Correus és l’estació fantasma més coneguda del metro de Barcelona. De fet, el nom oficial és en castellà, Correos. Aquest dimarts, 20 de febrer, s’han complert 90 anys de la seva entrada en funcionament. Va ser el 1934. La parada només va estar en actiu durant 38 anys. Va tancar el 20 de març del 1972 a conseqüència que la línia 4 es va allargar fins a la Barceloneta. Actualment, els combois de l’L4 que circulen entre Jaume I i Barceloneta passen pel que va ser la parada d’un ramal del Gran Metro.

L’estació va agafar el nom de l’edifici de Correus que encara hi ha al final de la Via Laietana. Es va construir entre el carrer d’Àngel Baixeras i l’antiga plaça d’Antoni López, ara d’Idrissa Diallo. Segons recorda Gustau Lamadrid a TMB Notícies, el projecte té l’origen en la intenció de fer arribar el metro, que ja baixava per la Rambla, fins a l’estació de França. Inicialment, les obres havien de passar per la façana marítima. Es van fer diversos projectes, però l’Ajuntament va pressionar per tal d’aprofitar els túnels que s’havien fet el 1913 per l’obertura de Via Laietana. “Així és com finalment es van obrir les estacions que ocupen aquest espai en un traçat que durant molt de temps va ser un tram de la línia 3, conegut com el ramal Aragó-Correus del Gran Metro de Barcelona, i que ara pertany a la línia 4“.

El rètol de orreus a l'estació fantasma | Miguel Ángel Cuartero (TMB)
El rètol de Correus a l’estació fantasma | Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Una sola via, filtracions i una andana de menys de dos metres

Correus era una estació particular. A causa de la seva proximitat amb el mar, només tenia un nivell i durant la seva construcció es van produir nombrosos problemes de filtracions d’aigua. A més, disposava solament d’una via i de dues naus paral·leles de 60 metres de longitud. A la nau de l’esquerra hi havia la via i una andana de només 1,84 metres, i a la nau de la dreta hi havia únicament andana, tot i que l’accés als trens “es feia a través de deu arcs de tres metres de llum oberts al mur que separava ambdues naus”, recorda Transports Metropolitans de Barcelona.

Al llarg dels menys de 40 anys que va estar en funcionament, l’estació de Correus, amb un sol vestíbul situat al costat sud i un accés just davant l’edifici de Correus, va ser remodelada en dues ocasions, una el 1949 per allargar les andanes, i l’altra el 1956 per renovar la decoració. Amb anterioritat, el juliol del 1946, s’hi van posar fluorescents, en la que va ser la primera instal·lació pública de tot l’Estat en tenir-ne.

Taquilles de l’antiga estació de metro de Correus

La construcció de la línia 4 a principis dels anys 70 va suposar la clausura de l’estació de Correus. Es va plantejar la necessitat de fer una estació més pròxima a l’estació de França, que fa 50 anys era un dels punts de connexió més importants de la ciutat, i es va decidir que seria la de la Barceloneta.

L’andana i el túnel del metro de l’estació de Correus TMB

Restaurada l’estiu del 2023

Lluny de desaparèixer, l’estació de Correus és avui en dia un pou de ventilació i els trens de l’L4 passen per les seves dues naus. El rètol de Correos encara és present en les parets del que va ser l’estació, igual que les rajoles de ceràmica i anuncis de l’època. El dia que va deixar de funcionar, a la parada de Correus hi havia publicitat de Danone, Muebles Aturia, la joieria El Regulador i del polític Eduardo Tarragona, que demanava el vot de la ciutadania per ser regidor. L’estiu del 2023, l’estació de Correus va ser restaurada. Es va netejar, es van canviar alguns dels elements que estaven malmesos i es van instal·lar unes proteccions de metacrilat que protegeixen els antics anuncis que decoraven l’estació.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gironí. a febrer 21, 2024 | 11:57
    Gironí. febrer 21, 2024 | 11:57
    Quan feia el servei militar hi vaig passar unes quantes vegades per aquesta estació. Per anar a les oficines del correu, naturalment.
  2. Icona del comentari de: Manuel Marina a febrer 21, 2024 | 23:54
    Manuel Marina febrer 21, 2024 | 23:54
    Mueblerías Asturias. "Compre y ahorrará en la organización de las grandes facilidades dd pago".
  3. Icona del comentari de: Griselda de la Fuente a febrer 25, 2024 | 12:29
    Griselda de la Fuente febrer 25, 2024 | 12:29
    Jo tota la vida he viscut i encara visc davant de Correus i agafaba el metro per anar a treballar. El trobo molt a faltar.Haig d anar a Jaume I o la Barceloneta.Per cert el metro de la Barceloneta també està a prop del Port i no han hagut filtracions d aigÜa ?

Respon a Manuel Marina Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa