“Sovint ens hem sentit pressionats a assumir una digitalització per a la qual no estem preparats“. Aquest és el sentiment d’alguns dels comerciants més petits que hi ha a Barcelona. La digitalització del petit comerç és un debat que el sector ha d’abordar, encara que ja avisen que s’ha de fer amb “prudència” i coneixent les particularitats de les botigues de barri. Així ho ha remarcat el president de la Fundació Barcelona Comerç, Pròsper Puig, en una sessió de debat organitzada aquest divendres al saló BIZ Barcelona. “Digitalització sí, però d’acord amb les nostres necessitats i possibilitats”, ha apuntat.
La digitalització pot ser una arma de doble tall per al petit comerç, encara que les principals patronals del sector estan convençudes que és un pas necessari. “Tothom es va espavilar ràpidament i, només en poc menys de quatre setmanes, vam passar de botigues que mai havien utilitzat cap eina ni estratègia de digitalització a comerços capaços de gestionar uns bons digitals perquè el consumidor ho exigia”, ha remarcat Puig en el marc d’aquest fòrum, fent valdre els canvis que ja s’han fet.

Anar pas a pas
Des de Barcelona Comerç, que demanen un pas més a les administracions perquè ajudin a la transformació de la petita economia, confien en el projecte de la capitalitat europea del comerç de proximitat, una iniciativa impulsada des de Barcelona i que si res no es torça convertirà aviat la capital catalana en el punt neuràlgic del petit comerç europeu. “La capitalitat ens pot ajudar a avançar en aquesta digitalització. És vital. A vegades se’ns omple la boca parlant de venda en línia, però hi ha empreses que no tenen ni un telèfon o una tauleta. És un modest primer pas, però per aquí es comença”, admetia Pròsper Puig en una entrevista al TOT Barcelona.
Altres experts apunten que la digitalització és un pas fonamental perquè aquests petits negocis puguin competir i creuen que el comerciant ha de “perdre la por” a la digitalització. El fundador d’Impento, David Millet, un dels que ha participat de la taula rodona, insistia en el terme “prudència”, però recalcava que la transformació digital “requereix canvis d’hàbits i incorporar eines que hem de conèixer per no fracassar”.
Aprofitar la digitalització sense canviar els productes per ‘likes’
Una altra de les ponents, Aurora Depares, propietària del primer videoclub inaugurat a l’Estat l’any 1981, considera que adaptar-se és l’única alternativa a tirar la tovallola. “La nostra aposta ha estat mantenir la proximitat fent ús de les noves tecnologies que utilitzen els nostres clients; el whatsapp per a comandes, Bizum per a pagaments, les xarxes socials per a comunicar…”. Un discurs, aquest, molt semblant al de Puig, que defensa que abans de llançar-se al comerç digital cal fes passos en altres aspectes més bàsics.
“Moltes de les eines que aporta la transformació digital no són conegudes per al comerciant”, adverteix per la seva part Genis Roca, consultor i especialista en desenvolupament de negoci i cultura digital. Roca considera que la societat aboca els petits comerciants a fer ús d’aquestes eines de forma “urgent”, però que molts cops són eines efímeres que desapareixen en poc temps. “El comerç de proximitat s’ha de mantenir en la seva mètrica i no canviar productes venuts per likes o seguidors, però aprofitar les possibilitats que ofereix la digitalització per continuar marcant distàncies”, remarca l’especialista.
La Fundació Barcelona Comerç ha organitzat aquest divendres la sessió de debat ‘Qui ha dit que la digitalització no és per al comerç local?’ per abordar les possibilitats que genera l’àmbit digital al petit comerç.