Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’estació de busos “encoberta” a la Sagrera frena l’optimisme de la nova Meridiana

El govern municipal s’ha compromès amb la “reforma integral” de la Meridiana. És la gran novetat que l’executiu de Jaume Collboni ha transmès aquests dies als veïns de la zona, assegurant-los que abans d’acabar el mandat es redactarà el projecte executiu del tercer tram, que arriba fins a Fabra i Puig, i presentant-los una primera idea del quart, que divideix Sant Andreu i Nou Barris fins al pont de Sarajevo. La sorpresa és que l’executiu també contempla transformar el tram de la Meridiana que arriba a Vallbona. Tota una sorpresa, celebrada al carrer, que no amaga, en tot cas, l’enuig que hi ha amb el disseny definitiu d’un dels trams anteriors, el de Sagrera, que ignora les queixes veïnals i incorpora dos carrils extra a prop de Garcilaso. És la consolidació, en definitiva, de la polèmica parada de busos interurbans de Sagrera.

L’Ajuntament va reunir la setmana passada mig centenar de veïns al Casal de Gent Gran la Palmera per explicar les línies mestres del projecte, que ja ha aprovat BIMSA, l’empresa municipal que executa les obres públiques. Una explicació general que no aterrava aspectes concrets i que va deixar molts veïns amb la mel als llavis. Van marxar, això sí, amb el compromís explícit de Maria Buhigas, arquitecte en cap de l’Ajuntament, que traslladaria les queixes sobre la parada de bus a l’àrea de mobilitat, de qui en depèn de la gestió, juntament amb la Generalitat de Catalunya. També la gerent de Sant Andreu, Maria Gas, va avançar que algunes decisions pactades mesos enrere, com un segon canvi de sentit a Meridiana perquè els busos no facin la volta pels carrers de la Sagrera i el Camp de l’Arpa del Clot, arribaran finalment “el primer trimestre de 2025”.

Desnes de persones col·lapsen la vorera en hora punta | Jordi Play

Els veïns de la Sagrera insisteixen que cada dia hi circulen 1.200 busos interurbans, en el que consideren, de facto, una estació intermodal. Una “estació encoberta”, que li diuen al barri. El referent d’urbanisme de l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera, Oriol Méndez, descriu així el problema: “L’estació intermodal sempre ha estat allà de baix a Fabra i Puig, però no aquí a la Sagrera. Hi ha moments que no pots passar, que es genera una doble cua al costat del metro; amb fred, calor, pluja també, és igual… I el més fumut és que l’Ajuntament i la Generalitat ho assumeixen com si fos l’estació de Sants, i no ho és, és una vorera petita per a una situació així, i ni tan sols hi ha un lavabo”.

En declaracions a aquest diari, l’activista lamenta que el projecte final de la Meridiana “ens tregui” tres metres de vorera per incorporar dos carrils extra que consoliden la parada de busos interurbans. “La Meridiana és un projecte justificat, molt demanat i reivindicat, una gran notícia, però tindrà un tram, malauradament, que no serà més que un pegat”, es queixa Méndez. Recorda que, en els primers plànols de la reforma, la Meridiana no incorporava aquests dos carrils, però els “endarreriments” de l’estació intermodal de la Sagrera, la real, la que ha d’acollir l’AVE i molts d’aquests busos en uns anys, ha acabat “generant un problema” a la Meridiana. “Tenim clar que el projecte és aprovat i que les modificacions són complexes, que s’executarà així. La nostra reivindicació és ara a veure si aconseguim la distribució dels autobusos; que la parada, malgrat tenir més espai, no sigui definitiva”, conclou Méndez.

L’endarreriment de l’estació intermodal ha agreujat el problema | Jordi Play

Una qüestió que engreixa, en part, el problema en aquest punt de Meridiana és el desdoblament d’algunes línies de transport públic. El bus E12 fa un recorregut similar a l’R3 de Rodalies, que connecta Barcelona amb Vic. I l’E3 va en paral·lel amb l’R7, si bé el bus s’endinsa una mica més a la ciutat de Cerdanyola. El secretari de la Plataforma del Transport Públic (PTP), Pol Méndez, remarca que l’entitat, ferma defensora del bus a Sagrera, té una visió “molt europea” que implica “dosificar el bus allà on ja arriba el tren”; “Però el tren ha de funcionar. És cert que alguns corredors fan el mateix trajecte, però la gent els prefereix perquè, a Catalunya, Rodalies no va bé”, comenta el portaveu de la PTP. Des de l’entitat remarquen que una millora de Rodalies permetria desviar alguns d’aquests busos a altres zones del país pitjor connectades, però recorden que, ara com ara, “cada exprés que arriba a Sagrera treu 30 o 40 cotxes de la carretera”. El 2028, afegeixen, “es renovaran les concessions i molts busos, possiblement, seran elèctrics”.

Són arguments per destensar el conflicte, que va per a llarg. “No crec que l’estació intermodal de la Sagrera solucioni el problema, perquè no serà intermodal. Hi arribarà l’AVE, la meitat de línies de Rodalies, L4 del metro i l’L9 i L10 nord. La gent seguirà preferint baixar o esperar a la Meridiana, molt millor connectada”, argumenta en Pol. El que sí que canviarà serà l’espai on regularan els busos, una operació que segur que es farà a l’estació nova. I aquest és un dels aspectes que més carrega els veïns de Meridiana. “No es tracta que tothom estigui 100% satisfet, sinó de millorar la situació inicial”, defensa Méndez.

Un ciclista esquiva la cua de passatgers que esperen el bus | Jordi Play

Acceleració de les obres

En el capítol de les bones notícies, el plàning de les obres, que s’acceleren. La idea inicial era fer el tram de Felip II a Fabra i Puig per fases, però l’Ajuntament té previst ara fer-ho d’una tacada. “No podíem acceptar quatre trams perquè serien cinc anys d’entrebancs”, apunta satisfet Oriol Méndez, que avisa, tot i això, que al veïnat li preocupa “que no hi hagi bona coordinació” entre les diferents empreses encarregades de les obres. Sigui com sigui, l’acceleració és una bona notícia per als veïns; no tant per als ciclistes, que hauran de desviar-se provisionalment pel carrer de Concepció Arenal mentre durin les obres.

En línies generals, el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) celebra la transformació, que baixarà el carril de la vorera i protegirà les bicis amb vegetació, però avisa que el carril provisional no compta amb les mesures de seguretat necessàries. El desviament per Concepció Arenal tindrà dos trams: un primer bidireccional de poc més de dos metres i un segon que deixa un metre per a les bicicletes en sentit nord i obliga a compartir espai amb els vehicles a l’altre costat. El portaveu de l’entitat, Eduard Parera, remarca que “hi ha exemples similars, el més clar a l’avinguda Diagonal, entre Roger de Llúria i el passeig de Gràcia, en què els vehicles no respecten les bicis”. Parera demana a l’Ajuntament que revisi, d’una banda, aquesta situació, i que “no es tanqui en banda” amb la provisionalitat. “Després de les obres podem valorar els resultats i decidir si Concepció Arenal pot passar a tenir un carril bici definitiu”, insisteix. Dins l’Ajuntament, però, recomanen al BACC no ser gaire optimistes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa