La Cambra denuncia l’abandonament per part de l’Estat de la línia R3 de Rodalies

El president de l'ens, Joan Canadell, ha fet el trajecte acompanyat del Síndic de Greuges per reclamar el compliment de les inversions promeses

“Atenció, informem que per una afectació a l’estació de Sants, els trens de les línies R1, R3 i R4 circulen amb retard”. Aquest missatge de la megafonia de l’estació de Rodalies de plaça Catalunya és un clàssic per als viatgers que acostumen a agafar la línia R3. Per això el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, ha decidit canviar el seu despatx per un dels vagons del tren que enllaça la capital catalana amb Vic i Ripoll per denunciar la situació. Acompanyat del Síndic de Greuges, Rafel Ribó, han criticat l’abandonament de la línia per part de l’Estat, que fa gairebé dues dècades que incompleix les inversions promeses.

La R3 és l’única línia de Rodalies que fa la major part del seu recorregut -en concret des de Montcada Bifurcació fins a Puigcerdà- en via única. Segons ha lamentat Canadell, aquesta limitació perjudica greument els usuaris de la línia, que presenta el menor índex de puntualitat de totes les línies ferroviàries amb un baixíssim 88,6%. De fet, el tren que ha portat la comitiva empresarial fins a Vic ha sortit amb 5 minuts de retard per un problema a l’estació de Sants. “Avui tampoc hi ha hagut sort”, deia un viatger que esperava el tren.

Promeses incomplides

El desdoblament de la línia Barcelona-Vic és una reivindicació molt antiga i alguns trams, com el de Montcada-La Garriga, estan inclosos en els plans d’infraestructures prioritàries de la Generalitat des dels anys 80, però no ha rebut cap mena de suport per part de l’Estat espanyol, que fa gairebé dues dècades que estudia les obres sense que hi hagi hagut avanços notables. El 2001 fins i tot es va fer un estudi per augmentar la capacitat de la R3. Però no va ser fins el 2015 que es va començar a tramitar un pla per desdoblar el tram Parets-La Garriga, tot i que no hi ha “cap planificació” i només s’han licitat petits treballs.

La línia R3 també és l’única que dóna un servei nord-suda Catalunya, al llarg de l’eix del riu Congost, i té un paper clau per vertebrar la connexió entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb Osona, el Ripollès i la Cerdanya. La Cambra de Comerç estima que si es desdoblés la línia i se la dotés d’infraestructures similars a la de la resta de les línies es podria arribar a doblar el nombre de viatgers diaris. Actualment unes 27.500 persones la fan servir cada dia, un 72% menys que la mitjana de Rodalies i la converteix, amb molt diferència, amb la menys utilitzada.

Més informació

Nou comentari