L’any 2024 quedarà assenyalat en el calendari de grans obres de Barcelona com l’any en què va començar la connexió del tramvia per la Diagonal. Després de dos anys i mig d’obres, i un serial llarguíssim de conflictes entre partits que s’ha allargat gairebé dues dècades, s’inaugurava el tram entre Glòries i Verdaguer, quedant pendent el tram fins a Francesc Macià. La inauguració, a més, es pot considerar la darrera victòria d’Ada Colau a Barcelona, ara retirada de la primera línia política. Però el 2025 arrenca amb una llarga llista de grans obres urbanístiques, algunes en marxa des de fa anys i altres de noves, amb una perspectiva de finalització que en alguns casos s’allarga fins a l’any 2030. Aquest dilluns, 20 de gener, ha començat el gran tall al carrer del Comte d’Urgell, que s’allargarà durant un any, per les obres de connexió de l’L8 de FGC entre la plaça d’Espanya i Francesc Macià. A continuació us llistem deu grans obres urbanístiques que suportaran els barcelonins aquest 2025, destinades a millorar la mobilitat, l’urbanisme i la fesomia de la ciutat.
Connexió de l’L8 entre Espanya i Gràcia
Aquest dilluns ha començat un tall al carrer del Comte d’Urgell que durarà un any, per obres de la connexió de l’L8 de FGC entre les estacions d’Espanya i de Gràcia. Aquest 2025 també han començat les ocupacions en superfície entorn de les estacions de plaça Espanya i Gràcia -Gal·la Placídia- i comencen els treballs previs a la futura sortida d’emergència del carrer de Muntaner. Una obra que costarà a la Generalitat uns 400 milions d’euros, i que sumarà tres noves estacions de nova construcció a l’Hospital Clínic, Francesc Macià i una nova estació de Gràcia. Les obres van començar el gener de 2024, i tenen una previsió de cinc anys, de manera que les línies Llobregat-Anoia i Vallès de FGC estaran unides, en un trajecte de 7 minuts, a principis de l’any 2029.
Tronc central de l’L9-L10 del metro
El tronc central de l’L9/L10 ha d’unir en el futur les estacions de Zona Universitària amb la Sagrera i completar una infraestructura -que també acumula molts anys de retard- que unirà Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb la Zona Franca i l’aeroport del Prat. Durant aquest 2025, s’iniciaran els treballs per a construir el pou de l’estació de Manuel Girona i de l’estructura interior de la de Guinardó I Hospital de Sant Pau. Per altra banda, la tuneladora del tram central està actualment a Mandri, on es duen a terme les tasques de manteniment i posada a punt necessàries abans d’encarar el tram pendent fins a Lesseps. No hi ha un calendari fix de finalització d’obres, si bé la Generalitat treballa ara en l’escenari del 2030.
La Rambla
Les obres de la Rambla continuaran per allargar-se des de l’alçada del Mercat de la Boqueria fins a la rambla de Canaletes. El trànsit es reduirà a un sol carril i s’ampliaran els espais de vianants i verds. Durant aquestes obres, les parades de les floristes es traslladaran temporalment a Plaça Catalunya. En arribar a l’alcaldia, Jaume Collboni va accelerar els terminis d’execució de la reforma de la Rambla que havia marcat l’executiu liderat per Ada Colau i, si el calendari es compleix, serà una realitat el 2027. Ara bé, cal recordar que sis anys i mig de retard.

Estació de la Sagrera
Si parlem de trens, la gran obra en marxa és la futura estació intermodal de la Sagrera, una instal·lació pel qual ja circulen els trens de Rodalies però sense aturar-se. Ara bé, ningú s’atreveix a hores d’ara a posar data de la finalització d’unes obres que, a més de retards, acumulen un important sobrecost i aquest 2025 compleixen el seu quinzè aniversari. En tot cas, quan acabin les obres l’estació de la Sagrera serà una gran infraestructura, la més gran de Catalunya per a 100 milions de viatgers, i estarà dividida en tres nivells. L’inferior es destinarà als trens de Rodalies; el del mig serà per al pàrquing i el vestíbul, i el superior estarà reservat a l’alta velocitat, que tindrà vuit vies. A la part superior, una estructura tindrà una superfície equivalent a cinc illes de l’Eixample, i es convertirà en el parc urbà més gran de Barcelona.
Estació de Sants
L’any passat començaven les obres de transformació de l’estació de Sants i el seu entorn. L’objectiu: actualitzar i ampliar la capacitat d’aquesta infraestructura ferroviària i fer una rentada de cara a la plaça dels Països Catalans –una reivindicació històrica–, per afegir-hi més elements verds que permetin integrar-la amb el barri. A poc a poc s’aniran desenvolupant les obres tant al carrer com a l’interior, amb canvis en la mobilitat ja visibles. El total de les obres costarà 410 milions d’euros i la transformació ha de ser una realitat, segons el calendari oficial, el 2030. El projecte contempla la recuperació de la plaça dels Països Catalans, amb la reconstrucció d’alguns elements originals, nous espais per als vianants i noves zones verdes i de jocs infantils. Hi haurà també un reordenament de l’entorn per facilitar l’accés a l’edifici des del carrer; així com un nou itinerari per connectar l’esmentada plaça amb la de Joan Peiró. A la banda mar hi haurà la zona dedicada als taxis i a l’aturada de vehicles privats.

Cobertura de la ronda de Dalt
La cobertura de la ronda de Dalt és una reivindicació veïnal des de fa més de tres dècades. I en arribar a l’alcaldia, Jaume Collboni es va comprometre a reprendre un projecte que havia començat l’any 2017 i que havia quedat aturat. Des de l’estiu de 2024 està en marxa les obres per cobrir la ronda de Dalt al pas per Horta-Guinardó, entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca. Els treballs inclouen la construcció del mur central de suport de l’estructura, el cobriment, passos de serveis i l’habilitació com a túnel, amb sis sortides d’emergència i una sala tècnica. En total, seran uns 540 metres coberts i transformats en un espai verd d’ús ciutadà, una obra que ha d’estar enllestida pels volts de l’estiu de 2028.
Els mercats de l’Abaceria i l’Estrella
El 2025 també serà l’any en què els nous mercats de l’Abaceria i de l’Estrella començaran a prendre forma. L’Abaceria, a la vila de Gràcia, tindrà enllestida l’estructura metàl·lica el novembre del 2025, i llavors serà quan començaran a construir-se les parades interiors. Tot plegat, sense una data de finalització fixa i amb anys de retard, perquè els paradistes estan provisionalment en una carpa al passeig de Sant Joan des del 2018. De fet, el primer calendari prometia estrenar el nou mercat entre el 2020 i el 2021. Pel que fa al mercat de l’Estrella (Baix Guinardó), aquest 2025 també serà clau: els comerciants estaran instal·lats en un mercat provisional als jardins del Baix Guinardó abans de finals d’any, dos anys després de les previsions inicials. El nou equipament s’ha de construir a Pi i Maragall, i podria estar enllestit a finals del 2028.

La Meridiana
Aquesta gran artèria d’entrada i sortida de la ciutat deixarà enrere el seu passat com a autopista urbana per convertir-se en un eix on també tindran cabuda els vianants i les bicicletes. Aquest 2025 serà clau, perquè als trams ja arranjats s’hi sumarà el que arribarà fins a Fabra i Puig, obres de la quarta fase que arrencaran aquesta primavera, i s’allargaran fins a la tardor del 2026. Aquest és l’últim tram de la reforma de la Meridiana que estava previst, però l’estiu de 2024, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, va deixar oberta la porta a estudiar la possibilitat de continuar transformant la Meridiana més enllà de Fabra i Puig. De moment, però, no hi ha ni calendari ni pressupost. En tot cas, s’haurà convertit una autopista en un eix ciutadà, entre la plaça de les Glòries i Fabra i Puig.
La plaça de les Glòries
Les obres van començar el 2008, però no va ser fins a l’any 2014 que es va enderrocar l’anella viària que ocupava gairebé la pràctica totalitat de l’antiga plaça de les Glòries. I ara, més d’una dècada després, les obres afronten la recta final. El 2019 s’obria a la ciutadania la primera part del parc de les Glòries, amb la Gran Clariana com a protagonista, i començava a prendre forma el nou gran pulmó verd de Barcelona. El 2025 ha de culminar la segona part del parc i acabaran els pisos socials de la plaça. Quedaran pendents, moment en què les Glòries s’han de convertir en una gran àgora ciutadana. I a partir d’aquí, què quedarà pendent? Al costat nord de la plaça, s’ha de convertir l’antiga Fàbrica del Sucre en un equipament polivalent, i l’antiga Fàbrica de Paraigües renaixerà com a seu de l’Escola Gaia, de dues línies d’educació infantil. Es preveu disposar d’un projecte executiu que doni pas a les obres a principis del 2025. Ara bé, no serà fins al 2035 quan està previst que es completi definitivament l’operació de reforma que va començar el 2007 amb l’anomenat Compromís de Glòries.
L’ampliació del MACBA
Rebutjat pel veïnat, però a punt per començar aquest 2025, el projecte d’ampliació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) s’allargarà uns dos anys i comportarà afectacions a la plaça dels Àngels, però es garantirà la mobilitat a vianants i serveis per la zona. També es construirà un nou CAP Raval Nord. En una primera fase, es treballarà al subsol de la plaça i l’aparcament subterrani, per fer-hi una estació transformadora i eliminar el badalot d’enmig de la plaça, que de fet, és ara punt de trobada per als patinadors. També es faran treballs de fonamentació del nou edifici que allotjarà les noves sales i espais del MACBA.

Aquest 2025 també serà l’any de finalització de les obres de transformació de la Via Laietana. La intervenció urbanística es troba ja en la darrera fase des del setembre de 2023, quan es va tallar la circulació de vehicles en sentit muntanya entre la plaça d’Idrissa Diallo i la d’Antoni Maura, afectant també diverses línies de bus. Si no s’altera el calendari, la nova Via Laietana, amb més espai per als vianants i menys trànsit, serà una realitat abans de l’estiu. Aleshores, la Via Laietana tindrà voreres de més de 4 metres, i el vehicle privat només hi podrà circular de baixada. De pujada, només hi podran circular bicicletes, busos, taxis, veïns i usuaris d’aparcaments o del mercat de Santa Caterina.