Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Leticia Dolera lloa l’ànima de Sants en un pregó contra l’especulació
  • CA
  • Badalona
  • L'Hospitalet de Llobregat
  • Santa Coloma de Gramenet
  • Cornellà de Llobregat
  • Sant Boi de Llobregat
  • Sant Cugat del Vallès
  • Esplugues de Llobregat

S’ha fet esperar uns minuts, però la Leticia Dolera (Barcelona, 1981) ha aparegut a l’escenari del parc de l’Espanya Industrial amb la contundència que la caracteritza. L’actriu, guionista i directora de cinema ha estat l’encarregada d’encetar aquest dissabte les festes de Sants amb el tradicional pregó, que enguany ha tingut un to especialment reivindicatiu. En el seu discurs, ha lloat l’ànima del barri on no va néixer, però sí que va passar la seva adolescència fins que va marxar a Madrid amb tan sols 18 anys. Amb una trajectòria exitosa a l’esquena i encara amb la ressaca de la celebrada estrena de la sèrie Pubertat, Dolera va tornar ara fa tres anys a Sants amb l’objectiu de retrobar-se amb aquell barri “humà, afable i obrer“, un “espai de resistència que es nega a doblegar-se al sistema capitalista”.

Per fer-ho, l’actiu va contactar amb la Irene, la responsable de la llibreria La Ciutat Invisible, on havia presentat feia temps un llibre. “Ella em va agafar de la mà, em va ensenyar tots els racons… L’ànima de Sants va passar a ser la Irene i vaig deixar de sentir-me una estranya. Vaig sentir que pertanyia a un lloc”, ha arrencat sense poder evitar emocionar-se. L’actriu i directora considera que aquest esperit del barri ve dels seus veïns, “gent que no deixa ningú enrere, que es preocupa pels altres i està organitzada i polititzada”. Ha posat com a exemples la Lleialtat Santsenca, Can Batlló, l’Horta Alliberada o la Comunal, “victòries col·lectives aconseguides des de la lluita veïnal”.

En aquest punt de la seva intervenció, Dolera ha tingut paraules per al Grup d’Habitatge de Sants (GHAS), a qui ha agraït la seva “defensa d’un dret universal” i la seva “integritat” per sobre de tot. Ha recordat el cas de la Josefa Viu, coneguda popularment com a Pepi, i una dona de 81 anys que va ser desnonada el juny del 2025 i que va poder quedar-se al barri gràcies a una veïna, que li va oferir un domicili a un lloguer assequible. També ha parlat del cas del Bloc Salou, que el fons inversor Second House va comprar per buidar-lo d’inquilins i especular amb els pisos. Ho ha fet abans de fer una crida a les autoritats perquè utilitzin totes les “eines polítiques, jurídiques i econòmiques per defensar l’habitatge, que és un dret no un actiu econòmic”.

L'actriu, guionista i directora de cinema Leticia Dolera ha estat la pregonera de les festes de Sants d'aquest 2026 / Europa Press
L’actriu, guionista i directora de cinema Leticia Dolera ha estat la pregonera de les festes de Sants d’aquest 2026 / Europa Press

La festa major, un acte “revolucionari”

Per acabar, l’actriu i directora ha reivindicat la festa major com un acte “revolucionari” que va contra el sistema i les dinàmiques que regeixen les nostres vides. “El capitalisme ens demana novetat i productivitat constant, però la festa major representa just el contrari: tradició, celebració i pausa. No és un temps productiu pel sistema econòmic, sinó productiu per a la vida”, ha conclòs. Dolera ha agafat d’aquesta manera el relleu del periodista i historiador gracienc Vicenç Sanclemente (Barcelona, 1959), que va ser l’encarregat d’encetar les festes de Gràcia amb el seu pregó el passat divendres 14 d’agost. La intervenció de la santsenca ha estat precedida pels balls dels gegants, els tabalers i els diables, així com d’un pilar a càrrec dels Castellers de Sants.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa