Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El futur del Tramvia Blau, a l’espera d’un “acord polític” i d’un “pressupost” de 45,5 milions
  • CA

El Tramvia Blau va tancar a finals de gener del 2018. Des de llavors, el procés per recuperar aquest transport històric de Barcelona ha anat molt lent, excessivament lent, i no ha estat una prioritat per cap dels governs que hi ha hagut al capdavant de la ciutat, Barcelona en Comú i PSC. Tal com ja va informar el TOT Barcelona el gener passat, la redacció del projecte executiu ja està enllestit i ara que queda per decidir si es liciten les obres i es fixa un calendari per a la seva execució. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha vinculat tirar endavant la iniciativa a un acord polític i pressupostari. A les portes que el govern municipal presenti els comptes municipals per al 2026, el futur del Tramvia Blau serà un dels temes de discussió en l’aprovació del pressupost municipal. Segons la regidora socialista, la recuperació d’aquest símbol sembla que genera un gran “consens”, però perquè sigui una realitat cal “acord polític i pressupost”, ha remarcat en resposta a un prec de Junts per Barcelona en la comissió d’Urbanisme d’aquest dimarts.

La recuperació del Tramvia Blau és “un projecte patrimonialment delicat, urbanísticament complex i econòmicament rellevant”, ha subratllat Bonet. El cost total s’enfilarà fins als 45,5 milions d’euros i les obres, des del moment en què comencin, es perllongaran entre quatre i sis anys, tot i que de moment continuen sense calendari. Segons l’Ajuntament, que el Tramvia Blau torni a circular implica “de manera indestriable i imprescindible” la renovació de la infraestructura tramviària i la urbanització de l’avinguda del Tibidabo, així com la rehabilitació i posada a punt de les cotxeres i dels vehicles, aspectes sobre els quals Bonet ha posat també l’èmfasi. Dels 45,5 milions, 23,8 són per la urbanització i la infraestructura; 19,4, per al material mòbil -és a dir per a les millores dels vehicles- i tres milions, per al taller i les cotxeres. El darrer pressupost que s’havia donat datava del juliol del 2020, quan Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa que gestiona el Tramvia Blau, va dir que serien uns 19 milions.

Reunió amb els grups municipals

Tot i que el projecte executiu està acabat, està pendent de les darreres validacions per part dels diferents òrgans tècnics municipals responsables de via pública, ha explicat la tinenta d’alcaldia. Bonet ja s’ha trobat amb el veïnat i ha convocat a una reunió als grups municipals per donar-los les explicacions sobre el projecte.

Un dels combois del Tramvia Blau, al taller que hi ha al costat de la
Un dels combois del Tramvia Blau, al taller que hi ha al costat de la cotxera, sota la ronda de Dalt / Jordi Play

Hi ha previst fer un col·lector sota l’avinguda del Tibidabo

La reurbanització de l’avinguda del Tibidabo és necessària per raons de seguretat i accessibilitat i per “garantir la uniformitat de l’avinguda i l’adequada instal·lació de la infraestructura del tramvia”, han detallat fonts del servei de premsa al TOT. Entre les obres previstes s’haurà de construir una llosa de formigó sota l’asfalt, una canonada multitubular soterrada pel centre del carrer, “pel transport de l’energia d’alimentació de la infraestructura tramviària”, i renovar les catenàries. Com en el cas de la connexió del tramvia entre Verdaguer i la plaça de Francesc Macià, on prèviament s’haurà de construir un col·lector nou, a l’avinguda del Tibidabo també està previst fer un col·lector “abans de les obres del tramvia per evitar duplicitats”, tant de feines com de costos.

La reforma de l’avinguda del Tibidabo s’executarà entre les places de Kennedy i del Doctor Andreu i preveu l’ampliació de les voreres i una millora de l’arbrat monumental fent més grans els escocells. D’altra banda, el projecte reordenarà el trànsit de l’artèria, amb un carril de pujada i un de baixada, i prioritzarà la sortida de la ronda amb un carril bus, han subratlla des de l’Ajuntament a aquest mitjà.

Els mecànics que treballen al taller del Tramvia Blau fins i tot es f
Un mecànic de TMB treballa en el taller del Tramvia Blau / Jordi Play

Els combois estan catalogats

Pel que fa als tramvies pròpiament, es repararan quatre dels set vehicles del Tramvia Blau. Els altres tres es conservaran per ser exposats. Les intervencions en els vehicles seran per arreglar les patologies detectades, augmentar la seguretat viària i dels passatgers i assegurar-ne el manteniment. Segons l’Ajuntament, els combois del Tramvia Blau han estat catalogats com a béns culturals d’interès nacional i per dur a terme la restauració d’aquests és “imprescindible” una autorització de Patrimoni de la Generalitat, la qual es va obtenir l’any passat. Aquesta catalogació impacta en el termini i en el cost per posar al dia els tramvies. Per exemple, els elements del motor i de seguretat han de “replicar amb la màxima exactitud el disseny de les peces originals que se substitueixen”.

El grup municipal que al llarg dels darrers anys ha pressionat més per la recuperació del Tramvia Blau ha estat Junts. El seu president a l’Ajuntament, Jordi Martí Galbis, ha recordat al TOT que el tancament del Tramvia Blau, el 28 de gener del 2018, va ser “una decisió presa per sorpresa i molt poc transparent del govern d’Ada Colau” (llavors alcaldessa de la ciutat). L’aturada, que Martí Galbis qualifica de “polèmica”, va anar acompanyada de l’anunci d’una renovació integral de la infraestructura i dels tramvies, però han passat els anys i ni els governs de Colau o de Jaume Collboni han executat la reforma del Tramvia Blau. “Collboni i el seu govern tenen el compromís i la responsabilitat de tornar a posar en marxa el Tramvia Blau, amb els vehicles històrics rehabilitats i segurs, i no pot ser que el cost de la macrourbanització de l’espai, que ningú demana, sigui l’excusa per mantenir aturat el projecte”.

Precisament, des del perfil del Fòrum del Transport Català a la xarxa X (@transportcat) han donat a conèixer aquest dimarts que sobre les vies del Tramvia Blau de l’avinguda del Tibidabo s’han pintat places d’aparcament d’àrea blava, la quan cosa s’interpreta com la “nul·la intenció” de l’Ajuntament per reobrir-lo.

Un llarg camí amb assegurança inclosa

El Tramvia Blau és un transport històric de Barcelona que va començar a circular el 1901. Des del seu tancament, el gener del 2018, la licitació per redactar el projecte no es va fer efectiva fins al maig del 2020. Amb posterioritat, es va anul·lar per estalviar durant la pandèmia i perquè quedaven tràmits per fer, però l’oferta pública es va tornar a treure a concurs el juliol d’aquell mateix any. Tec-Cuatro va ser l’enginyeria encarregada de redactar el projecte, però el 2022 va fer fallida. Finalment, la redacció es va encarregar a la consultora Meta Engineering. Aquest juliol, TMB va treure a licitació “l’assegurança de responsabilitat civil general i assegurança obligatòria de viatgers per al Tramvia Blau” per 30.000 euros. L’assegurança és per cobrir els treballadors que fan el manteniment dels combois.

Més notícies
Notícia: Tornarà el Tramvia Blau de Sarrià-Sant Gervasi?
Comparteix
Aquest transport públic va deixar de prestar servei el 2018 i aquest mes hauria de licitar-se l'obra per renovar-lo. Junts denuncia que el consistori oblida el projecte

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa