L’Ajuntament de Barcelona ha estrenat, amb set mesos de retard, el segon tram de la reforma de la Meridiana, que arriba fins al carrer de Felip II. El nou traçat, que compta amb més verd i un espai ampli per a les bicis, s’incorpora al tram comprès entre les Glòries i Josep Estivill, que va veure la llum –de forma completa– el juliol de 2022. El següent pas serà ampliar la reforma fins a Fabra i Puig, un canvi substancial tenint en compte que la fisonomia de l’avinguda canvia quan aquesta arriba a la Sagrera, amb més carrils i sobretot amb l’aturada de força busos intermodals. Les noves obres començaran el primer trimestre de 2025, duraran uns 18 mesos i costaran 26 milions d’euros. D’aquesta forma, si els terminis es compleixen, l’Ajuntament podria estrenar el nou tram el 2026.
La primera tinenta d’alcaldia i responsable d’Urbanisme, Laia Bonet, ha volgut destacar la nova Meridiana, que acaba, diu, amb la “fractura que dividia els barris” a banda i banda del carrer. “Tots havien crescut veient la Meridiana com una autopista i ara l’estem convertint en un eix verd i ciutadà”, ha apuntat Bonet. La transformació fa mutar la Meridiana en dos carrils per a vehicles i un per bus a cada sentit de la via, un carril bici bidireccional a la zona central, i amplia les voreres laterals. El tram ja reformat ha permès una reducció de 19.000 vehicles diaris, la qual cosa vol dir que la reforma ja “està operant” a escala de ciutat, segons la tinenta: dels 60.000 vehicles diaris que hi circulaven abans de la pandèmia s’ha passat als 41.000 actuals.

56 milions per a 3 km de reforma
L’Ajuntament conclou un tram que arriba amb força mesos de retard i un sobrecost del 19,5%. En la passada comissió de govern del 14 de març, el govern va aprovar un augment d’uns 700.000 euros per fer front al desviament d’una canonada de fibrociment d’aigua i a les excavacions manuals per l’aparició de restes arqueològiques, entre altres.
A partir de 2026, quan la nova Meridiana arribi fins a Fabra i Puig, l’Ajuntament haurà transformat tres quilòmetres de Meridiana, uns 160.000 metres quadrats d’espai, i s’haurà gastat 56 milions d’euros. Per a Bonet, aquestes xifres denoten que la mobilitat “s’està transformant” i que el consistori vol “guanyar en qualitat i espai públic”.
Ambigüitat amb els plans de futur
Tota l’energia que el govern municipal posa en la reforma fins a Fabra i Puig –que venia del mandat anterior– desapareix per parlar dels pròxims trams. Laia Bonet no ha volgut mullar-se de com serà la reforma entre l’estació de metro i Rodalies actual i el pont de Sarajevo, l’últim tram pactat per l’administració d’Ada Colau. “Què fem més enllà de Fabra i Puig s’estudiarà durant aquest mandat”, ha insistit Bonet, que ha remarcat el “compromís” d’anar més enllà, però no ha volgut mullar-se ni esclarir si hi haurà un projecte ferm abans de les pròximes eleccions. “També hem de poder garantir uns principis i valors més enllà de Fabra i Puig, volem arribar a final del mandat amb una proposta sobre la taula, però veurem quan la tenim i quin temps tenim per tramitar el projecte”.