El president d’Aena, sobre el Prat: “A Madrid ningú discuteix que Barajas s’ha d’ampliar”

Maurici Lucena lamenta que a Catalunya no hi hagi el mateix consens que a la capital espanyola

El president d’Aena, Maurici Lucena, ha lamentat que a Catalunya no hi hagi el consens necessari per tirar endavant l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat i ha dit que una proposta similar a Madrid no aixecaria tanta resistència. “És sorprenent l’enorme diferència de consideració a Madrid i ara mateix a Catalunya i a Barcelona. Allà ningú discuteix que Madrid Barajas s’ha d’ampliar”, ha assenyalat Lucena en un acte a Esade al costat del catedràtic Andreu Mas-Colell.

L’exconseller s’ha mostrat àmpliament favorable a ampliar les instal·lacions i ha afirmat que fer urbanitzable Gavà Mar el 1998 i incloure La Ricarda a la Xarxa Natura 2000 va ser “un error”, tot i que en aquest darrer cas “és més discutible”, ha admès.

En l’acte a Esade organitzat sota el títol Què farà Barcelona amb el seu aeroport?, Lucena ha assegurat que, des del punt de vista pressupostari, la inversió prevista de 1.700 milions d’euros per ampliar les instal·lacions amb el perllongament en 500 metres de la tercera pista i la construcció de la terminal satèl·lit seria superior als recursos previstos per a la capital espanyola. “Aquest cost d’oportunitat i els elements diferencials de competitivitat comptaran molt en el futur si no els aprofitem”, ha afegit el president d’Aena.

En la mateixa línia que Lucena, el professor Andreu Mas-Colell també ha comparat la situació del Prat amb la de Barajas, on ha dit que “es comprometran els recursos necessaris” procedents dels beneficis de tota la seva xarxa. “Estem disposats a aguantar l’anunci que Aena amplia Barajas i no el Prat i que ho pugui justificar per una manca de col·laboració de la part catalana? Crec que no, no hauríem de posar-nos en aquesta situació”, ha indicat.

Sobre un eventual augment de les emissions si augmenta el tràfic aeri al Prat, Lucena ha recordat que Airbus estima que en els propers anys els avions funcionar amb hidrogen el 2035. “Si endarrerim aquesta ampliació, se’ns pot quedar cara de badocs quan hi hagi avions sostenibles i aquí per les raons que sigui no hem fet l’ampliació”, ha continuat el president d’Aena. En aquest sentit, ha avisat que hi ha altres capitals europees com Viena i Roma que celebrarien que Barcelona –que es troba entre els cinc aeroports més importants del continent- es quedés com ara.

Una “oportunitat històrica”

Ha remarcat que Barcelona és davant una “oportunitat històrica” i comparable a esdeveniments com l’Expo del 1929 o els Jocs Olímpics. “Si Catalunya deixa passar l’oportunitat, em molestarà molt que ens seguim queixant que els catalans hem de fer escala a Madrid i no hi ha inversions a Catalunya”, ha manifestat.

El president d’Aena ha insistit que Barcelona és l’aeroport més ben connectat d’Europa en rutes punt a punt i que l’augment de la demanda de les rutes de llarg radi en els darrers 10 o 15 anys ha estat “altíssim”. Lucena s’ha mostrat convençut que el tràfic es recuperarà i augmentarà i ha afegit que no cal concebre d’entrada un ‘hub’ de 360 graus, com tampoc ho és Barajas, que està molt enfocat en el mercat llatinoamericà.

Un dels principals esculls al projecte d’ampliació de la tercera pista és l’elevat cost mediambiental. En aquest sentit, l’exconseller Mas-Colell ha afirmat que no s’hauria d’haver permès l’edificació a la zona de Gavà Mar. “Va ser un error nostre i no el podem atribuir a ningú. I, segurament, incloure La Ricarda la Xarxa Natura 2000″, ha afirmat, tot i que en aquest darrer cas opina que “és més discutible”. “La part que protegim és lleugerament superior a la mitjana europea i espanyola, no era indispensable i ho vam fer”, ha continuat.

Ara, ha afegit Mas-Colell, aquesta situació “es pot corregir”. “Es pot resoldre amb diners i sense cost ambiental”, ha argumentat l’exconseller, davant les compensacions anunciades per Aena, que suposarien augmentar la superfície protegida en un 25%.

En el transcurs de l’acte, el professor i economista ha defensat àmpliament l’ampliació de l’aeroport i ha indicat que si es tira endavant s'”envia la senyal que Catalunya vol un aeroport i tindrem Aena compromesa”. “Em sembla més prudent que simplement esperar per veure com evoluciona l’entorn”, ha dit davant l’actual context de davalla de l’activitat del sector aeri.

“No tindrem un Mobile sense un bon aeroport”

L’exconseller ha deixat clar que si Barcelona aspira a seguir sent un referent com a ciutat de congressos, com el Mobile World Congress, cal “un bon aeroport”. “Si volem congressos ho necessitem. No és congruent gastar-se els diners en expandir la fira i ser reticents amb l’aeroport”, ha avisat.

També ha posat com a exemple que quan Amsterdam va guanyar la partida a Barcelona per acollir l’Agència Europea del Medicament, un dels aspectes que es va valorar va ser la connectivitat de l’aeroport. “Va ser una raó més, potser no decisiva, però no ens podem permetre punts aquí”, ha argumentat Mas-Colell, que ha reiterat que aquest aspecte és un dels primers amb els quals es fixen inversors internacionals per decidir si s’instal·len a la ciutat. També ho tenen en compte, ha dit, els “nòmades digitals”, que poden treballar a distància des de qualsevol punt del planeta.

Entre els assistents a l’acte, hi havia la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera; el primer tinent d’alcalde a l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni; els regidors de Junts per Catalunya i ERC Elsa Artadi i Miquel Puig, i representants del món econòmic, com la patronal Foment.

Fa unes setmanes, el president d’Aena, Maurici Lucena, ja va explicar que la inversió prevista és d’uns 1.700 milions d’euros i que les administracions catalanes han de demostrar un consens abans de l’estiu ja que al setembre el Consell de Ministres ha de donar llum verd al següent Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-26. En cas que tiri endavant l’ampliació, els treballs no començarien fins ben entrat el final d’aquest període, sinó no es podria materialitzar fins al 2035 aproximadament en el marc d’un altre DORA.

Més informació

Comentaris

    Guillem_ 28/05/2021 11:29 am
    vinga invertir en projectes que només beneficien a uns quants i que són els de sempre , els monopolis que venen de l´èpòca d´en Franco, AENA (amb gent com aquest Maurici cobrant millonades per no fotre res), ENDESA, REPSOL, BANCS (són un oligopoli), els ports (un altre monopoli, a qui li interessen tants creuers que només fan que enmerdar el mar i portar turistes que no es gasten ni un duro, doncs al PORT que cobra les seves tases) ..etc.etc.etc. i la despesa militar que esta en 25 mil milions anuals (practicament tot el pressupost de la Generalitat)....tot per la cobdicia d´uns quants
    Guillem_ 28/05/2021 11:25 am
    Per què no dediquem tota aquesta millonada a invertir en sanitat i investigació médica?
    Guillem- 28/05/2021 11:23 am
    Tot aixo no té sentit. Anar ampliant aeroports, ports ... i vinga amunt i avall milers i milers d´avions i vaixells perquè uns quants volen viatjar tot el dia. Vinga trinxar la terra. Si ho fan que facin pagar els usuaris "tots" els costos mediambiantals que aquests viatges suposen.
    Jordi 28/05/2021 10:56 am
    La decisió s'ha de prendre a Catalunya amb consens i tranquilitat i no des de madrid amb presses i ultimatums.
    ton c. 28/05/2021 8:49 am
    carai, catalè hauría de ser, sr. Lucena a Madrid no es discuteix res ja ho hem vist amb la pandèmia.
    mala peça 28/05/2021 8:37 am
    aquest mauricio és un perill, no tot el que un voldria fer, es pot fer, encara per acontentar al miguel izeta. lucena, toca de peus a terra, no es pot ampliar l'aeroport pel delta, NATURA. el podríem ampliar a casa teva, no.
    No a la ampliació 28/05/2021 8:12 am
    Tenim l'aeroport de Girona infrautilitzat, no cal ampliar BCN, no te sentit que els turistes que van a la costa brava i pirineu, hagin de anara BCN.

Nou comentari