El nombre de visitants del mercat de la Boqueria va a la baixa. Durant el primer semestre del 2026, l’equipament va rebre 11 milions de persones, una xifra que confirma la tendència descendent iniciada el 2025, quan el mercat va tancar l’any amb 22,5 milions. Fa dos anys, el 2024, els turistes i clients que van entrar a la Boqueria van ser uns 25 milions. A parer de la direcció de la Boqueria, la davallada és deguda a una suma de factors, entre els quals hi ha les obres de la Rambla, que fan que hi hagi menys turistes a la zona.
La reforma de la Rambla va començar l’octubre del 2022 en l’àmbit de Drassanes, però va ser el govern de Jaume Collboni qui en va accelerar la transformació, amb 34 mesos ininterromputs de treballs des de la primavera del 2025 i un pressupost de 55,6 euros. Està previst que l’obra s’acabi el febrer del 2027, ja que el cap de setmana del 13 i 14 d’aquell mes es farà la inauguració.

78 sensors per controlar els moviments dels visitants
La Boqueria ja fa anys que comptabilitza els visitants que té. Per exemple, aquest juny han estat més d’1,6 milions, i al maig en van ser prop de dos milions, el màxim del 2026 fins ara. Però, a finals de l’any passat, el mercat va instal·lar 78 sensors que controlen en temps real l’afluència i els moviments dels visitants dins del recinte, amb una tecnologia desenvolupada per l’empresa TC Group Solutions.
El sistema permet analitzar com es distribueixen els fluxos dins del mercat, identificar les zones de concentració més alta, detectar patrons de comportament i comprendre millor la interacció entre les persones i l’espai. Segons el president dels comerciants, Jordi Mas, amb aquests aparells es podrà gestionar millor el mercat. “Passem de la intuïció a la consciència real”, apunta.
Una reforma integral
El mercat de la Boqueria està pendent d’una reforma integral, la major part de la qual s’executarà el mandat vinent. Entre les feines que s’haurien de començar el 2026 hi ha la transformació de l’illa central del peix, les millores de l’accessibilitat, la nova distribució dels banys i el confort i el trasllat de les oficines a la planta baixa. Més endavant, se substituirà la coberta d’amiant, i s’executarà el reforç de l’estructura i la renovació de la façana de la plaça de la Gardunya per obrir-hi un nou accés. En un futur, es vol garantir que un 50% de les parades siguin de comerç tradicional, la qual cosa significarà que només la meitat de la superfície total del mercat podrà vendre productes elaborats.



