El govern Colau nega “precarietat” a l’única OAC subcontratada i l’ampliarà

Els subcontractats es queixen de menor salari, pitjor horari i manca de proves de detecció de Covid-19

El govern municipal Colau-Collboni no veu “precarietat” en l’única Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) de la ciutat que està externalitzada a una empresa privada. La gestió de la seu de la plaça Sant Miquel està subcontractada i, com va avançar el TOT Barcelona, la plantilla es queixa de la diferència de condicions respecte als seus homòlegs de la resta d’oficines. Per exemple, lamenten que cobren menys que els treballadors municipals, fan pitjors horaris i els fan les mateixes proves de detecció de contagis.

“No es viu una situació de precarietat”, ha sentenciat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet (PSC), en respondre a la proposició presentada per ERC a la comissió de presidència d’aquest dimecres. Amb un to molt més contundent de l’habitual en la regidora, Bonet ha defensat que els treballadors que es queixen han estat ja respostos, tenen sous per sobre del conveni sectorial i contractes indefinits. Obviant les proves diagnòstiques, ha assegurat que a l’oficina externalitzada “hi ha les mateixes garanties i protocols sobre Covid que a la resta d’OAC”, com per exemple mampares, material de protecció personal, aforament reduït, cita prèvia i neteja.

Però el fons de la qüestió, ha subratllat, és que aquesta oficina obre de dilluns a dissabte tant al matí com a la tarda, una amplitud horària molt valorada per la ciutadania i que no permetria el conveni col·lectiu dels funcionaris municipals. “Les altres OAC només obren una tarda per setmana!”, ha etzibat als republicans. La tria dels empleats també facilita que s’hi faci atenció en 8 idiomes diferents. “Tot no pot ser, no poden demanar internalitzar un servei i al mateix temps que el servei arribi a més gent”, ha censurat. 

Tot i que el consistori ha rebut i respost les queixes dels treballadors, Bonet els ha adreçat a la seva empresa per resoldre els conflictes laborals que puguin tenir: “La interlocució s’ha de fer a través del comitè d’empresa”. Seguint en la línia de negar la major, ha posat en valor que l’adjudicatària hagi contractat una persona extra per “ordenar les cues” que es formen a causa del baix aforament. “El 2019 va obtenir un 8,9 en aquesta OAC que tan diuen que funciona malament!”, ha insistit.

ERC també aspirava a aturar la licitació d’una nova externalització en aquest servei i Bonet també s’hi ha negat rotundament. “No s’obre una nova OAC sinó que s’amplia la de Sant Miquel amb un segon espai per oferir un millor servei”, ha clarificat. El contracte, segons consta a la documentació pública de la licitació, té un pressupost de gairebé 9,7 milions d’euros i una vigència de tres anys. L’espai annex obrirà el gener de 2022 i inclourà més taulells d’atenció a ciutadania i dos nous serveis: una finestreta única empresarial pel [email protected] –que per tant no estarà al districte tecnològic, com passava fa anys– i un servei de benvinguda de talent internacional

Elisenda Alamany (ERC) s’ha queixat de la resposta rebuda i ha advertit que “una cosa és la teoria i una altra és la pràctica”, en referència al compliment real de les condicions d’adjudicació del servei. Així, ha reclamat a Bonet “o bé hi ha més control d’aquesta oficina, o bé s’internalitza”. “No fer cap de les dues coses és deixar a la intempèrie a les treballadores”, ha advertit. La proposició ha quedat rebutjada per vot contrari del govern de PSC i comuns, Ciutadans i Barcelona pel Canvi.

Més informació

Nou comentari