Final més o menys feliç per a unes rajoles antigues del metro de Barcelona, extraviades i aparegudes a la venda –a preu d’or– a l’aplicació Wallapop. Es tracta d’unes peces originals de 1924, a punt de convertir-se en centenàries i emmarcades en fusta. Amb perfil de color coure i fons blau brillant, eren a l’andana com a part de la decoració original de les primeres parades de metro.
Els Mossos d’Esquadra han anunciat en una piulada aquest dimecres la recuperació d’aquests petits objectes, fa tres setmanes després que la seva venda al portal de segona mà fos difosa a Twitter pel col·lectiu Transports.cat i de retruc a múltiples mitjans de comunicació. L’anunci publicat a Wallapop tenia com a preu de venda 150 euros i deia que ja s’havia consumat la transacció i se l’havia quedada un col·leccionista. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’empresa pública que opera el metro, les tenia catalogades com a patrimoni arquitectònic.
Segons ha revelat la policia catalana, les rajoles van ser robades “durant unes obres” i el venedor ja està sent investigat. L’anunci no amagava pas que procedien de les obres de remodelació de la parada Passeig de Gràcia, realitzades el 2017. També deia que pertanyien concretament a la decoració primigènia de l’estació, que va ser “una de les quatre primeres del metro barceloní, inaugurada el desembre de 1924”.
Més patrimoni del metro extraviat i venut
No és el primer cas de patrimoni del metro barceloní, protegit o popular, que acaba extraviat i a la venda per internet. Tres dies després de conèixer-se el cas d’aquestes rajoles, aflorava una altra pèrdua: dos rètols antics de la xarxa de metro. Un era el cartell retro de Fabra i Puig, amb la característica forma de rombe, contorn vermell, interior blanc i el nom de l’estació sobre fons blau. El preu de sortida eren ni més ni menys que 900 euros.
Fa dècades que no s’usa aquest format i ara és un objecte de col·leccionisme, el que ha facilitat que acabés subhastat a Wallapop per un import gens menyspreable. El nom de la parada apareix en castellà, amb la conjunció y en comptes de la i catalana. L’estat de conservació era prou bo, segons es veia a les imatges de l’anunci, que precisava que les mides del cartell eren 100 centímetres de llarg per 44 d’ample.
L’altre element perdut és un cartell que indica que cal empènyer una porta. És una placa de bronze amb la paraula “Empujar” escrita en lletres grans. També en castellà, com eren tots els rètols del metro fa unes dècades. En aquest cas l’anunci no concretava la procedència del cartell ni l’any de fabricació, tot i que sí que assegurava que era un objecte original. El preu de sortida eren 120 euros, una mica per sota de les rajoles ara recuperades pels Mossos d’Esquadra.
El reguitzell de casos de patrimoni ferroviari extraviat i revenut amb finalitat lucrativa va donar lloc ràpidament a retrets polítics. El regidor Jordi Martí Galbis (JxCat) es va apressar a recriminar al govern d’Ada Colau que apareguin tan fàcilment peces de patrimoni a la venda: “Un nou capítol de pèrdua patrimonial mentre el govern d’Ada Colau i de Jaume Collboni anuncia plans i estratègies a llarg termini”, ha recriminat Martí. La gestió de TMB recau ara en la part socialista del bipartit municipal, ja que la tinenta Laia Bonet ostenta la presidència de l’empresa metropolitana.