Barcelona estrena una autopista ferroviària amb Luxemburg pionera a l’Estat

Renfe Mercancías i VIIA posen en marxa una nova línia internacional de mercaderies que permetrà treure 22.000 camions de la carretera

Barcelona compta des d’aquest dimarts amb una autopista ferroviària pionera a l’Estat que connectarà la capital catalana amb Luxemburg. La nova línia internacional, que bàsicament és un tren llançadora destinat al transport de camions, unirà la terminal d’Adif de Can Tunis amb la localitat de Bettembourg i permetrà que més de 22.000 camions recorrin els gairebé 1.000 kilòmetres que separen ambdues ciutats sense utilitzar ni un sol litre de gasolina.

L’autopista ferroviària serà operada per Renfe Mercancías al tram català de la línia i VIIA-Lorry Rail als trams francès i luxemburguès. Es tracta d’un projecte pioner que, per ara, es posarà en marxa amb cinc freqüències setmanals. En una segona fase, que s’iniciarà a l’abril, s’incorporarà una sisena freqüència d’anada i tornada. Cada tren té capacitat per transportar 1.500 tones, de les quals el 70% seran vagons per a semiremolcs i el 30% per a contenidors.

Un sistema de transport eficient

Les autopistes ferroviàries són un model de transport de mercaderies que ja compta amb certa implantació a Europa i, en especial a França, que combina la carretera i el ferrocarril per aconseguir una xarxa més eficient i sostenible. En aquest disseny, el camió realitza el trajecte inicial i final –el que s’anomena porta a porta, que és més àgil i permet arribar a tots els punts d’entrega– i el ferrocarril cobreix la part més llarga, que normalment és la menys crítica perquè només provoca congestió a la carretera i no aporta valor.

Aquest nou servei també servirà per donar més activitat al túnel del Pertús, que ara és propietat d’una societat pública hispanofrancesa que a mitjans del 2017 va substituir a una empresa privada que va fer fallida pels baixos nivells de trànsit. Un dels grans problemes que té el transport ferroviari de mercaderies és que requereix molta inversió en infraestructures –terminals, vies en ample internacional, etc.–, però Barcelona fa temps que està connectada a la xarxa europea de tren i té un gran potencial incrementar els serveis ferroviaris amb la resta del continent.

El Port de Barcelona, líder en intermodalitat

El Port de Barcelona, malgrat que encara no disposa dels accessos ferroviaris promesos pel ministeri de Fomento fa més d’una dècada, està connectat al Corredor Mediterrani i en els últims anys ha incrementat les seves línies ferroviàries de mercaderies. El 2018 més de 262.000 contenidors van entrar o sortir del port amb tren, el que suposa un 13% del trànsit total. En cas dels vehicles, un dels principals segments d’activitat del port, aquesta quota va superar el 36%, sobretot gràcies al servei que opera FGC entre la planta de Seat a Martorell, que permet transportar 105.000 cotxes anuals pels mercats internacionals.

Més informació

Nou comentari