Els directors del Festival Sónar han assegurat aquest dimarts haver-se sentit “sols” davant “la pitjor crisi” del certamen en 26 anys i han demanat als gestors de Fira Barcelona garanties que una situació així no es torni a repetir. “Estem vius i hi ha festival”, han proclamat Ricard Robles, Enric Palau i Sergio Caballero, abans demanar-se “on eren els responsables que podien desactivar” el conflicte laboral amb el col·lectiu de ‘riggers’, els muntadors en alçada dels escenaris del certamen.
El conflicte que ha complicat la celebració del festival, segons els seus impulsors, i que haurà tingut afectació els últims dies en la venda d’entrades, sobretot en l’àmbit estatal. Amb tot, els directors han reiterat que “tot està a punt” per a l’inici del festival, entre dimecres i dijous, després de “deu dies extremadament complicats”.
Sense anomenar-los, els directors del Sónar s’han mostrat visiblement molestos amb els “responsables” que “han consentit” que un conflicte laboral a Fira Barcelona hagi complicat la celebració d’aquesta edició del festival. Edició definitivament garantida després que el jutge hagi descartat aquest dimarts concedir les mesures cautelars demanades pels ‘riggers’ en vaga, i que haurien pogut paralitzar el muntatge de les estructures en alçada dels escenaris.
[r:1]
Un cop anunciat que el festival arrencarà dimecres (amb el Sónar+D), Ricard Robles ha plantejat la “reflexió obligada” sobre si era “necessari” que la resolució arribés in extremis i a través d’un jutge. Ell mateix s’ha respost: “No calia, però no hem tingut les respostes”, s’ha queixat Robles, i ha lamentat no haver trobat interlocució amb “qui realment podia desactivar aquesta crisi”, en referència indirecta als responsables i gestors institucionals de Fira Barcelona. “Desconeixem qui tenia l’estratègia traçada per arribar a aquesta situació”, ha aventurat fins i tot el codirector del certamen.
En la mateixa línia, Enric Palau ha sol·licitat “als regidors d’aquests espais (de la Fira) i a les institucions implicades” que garanteixin que en el futur “això no tornarà a passar”. També ha reclamat disposar del “millor entorn i la millor situació perquè el festival es produeixi amb naturalitat”. En aquest cas Palau feia també referència al canvi de dates que enguany ha patit el certamen i que no ha agradat gens als seus organitzadors, tal i com han reiterat avui en diverses ocasions.
Al respecte, Sergio Caballero ha aprofitat per enviar un missatge sobre la continuïtat del festival a Barcelona. “Som d’aquí”, ha proclamat. “No tenim ganes de donar a ningú altre la capitalitat [que Sónar dona a la ciutat], però volem que es garanteixi l’entorn per fer el que fem”, ha advertit.
Normalitat i afectació en la venda
D’una banda, els responsables de Sónar han volgut mostrar que l’edició arrencarà amb normalitat malgrat el conflicte viscut. Des del certamen han destacat que els treballs en alçada contractats a empreses alternatives als treballadors en vaga d’UTE Riggers s’han desenvolupat correctament, i que el muntatge estarà enllestit per a l’inici del festival.
No obstant això, sí que han lamentat que la “crisi” dels últims deu dies ha tingut afectació en la venda d’entrades. Una part significativa de la venda es produeix en les setmanes prèvies al festival, “sobretot a nivell local” (estatal), ha fet notar Ricard Robles. Des del festival apunten que l’impacte s’ha notat, però no han volgut concretar en quina mesura i han confiat en la confirmació que el festival se celebrarà per “revertir això, agafar aire i arribar al dissabte amb un balanç al més positiu possible”.
Amb els ‘riggers’, i els altres treballadors
D’altra banda, els directors han tornat a expressar que troben “legítima l’estratègia” i la reivindicació dels ‘riggers’ en vaga, molts d’ells vinculats al muntatge del festival des del primer dia. No obstant això, també han expressat que el festival s’havia de fer “perquè també hi havia el dret a treballar d’una immensa quantitat de gent” que treballa directa o indirectament per al Sónar, i que es calcula en més de 3.600 persones.