L’Aeroport de Barcelona nota, ara sí, cues de passatgers i retards en els vols previstos. Després d’uns dies de relativa normalitat malgrat les vagues del personal de terra d’Iberia i dels vigilants de Trablisa, aquest diumenge hi ha hagut diverses incidències al Prat per la vaga del personal de Ryanair i sobretot una incidència a l’espai aeri francès.
Aeroports Espanyols i Navegació Aèria han detallat en un tuit que s’han registrat el matí d’aquest diumenge retards generalitzats per “problemes tècnics a l’espai aeri francès”. A causa d’una fallada informàtica en el sistema dels controladors aeris de França no s’ha pogut sobrevolar l’espai aeri del país, el que ha provocat retards generalitzats.
D’altra banda, Ryanair va anunciar la cancel·lació de 6 vols previstos per aquest 1 de setembre. En concret i segons ha registrat en un cercador a la seva pàgina web, cobreixen les rutes Barcelona-Milà Bèrgam, Barcelona-Sevilla, Madrid-Santiago de Compostel·la, Milà Bèrgam-Barcelona, Santiago de Compostel·la-Madrid i Sevilla-Barcelona. Tots els passatgers d’aquests vols van ser informats amb anterioritat via SMS.
Els treballadors de Ryanair denuncien “vulneracions del dret a vaga”
La Confederació USO, convocant de la vaga del personal de cabina de Ryanair, ha afirmat en un altre apunt a Twitter que estan complint els serveis mínims i que els retards no són atribuïbles als treballadors de l’aerolínia. De fet, la portaveu d’Unió Sindical Obrera (USO) Ryanair, Lidia Arasanz, ha criticat aquest diumenge “vulneracions del dret a vaga” per part de l’empresa, com l’ús de tripulacions de bases estrangeres per cobrir els vols afectats per la protesta.
En declaracions als periodistes a l’aeroport de Barcelona, Arasanz ha afirmat que té “proves que l’empresa ha cridat a tripulacions d’altres bases d’Europa per operar els vols des d’allà”, la qual cosa per a l’aerolínia suposaria un retard en lloc d’una cancel·lació, i que segueixen recopilant informació per confirmar si és el cas d’algun vol operat des de Barcelona o Girona. També ha explicat que, davant la convocatòria de vaga, tots els empleats van rebre un correu electrònic de l’empresa on se’ls preguntava si secundarien la convocatòria: “Això vulnera el dret a vaga. Els sindicats no podem coaccionar els treballadors i ho complim, però l’empresa vulnera el nostre dret”.
Fins ara no es podien ni sindicar
Arasanz ha explicat que els treballadors de les bases espanyoles de Ryanair només poden sindicar-se des del 9 de gener, quan després d’un acord amb l’empresa van passar a estar emparats per la legislació espanyola en lloc de la irlandesa, com estaven fins al moment: “Abans no teníem el dret a sindicar-nos i se signava en una clàusula del contracte, però en la normativa espanyola tots els treballadors tenim aquest dret”.
Preguntada per les intencions de l’aerolínia de mantenir les rutes als aeroports afectats malgrat el tancament de les bases, Arasanz ha dit que el més lògic seria que es traslladés els treballadors a un altre lloc de treball a Europa. No obstant això, ha explicat que l’empresa ja els ha confirmat que hi haurà molt pocs trasllats i ha criticat que Ryanair manté oberts processos de selecció i formació de personal nou per treballar en bases europees. “Aquesta gent comença a treballar amb un contracte molt inferior al que tenim el personal de Girona”, ha explicat, i ha detallat que els empleats de la base catalana tenen una mitjana de 10 anys d’antiguitat.
Vaga al setembre
Els tripulants de cabina de Ryanair faran vaga 10 dies al setembre (1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29) per l’anunci del tancament de les bases de Girona, Las Palmas, Tenerife Sud i Lanzarote, que suposa l’acomiadament d’uns 500 empleats. Arasanz ha qualificat de “totalment abusius” els serveis mínims decretats pel Ministeri de Foment, i ha criticat que Ryanair ha cancel·lat tots els vols que no quedaven coberts pels serveis mínims, la qual cosa considera que impedeix que els treballadors exerceixin la vaga.