Turisme de Barcelona, en alerta per la paràlisi econòmica: “És un absolut desastre”

L'entitat planteja una campanya per augmentar la quota de turistes estatals i el públic xinès i estatunidenc en dos anys

La directora general de Turisme de Barcelona, Marian Muro, ha assegurat que la situació provocada per les noves restriccions a la ciutat és un “absolut desastre”. Muro ha recordat que el tancament dels bars i restaurants implica un gran nombre de llocs de treball i ha demanat la reactivació d’aquest sector “com més aviat millor” i sempre que l’evolució de la pandèmia ho permeti. “Si no, ens trobarem amb una situació que no es podrà reconduir, perquè simplement [aquests locals] ja no existiran”, ha manifestat.

Així mateix, ha reclamat la creació de corredors aeris segurs per reduir l’impacte de la manca de turisme a la ciutat.”Barcelona ha de poder tenir connectivitat aèria. Això és economia, és negoci, és confiança i és seguretat”, ha assegurat. Muro ha recordat que el turisme és un sector “estratègic”, amb un pes del 15% sobre el PIB i els llocs de treball de la ciutat. La directora general de l’entitat ha afirmat que Barcelona té 150 congressos previstos per a l’any que ve i ha assegurat que el més important per generar activitat econòmica, “és que la gent pugui guanyar-se la vida”.

Crítiques a la UE

Així mateix, Muro ha qualificat de “problema seriós” la “incapacitat” de la Unió Europea per establir consensos entre els països. La directora general de l’entitat ha assegurat que la resposta esperada hagués estat establir uns mecanismes comuns a tots els estats per evitar les restriccions i quarantenes que s’estan imposant actualment de manera unilateral.

En paral·lel, Turisme de Barcelona està plantejant una nova campanya per augmentar la quota de turistes estatals fins a un 20% i incrementar el públic xinès i estatunidenc en un 10% en dos anys. La nova estratègia es divideix en quatre línies d’actuació, una de les quals pretén “replantejar” la imatge amb què la capital catalana es vol vendre a l’exterior. Muro ha destacat la històrica reivindicació del modernisme o la dicotomia entre el mar i la muntanya, però també ha posat en valor aspectes com la Barcelona literària o la Barcelona tecnològica. “El nou relat passa també per donar lloc al centre de la ciutat i a tota la tipologia d’activitats que integren Barcelona”, ha explicat.

El problema del centre

La directora general del consorci ha assegurat que el centre de la ciutat ha estat durant molts anys “territori turístic”, motiu pel qual els barcelonins no se’l senten “tan seu” com altres barris. “En aquests moments hem de recolzar el centre de Barcelona i l’hem de fer nostre”, ha proposat.

Una altra de les línies estratègiques de Turisme de Barcelona fa referència als mercats emissors. La dependència de la ciutat del turisme internacional és “absoluta”, amb un 84% de visitants estrangers, davant un 16% dels estatals. L’entitat preveu incrementar aquest percentatge fins al 20% en els pròxims dos anys. “Ens hem de mostrar com una Barcelona viva, amb molts continguts, on passen coses contínuament”, ha afirmat.

En aquest sentit, el consorci està treballant per arribar a acords amb altres grans ciutats de l’Estat o de fora d’Espanya i fer promocions conjuntes a determinats mercats. “Si tenim punts de contingut que puguin ser coincidents amb altres ciutats, per què no anem, per exemple, amb un relat gastronòmic amb dues altres ciutats d’Europa als estats llunyans? Per què no anem amb un relat cultural que faci que el viatger hagi de fer un circuit per les diferents ciutats per satisfer la inquietud que se li proposa?”, ha plantejat.

Mercats preferents

Pel que fa als mercats internacionals, Turisme de Barcelona preveu centrar-se en el sud-est asiàtic i els Estats Units. De fet, l’organització ja ha iniciat cursos de formació a 2.000 agents de viatges de la Xina per formar-los sobre la ciutat i el seu “valor afegit”. Les campanyes als mercats exteriors requereixen una “certa normalitat” i, en cas que es donés, Muro ha assegurat que el públic d’aquests mercats es podria incrementar un 10% en els pròxims dos anys.

Un altre dels focus de Turisme de Barcelona és la “necessària i urgent” digitalització del sector turístic. Aquesta no passa només per aplicar la tecnologia a la mateixa organització, sinó també a l’entorn turístic de Barcelona. “Mitjançant mesures digitals podem reduir moltíssim l’impacte que té el turisme a la ciutat i en els residents”, ha explicat Muro. Aquesta digitalització també ha d’impulsar la sostenibilitat a la ciutat, un altre dels objectius del consorci. L’entitat preveu elaborar una diagnosi de la situació i reduir el 50% de l’afectació del sector turístic a Barcelona en quatre anys.

La nova campanya treballa amb un horitzó de dos anys, condicionat a l’evolució de la pandèmia. “L’objectiu és que, en el moment que la situació d’alarma es redueixi, Barcelona surti als mercats amb un missatge creat, amb segments ben definits i mercats escollits”, ha resumit Muro. La directora general de Turisme de Barcelona assegura que el 2021 es podria tancar amb entre un 40% i un 50% de l’activitat registrada el 2019, en cas que la vacuna sigui accessible al juny.

Nou comentari