat.

Més notícies
L'entrada de la Terminal T1 de l'aeroport de Barcelona-El Prat / ACN
Més de cent organitzacions demanen aturar les ampliacions del Prat i Barajas i tancar aeroports
Notícia: Més de cent organitzacions demanen aturar les ampliacions del Prat i Barajas i tancar aeroports
Comparteix
Reclamen també l'eliminació de vols en un comunicat al qual Barcelona en Comú i la CUP se sumen
La consellera Teresa Jordà, en imatge d'arxiu / David Zorrakino (Europa Press)
Jordà, sobre preservar la Ricarda i ampliar l’aeroport alhora: “Tot pot ser compatible”
Notícia: Jordà, sobre preservar la Ricarda i ampliar l’aeroport alhora: “Tot pot ser compatible”
Comparteix
A l'espera de revisar les conclusions dels estudis, la consellera reclama "rigor i dades" abans de decidir

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joan de Sant Andreu a agost 03, 2021 | 08:56
    Joan de Sant Andreu agost 03, 2021 | 08:56
    Per una vegada estic d acord amb la comuna. Primer cal assegurar el Delta, cercar alternatives com emprar els aeroports de Reus i Girona interconnectats a alta velocitat, i després signar. A Madrid no els importa com queda el nostre territori i les nostres vides, només els diners que poden recaudar per a ells i els seus mecenes.
  2. Icona del comentari de: Pere G. Prat. a agost 03, 2021 | 09:19
    Pere G. Prat. agost 03, 2021 | 09:19
    Sra. Colau, val més que calli, val a dir que calladeta no se li nota tan la niciesa amb la qual esteu destruint la ciutat. Us heu carregat la ciutat d'en Cerdà i ara voleu defensar la vostra obra criticant la dels altres. Jo també no estic d'acord amb l'ampliació del Prat, però vos esteu en contra de tot començant pels barcelonins.
  3. Icona del comentari de: amb comu no podem a agost 03, 2021 | 10:01
    amb comu no podem agost 03, 2021 | 10:01
    t'has llegit l'acord janet, en tens 100 x 100 coneixement, noooooo, parla de cara la galeria la janet sanz, té la llengua fàcil per criticar i mal parlar, però evidentment no té present que al gobierno de españa i governen els comunerus. L'historial destructiu de la janet sanz, va creixent, està destrossant l'economia de la ciutat a passes agegantades. Dit això, el gobierno de españa, no complirà cap acord, al Puigneró li ha faltat temps, per desacreditar-se. I finalment de la Ricarda, no en quedarà res, com sempre l'ecologia a prendre pel cul
  4. Icona del comentari de: Manel BCN a agost 03, 2021 | 11:10
    Manel BCN agost 03, 2021 | 11:10
    Kolau i Cia. Calleu sisplau que les vostres polítiques només porten misèries i mediocritat....si fos per vosaltres, anirien tots en carro i burro

Respon a Pere G. Prat. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa