Les dues cares del cine: les sales es dessagnen mentre les plataformes online fan l’agost

Algunes distribuïdores decideixen estrenar pel·lícules a internet per evitar el "coll d'ampolla" post-confinament

El cine es mou a dos temps des del 14 de març. La declaració de l’estat d’alarma per l’emergència sanitària provocada per la pandèmia de la Covid-19 va obligar les sales de cinema a tancar i les famílies a tancar-se a casa. El doble tancament va permetre que s’obrís una finestra per al sector: les plataformes online. “La gent consumeix més cine que mai”, celebra el fundador de Filmin, Juan Carlos Tous. “Hi ha risc que es tanquin sales”, avisa la directora del Gremi de Cinemes de Catalunya, Pilar Sierra. Són les dues cares del sector del cinema en quarantena.

Malgrat estar tancades des de fa més d’un mes, els propietaris de sales de cinema segueixen tenint despeses. Viuen una situació semblant a la d’altres establiments, com els hotels, segons explica el responsable de programació i màrqueting de Cines Verdi, David García. El confinament no eximeix els Verdi de pagaments d’impostos, del lloguer, el manteniment de la infraestructura o els sous del personal d’oficines. Alhora, però, els ingressos pràcticament han desaparegut. “Cada sala de cine segueix pagant entre 3.000 i 4.000 euros [al mes]”, calcula la directora del Gremi de Cinemes de Catalunya. 

El cas dels Verdi és diferent. La distribuïdora A contracorriente films és propietària dels cinemes, i aquesta unió ha servit per afrontar la quarantena amb una proposta que els permet competir amb les plataformes online. Es tracta de la sala virtual Verdi, on els espectadors disposen d’una cartellera de sis pel·lícules, quatre d’elles estrenades durant el confinament. Cada pel·lícula té un cost de 6,95 euros i es poden veure durant tres dies. “Era fonamental que la marca [Verdi] estigués viva”, justifica David García. 

El responsable de programació i màrqueting dels Verdi confirma que segueixen tenint despeses malgrat el tancament decretat per l’estat d’alarma, però nega que la sala virtual estigui concebuda merament com una font d’ingressos. “El que volem és que la gent mantingui rutines [de cinema]”, comenta. Així, les estrenes de la distribuïdora A contracorriente films que estaven programades per a l’abril es faran de forma virtual. 

Estrenes de pel·lícules a plataformes com Filmin

A l’altra cara de la moneda es troben plataformes online com Filmin, que el primer cap de setmana de confinament va registrar un augment del 70% en el tràfic a la pàgina web i un increment del 40% en el consum dels usuaris. El fundador del portal, Juan Carlos Tous, reconeix que estan experimentant un ús major de Filmin gràcies a la quarantena, tot i que no disposa de dades globals. A més, la plataforma és una mostra del nou camí que poden seguir les pel·lícules per arribar al públic.

Filmin va estrenar el divendres 17 d’abril Asamblea, un film d’Álex Montoya. Es tracta de la primera ficció espanyola que s’estrena directament a una plataforma online durant l’estat d’alarma i, juntament amb la sala virtual dels Verdi, és la prova que les distribuïdores es plantegen alternatives perquè les estrenes no s’aturin. De tota manera, la directora del Gremi de Cinemes de Catalunya, Pilar Sierra, creu que són minoria els que escullen aquest camí. “Han decidit, majoritàriament, ajornar les estrenes”, destaca Sierra. 

 “Cada sala de cine segueix pagant entre 3.000 i 4.000 euros [al mes]”, calcula la directora del Gremi de Cinemes de Catalunya, Pilar Sierra

En aquests casos, és important el paper que juga el ministeri de Cultura. L’òrgan estatal atorga subvencions per produir pel·lícules. Aquestes ajudes estan supeditades al pas per totes les finestres d’exhibició, cosa que inclou les sales. Per tant, en cas que la pel·lícula no s’estreni en sales de cinema, el ministeri reclama el retorn de la subvenció. El director de la distribuïdora i productora Filmax, Carlos Fernández, exposa que el sector debat la possibilitat que el ministeri faci excepcions perquè algunes pel·lícules es puguin estrenar directament a plataformes online durant l’estat d’alarma sense haver de renunciar a les ajudes estatals. 

“És un tema que està damunt de la taula i que estem estudiant amb el sector, ja que la presa de decisions ha de ser consensuada”, responen fonts del ministeri de Cultura. Les mateixes fonts traslladen que han rebut diverses consultes sobre l’estrena en línia de pel·lícules que havien rebut ajudes i que el ministeri ha pres “diferents posicions”. Així doncs, el ministeri de Cultura no ha aplicat excepcions generalitzades perquè qualsevol film pugui rebre subvencions tot i saltar-se les sales de cinema. “Només prendrem decisions que beneficiïn el sector”, conclouen.

Gairebé tots els actors del sector, afectats

Al sector del cinema hi ha diversos actors, cadascun amb una tasca. Per començar estan les productores, que s’encarreguen de guions i rodatge i tot el que comporta el procés creatiu d’una pel·lícula. Tot seguit entren en joc les distribuïdores, que en casos com Filmax o A contracorriente films també són productores, que inverteixen en publicitat i còpies per portar el film a les sales de cinema, que són el penúltim actor del sector. Quan una pel·lícula s’exhibeix en una sala, els ingressos per espectador es reparteixen al 50% entre distribuïdora i sala. Per últim, estan les plataformes online, que són les menys perjudicades per la quarantena. 

Filmax havia d’estrenar La canción de los nombres olvidados el 13 de març, el dia abans de la declaració de l’estat d’alarma. El director de la distribuïdora i president de l’Associació d’Empresaris Gallecs de Catalunya (AEGA-CAT), Carlos Fernández, resumeix la situació que viu el sector del cinema amb una paraula: “Incertesa”. A Filmax, però, tenen la certesa que els diners invertits en publicitat i màrqueting per impulsar la pel·lícula que havien d’estrenar el 13 de març s’han perdut. I Fernández té altres certeses: “Aquest any serà molt dur per al sector del cine”.

Filmax, a diferència de pel·lícules com Asamblea, esperarà que reobrin els cinemes per estrenar el film que havia de sortir el dia abans que es decretés el confinament. Malgrat el context actual, la distribuïdora i productora manté projectes de desenvolupament, on s’inclou la redacció de guions, i de preproducció. El director de Filmax matisa que, “per sort”, no estaven rodant cap pel·lícula.

La distribuïdora @acontrafilms estrena pel·lícules que estaven programades per a l’abril a la sala virtual dels @cinesverdibcn

Una productora barcelonina que prefereix mantenir l’anonimat sí que estava rodant quan l’estat d’alarma va congelar l’activitat. En el seu cas, estava gravant una sèrie i encara faltava un mes per acabar el rodatge. Atén al TOT Barcelona després de tot un dia de feina, ja que els projectes no s’han aturat i, encara que l’estat d’alarma ha trastocat el sector, està preparant una pel·lícula que s’ha de rodar al juliol i enviant projectes. “Hi haurà una revifada de producció quan torni l’activitat”, vaticina. 

Les ajudes

Fonts del ministeri de Cultura remarquen que estan “flexibilitzant” els terminis i obligacions de les ajudes atorgades el 2018 i el 2019. D’aquesta manera, argumenten, s’asseguren que “els projectes puguin tirar endavant malgrat l’aturada de rodatges i estrenes”. També han accelerat els tràmits d’ajudes pendents perquè les empreses hi tinguin accés. Finalment, faran “com més aviat millor” una nova convocatòria de subvencions per donar una empenta al sector.  

El “coll d’ampolla” de les estrenes post-confinament

La directora del Gremi de Cinemes de Catalunya, Pilar Sierra, ressalta que estan en contacte amb administracions de tots els nivells, des d’ajuntaments fins al ministeri d’Hisenda, per blindar el sector. Pel que fa al futur, Sierra creu que les estrenes a plataformes online no seran la norma i que, per tant, no afectaran a les sales. El que sí influirà serà el temps que trigui el “mercat” a estar “preparat” després de la quarantena. “Les distribuïdores esperaran que hi hagi una recuperació mundial [de la pandèmia] per fer estrenes mundials”, opina. Les estrenes de pel·lícules són mundials des de fa anys per evitar que la diferència entre uns països i altres porti a descàrregues il·legals.

Quant a les estrenes de films ajornats per la Covid-19, el responsable del control financer de Filmax, Horacio Estevez, augura que es crearà un “coll d’ampolla” i que hi haurà col·lapse perquè hi ha moltes pel·lícules que s’han posposat. És per això que els Verdi i A contracorriente films han decidit tirar pel dret i estrenar-ne algunes en format online, segons afirma el responsable de programació i màrqueting dels Verdi, David García. “Al cine li costarà uns mesos recuperar l’activitat”, adverteix García.

Per a la productora barcelonina consultada per aquest diari, el retorn de les escoles serà clau per seguir amb el rodatge de la sèrie que produeix. “Hi surten molts nens”, argumenta.  ​

Més informació

Nou comentari